جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بیانیۀ سمن‌های دوست‌دار محیط زیست کشور در اعتراض به نابودی باغ جوزا استهبان

زیست بوم

بیانیۀ سمن‌های دوست‌دار محیط زیست کشور در اعتراض به نابودی باغ جوزا استهبان

سمن‌های دوست‌دار محیط زیست کشور جهت حفظ باغ جوز استهبان اقدام به انتشار بیانیه کردند. درحال‌حاضر گسترش روزافزون مراکز شهری بخش اعظم این باغ را از بین برده است.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Air Jordan Release Dates 2020

نزدیک به هفت سال است که دلسوزان زیست‌بوم در شهر استهبان، در جنوب‌خاوری استان فارس و هم‌جوار با دریاچۀ خشک بختگان، همۀ نیروی خود را برای جلوگیری از روی دادن فاجعۀ زیست‌محیطی‌ دیگر به کار گرفته‌اند تا آخرین امیدها برای سرسبزی این بوم و سرزندگی شهر استهبان از بین نرود.
 
استهبان یا به گفتۀ دیگر، سابونات یا اصطهبانات، بزرگ‌ترین باغ‌شهر دست‌ساز جهان (با انجیرستان‌های شناخته شده‌اش) در میان کوه‌ها و در بلندای نزدیک به 1700 متر از سطح دریا جای گرفته است. استهبان در شمال خویش با کوهی با سبزینه‌هایی کم‌پشت و تک‌وتوک روبه‌رو است که بسان دیواری بلند و بدون روزن، شهر را دربر گرفته است. در پهنۀ شمالی زمین‌های شهر، باغ‌هایی سرسبز و پر درخت و بارآور است که به‌دنبال  پیشروی شهر، هر روز بخش‌هایی از آن نابود می‌شود. اکنون  باغ‌های استهبان به نیم یا کم‌تر از آن رسیده است. در بخش جنوبی نیز با دهانه‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا و کوهستانی زیبا روبه‌رو هستیم که تا دوردست‌ها امتداد می‌یابد و هم چون شش‌های شهر و تهویۀ طبیعی این پهنۀ نشسته در میانۀ دیوارۀ کوه‌ها است. ناگفته نماند که تقریبا همۀ آب شهر، از چشمه‌کاریزهای به جا مانده از پیشینیان و چاه‌های کنده شده در دوران کنونی در همین دهانه یا نزدیکی آن، به دست می‌آید. این دره از گذشته‌های دور تا کنون، هم مکان کشت و کار چندی از مالکان و هم محل گشت و گذار و آرامش همۀ مردم استهبان و روستاها و شهرهای دور و نزدیک آن بوده و هست. جایی که به ویژه پس از ورود به دوران مدرن و ماشین‌گرایی بی سر و سامان و مرز  و نشان آن، قرارگاه و فرارگاه مردمان خسته از کار و تلاش و دود و سر و صداهای همیشگی آن شده است. پناهگاه گونه‌های گوناگون جانوری و گیاهی و آدمیان گرفتار دورۀ سیمان و آهن.
 
شش هفت سال است که عده‌ای منفعت‌طلب، طرح راه‌گشایی برای تردد ماشین و موتورسیکلت را با همکاری جهادکشاورزی شهرستان استهبان در همین دهانۀ جنوبی که به باغِ‌جوزا نامور است را دنبال می‌کنند که چیزی جز نابودی باغ‌های استهبان در پی نخواهد داشت.
 
نزدیک به هفت سال است که گروه‌های زیست‌محیطی استهبان و افراد خودجوش و دل‌سوز، هر چه تلاش می‌کنند تا با اطلاع‌رسانی و نشست‌های زیست‌محیطی مسئولان شورای شهر و جهاد کشاورزی را متقاعد کنیم راه به جایی نبرده و  تخریب‌گران طبیعت، گردن‌کش‌تر از پیش می‌شوند.
 
با توجه به مطالب بالا، ما امضاکنندگان (گروه‌های دوست‌دار محیط زیست و طبیعت کشور)، ضمن همراهی با گروه‌های دوست‌دار زیست‌بوم استهبان، مخالفت صریح و قاطعانۀ خود را با هر گونه اقدام، دخل و تصرف و تصمیم غیر کارشناسی جهت راه‌گشایی  باغ‌جوزا در استهبان، اعلام می‌داریم و آمادگی کامل و هماهنگ خود را برای انجام هرگونه اقدام و فعالیت قانونی در برابر تخریب‌گران محیط زیست را گوشزد می‌کنیم.

انجمن‌های تأییدکنندۀ بیانیه تاكنون:

انجمن پیش گامان خورشید استهبان
گروه سرو کوهی استهبان
خانه هنرمندان استهبان
انجمن دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ استهبان
انجمن محیط بانان جوان استهبان
کانون آینده نگری ایران
مؤسسه علمی - فرهنگی آینده نگر
انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه