پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی تمامیت ارضی دفاع از ایران را وظیفه خود می‌دانیم (بیانیه جمعی از دانشگاهیان و فعالان سیاسی و فرهنگی پیرامون تحرکات برخی رسانه‌های فارسی‌زبان علیه همبستگی ملی)

تمامیت ارضی

دفاع از ایران را وظیفه خود می‌دانیم (بیانیه جمعی از دانشگاهیان و فعالان سیاسی و فرهنگی پیرامون تحرکات برخی رسانه‌های فارسی‌زبان علیه همبستگی ملی)

هم میهنان عزیز! از ابتدای سال جاری سیل تهاجمات رسانه‌ای و خارجی علیه  تمامیت ارضی و حیثیت ملی کشور به شکل روزافزونی افزایش یافته است. اخیرا شاهد بودیم که یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، به شکلی آشکار، برنامه‌ها و گزارش‌هایی در راستای ایجاد شبهه در تمامیت ارضی و نفرت‌پراکنی قومی تهیه و پخش می‌کند که به روشنی در تضاد با رسالت رسانه‌ای و تعهدات انسانی  و ملی است.
در حالی که منطقه در آتش و خون غرق است و بی‌ثباتی‌های سیاسی و اجتماعی در شاخ آفریقا، سوریه، عراق، ترکیه و… به اوج خود رسیده است، به نظر می‌رسد برنامه‌ای جدید برای ایجاد بی ثباتی در ایران در دستور کار قرار گرفته است.

اظهارات غیرمسؤولانه «دانا رورباکر»، نماینده کنگره آمریکا، در اوایل سال جاری خورشیدی نشان‌دهنده آن بود که برخی از بازیگران و لابی‌ها در نظام جهانی، پروژه جدیدی با تأکید بر بی‌توجهی بر اصل « خدشه‌ناپذیری مرزها و برابری دولت‌ها »، تنظیم کرده‌اند و در این راستا استفاده از ابزارهایی چون تروریسم و نقض تعهدات بین‌المللی را نیز مجاز می‌دانند.

از این رو، ما امضاکنندگان این بیانیه، ضمن محکومیت این دست از اقدامات به ویژه تحرکات رسانه‌ای که از سوی ارگان خبری وابسته به دولت انگلستان (بی‌بی‌سی فارسی) انجام می‌شود، اعلام می‌داریم که به دقت در حال پایش و تحلیل و بررسی هرگونه اقدام خطرناک علیه حاکمیت ملی ایران هستیم و ضمن احترام به دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان به نکات زیر توجه می‌دهیم:

۱. ملت ایران زاییده سیاست‌های استعماری و یا فرآیند ملت‌سازی دولت‌ها نبوده است، و آینده آن نیز قطعاً تابعی از پروژه‌های قدرت‌های بزرگ جهانی در «جغرافیای نفت» نخواهد بود و نیروهای ملی و وطن‌خواه، اجازه دخالت در سرنوشت خود را به قدرت‌های جهانی نخواهند داد.

۲. در یک ماه گذشته، سمینارها و نشست‌های پرسش‌انگیزی از سوی عناصر قوم‌گرای مورد حمایت کشورهای خارجی در ترکیه، مصر، قطر، سوئد، جمهوری باکو (آران)، انگلستان و… تشکیل شده است که روح حاکم بر آنها آشکارا در تضاد با صلح و امنیت کشور ایران بوده و نتایج نهایی آن‌ها نمی‌تواند چیزی جز نفرت، رکود اقتصادی و توسعه‌ای در مناطق پیرامونی کشور باشد.

۳. ما ضمن احترام و پای‌بندی به آزادی بیان و حقوق بشر، اعلام می‌داریم که حقوق بشر نه تنها نافی تاریخ و هستی مادی و معنوی ملت‌ها و تمامیت ارضی کشورها نیست، بلکه استوارکننده و استحکام‌بخش حاکمیت ملی دولت‌ها نیز هست. اما آنچه برخی رسانه‌ها مانند بی‌بی‌سی انجام می‌دهند، نه در راستای آزادی بیان بلکه در خلاف جهت آن، یعنی نقض مواد ۱۹ و ۲۰ از «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» است که نفرت‌پراکنی نژادی و قومی را از شمول «آزادی بیان» خارج کرده است. در این‌گونه برنامه‌ها همیشه از فعالان افراطی قوم‌گرا که در راستای اهداف سیاسی ـ ایدئولوژیک خود در پی ترویج فرآیند ملت‌سازی دولت‌ها (literature of  hate) میان ایرانیان هستند، استفاده می‌شود و نه پژوهشگران و دانشگاهیان آگاه به مسائل قومی و ملی ایران.

۴. متأسفانه برخی از قدرت‌های بزرگ، از جمله انگلستان و آمریکا و کانادا، در موارد بسیاری به «استفاده ابزاری» و «گزینشی» از حقوق بشر دست می‌زنند و یا اصولاً آن را نادیده می‌گیرند. حضور رهبران بسیاری از گروه‌های تروریستی سلفی و وهابی، که خود را «نماینده» ایرانیان بلوچ و عرب‌زبان معرفی می‌کنند، در کشورهای ایالت‌های متحد آمریکا و انگلستان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نشانگر همین رویه است.

۵. در نهایت، ما امضاکنندگان، ضمن در نظر گرفتن ارزش‌های دموکراتیک، حمایت قاطع خود را از راهبرد «دفاع همیشگی از مرزهای ملی و سیاسی ایران»، فارغ از شرایط اجتماعی و سیاسی، اعلام می‌کنیم؛ دفاع از تمامیت ارضی و استقلال ایران را وظیفه شهروندی خود می‌دانیم و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.


فهرست امضاکنندگان:

دکترحمید احمدی (هیئت علمی دانشگاه تهران)، دکتر احمد  نقیب زاده (هیئت علمی دانشگاه تهران)، دکتر الهه کولایی (هیئت علمی دانشگاه تهران)، دکتر جعفر جمشیدی راد (هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز)، دکتر افشین جعفرزاده (پزشک، پژوهشگر و کارشناس ارشد تاریخ معاصر)، دکتر مجتبی برزویی ( پژوهشگر تاریخ )، مسعود لقمان (روزنامه نگار)، تیرداد بنکدار( کارشناس ارشد علوم سیاسی)، علیرضا افشاری (روزنامه نگار)، ابراهیم عبدالله زاده (روزنامه نگار)، عقاب علی احمدی (روزنامه نگار)، فرزانه روستایی (روزنامه نگار)، محسن قاسمی شاد (فعال فرهنگی)، مهرداد سید عسگری (فعال اجتماعی)، دکتر علی علی بابایی درمنی ( دکترای تاریخ دانشگاه تهران)، ایمان کاظمی مهر، ساناز افتخار زاده (فعال فرهنگی و هنری)، سولماز افتخار زاده (فعال فرهنگی)، سحر افتخار زاده، شریفه رضوی نعمت اللهی، افشین حاجیلو فرخ باور، شقایق قنبری، سالار سیف الدینی (پژوهشگر مسائل قومی)، مهدی فقیه (کارشناس ارشد علوم سیاسی)، امیر رزاقی (فعال فرهنگی)، حمید رضا یزدانی (دانشجو)، مصطفی یزدانی (دانشجو)، بیژن مهر (فعال سیاسی) ، داراب احمدی (فعال فرهنگی)، پیمان حریقی (پژوهشگر)، محسن هوشمند (فعال فرهنگی)، مجید نصری، منوچهر فاضل، حسن لباسچی، مینا بابایی (کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران)، مهدی شمسایی (دانشجوی حقوق و فعال فرهنگی)، داوود دشتبانی (دانشجوی ارشد تاریخ، روزنامه نگار)، فاطمه ظفر نژاد (فعال فرهنگی)، رحمت الله سلیمانی فارسانی،علی هنری (فعال سیاسی)، روزبه پارساپور (فعال فرهنگی) ، مسعود رضایی (فعال فرهنگی)، حسین نصیری (فعال ملی- مذهبی)، حسین زندی (فعال فرهنگی)، متین مطیع، میلاد مطیع، امیر ممقانی دیلمقانی (دانشجوی علوم سیاسی- تبریز)،علی خوش عمل (فعال فرهنگی – تبریز)، شهین  پورحسین (شاعر)، لیلا لقمانی، شهرام درخشان (کارشناس ارشد علوم سیاسی، تبریز)، ساحره پاریاب (کارشناس ارشد روابط بین الملل و پژوهشگر)، دکتر فاطمه رحمانی، محمد اویسی،  مهندس میترا آبتین، مهرانه جمشیدی، دیاکو پروازی، بابک شایگان، نینا بیک، شهلا رضانیا، جمال درودی (فعال سیاسی)، اشکان رضوی (فعال سیاسی)، امیرحسین جهانی (دانشجوی علوم سیاسی، تبریز)، سهند اینانلو (دانشجوی دامپزشکی،  تبریز)، حسین روشن (فعال فرهنگی، تبریز)، بابک علیخانی (پژوهشگر)، یسنا خوشفکر (پژوهشگر و موسیقی‌دان).

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه