سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان یک معدن سنگ ساسانی در فیروزآباد فارس شناسایی شد

یادمان

یک معدن سنگ ساسانی در فیروزآباد فارس شناسایی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس از شناسایی و کشف یک معدن سنگ مربوط به دوره ساسانی توسط یکی از انجمن‌های میراث‌فرهنگی در شهرستان فیروزآباد خبر داد.

nike air force 1 low uv | SBD - nike sb trainer endor khaki gum white and green - 016 Release Date - Air Jordan 4 Red Thunder CT8527

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ یک معدن سنگ‌ ساسانی در انتهای تنگ معروف پشمه‌ای در کوه پودنه شهرستان فیروزآباد کشف شد. گفته می‌شود این معدن از آنجایی که نزدیک به کاخ اردشیر بوده یکی از مکان‌های مناسب برای بهره‌برداری سنگ جهت برش و تراشکاری ساسانیان قرار می‌گرفته است.
 
«عبدالرضا نصیری» معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس در این باره گفت : این معدن در انتهای تنگ معروف پشمه‌ای در کوه پودنه شهرستان فیروزآباد کشف شده است.
 
 
به‌گفته او، شرایط زمین شناسی محیط و ایجاد سنگ آهکی مطبق و لایه ای با ابعاد تقریباً منظم شرایط مناسبی را جهت برش و تراشکاری در دسترس حجاران ساسانی قرار می داده است . از سوی دیگر نزدیک بودن معدن سنگ مذکور به شهر گور و کاخ اردشیر دلیل دیگر در انتخاب این محل به عنوان معدن سنگ بوده است.
 
نصیری افزود : جهت دستیابی به محل معدن نقاط سخت گذر را سنگ بندی و تسطیح کرده اند . فاصله جایگاه معدن تا مرکز شهر گور یعنی محل ساخت و چهار طاقی سنگی بارعام ( معروف به    شاه نشین ) حدود 5/3 کیلومتر است. قطعات سنگ حدود 300 متر اول از بالای کوه با شیبی حدود 40 درجه حمل می‌شد و در دشت مابقی مسیر آسان تر طی می شد تا به محل شهر گور می رسیده است .
 
این مقام مسئول با اشاره به این که سنگ های عظیم الجثه در ایجاد بنای معروف شاه نشین و همچنین سازه های سنگی واقع در شهر باستانی « گور » در عهد ساسانی استفاده می شده گفت: این معدن شیوه برش منحصر به فردی از حجاری سنگ در دوران ساسانی را در اختیار می‌گذارد .
 
این معدن که توسط ضرغام دهقان از دوستداران میراث فرهنگی شهر فیروزآباد شناسایی و کشف شده، هم اکنون مراحل ثبت آن توسط دفتر ثبت آثار میراث فرهنگی فارس در حال انجام است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه