سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشفیات اخیر تخت جمشید در دانشگاه شیراز بررسی شد

یادمان

کشفیات اخیر تخت جمشید در دانشگاه شیراز بررسی شد

نشست تخصصی بررسی پژوهش ها و کشفیات باستان شناسی و فعالیت های مرمتی از تخت گاه تخت جمشید تا شهر پارسه برگزار شد . این نشست، نخستین همایش تخصصی بود که بعد از کشفیات اخیر دور پنجم مطالعات باستان شناسی شهر پارسه با همکاری دانشگاه شیراز و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس برای علاقمندان و فعالان حوزه باستان شناسی و گردشگری فارس برگزار شد.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ دراین همایش که با هدف توانمندسازی علمی راهنمایان گردشگری فارس و با حضور فعالان و دانشجویان مقاطع دکترا ، کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته های باستان شناسی ، تاریخ و ایران شناسی و کارشناسان حوزه تخت جمشید در تالار علامه جعفری دانشگاه شیراز برگزار گردید، اساتید گروه تاریخ دانشگاه شیراز به بررسی و تشریح زوایای معماری و هنری هخامنشییان پرداخته و آخرین دست آوردها و اکتشافات در کاوش های اخیر شهر پارسه را ارائه کردند.
 
محور اصلی مباحث مطروحه در این همایش تخصصی در خصوص نتایج حاصل از کشفیات اخیر مطالعات مشترک هیات ایرانی وایتالیائی در شهر پارسه تخت جمشید بود که به منظور حفاظت و شناخت هر چه بیشتر شهر پارسه و با حضور پژوهشگران مختلف در حوزه های مطالعاتی باستان شناسی، حفاظت و مرمت، زمین شناسی، ژئوفیزیک، نقشه برداری و تشکیل بانک های اطلاعاتی در مهر و آبان ماه سال جاری انجام شد.
 
دکتر علیرضا عسکری چاوردی ، رییس هیأت ایرانی کاوش های مشترک ایران و ایتالیا در شهر پارسه سخنران اصلی این نشست بود که به تشریح و بررسی یافته ها و اکتشافات درکاوش های اخیر باستان شناسی از تخت گاه تخت جمشید تا شهر پارسه پرداخت .
 
وی از ویژگی ها و مشخصات بناهای مکشوفه در این مطالعه سخن گفت و به تشریح نقوش اسطوره های ایران و بین النهرین باستان که بر روی هزاران آجر لعابدار به کار رفته در ساخت این بناهای شگفت انگیز حک شده اند پرداخت .
 
 این متخصص باستان شناسی هخامنشی به کشف کارگاههای طلاسازی و کوره هایی که در آن استخوان ها پودر می شده و برای تسطیح و صیقل نمودن و یا تزیین سنگ های مورد استفاده در ساخت تخت جمشید به کار می رفته است اشاره نمود .
 
 دکتر عسکری چاوردی ، بررسی گل نوشته های مکشوفه در تخت جمشید را دارای اهمیت دانست و گفت : از این منظر که گل نوشته ها می توانند نام مکان ، اصول و برنامه هایی که در سیستم های مدیریتی شهر تاریخی پارسه وجود داشته اند را رازگشایی کرده و به بازآفرینی و شناخت حوزه تخت جمشید و هخامنشیان دست یابند ، بنابراین الواح مکشوفه با دقت بسیار بررسی و یکی از نظریه های مهمی که طی این بررسی ها کشف شد وجود ارتباطات گسترده تجاری و بازرگانی بین بابل و شهر پارسه بوده است.
 
این استاد دانشگاه تاریخ از تحلیل عنصری انجام شده بر روی بیش از 150 نمونه مواد آلی و تاریخ گذاری کربن 14 و لایه نگاری باستان شناسی در شهر پارسه سخن گفت .
 
 دکتر خاکرند ، دکتر ندیم و دکتر خیراندیش نیز سخنرانان دیگر این نشست تخصصی بودند که در خصوص آخرین دست آوردهای علمی در این حوزه ، مباحثی ارائه کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه