پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ‌قلعه هزار در‌ب، در حفاظت یا اسارت؟

یادمان

‌قلعه هزار در‌ب، در حفاظت یا اسارت؟

قلعه‌ی «هزاردرب» از آثار تاریخی آبدانان است که بدلیل نداشتن نگهبان و سیستم روشنایی مسوولان بهترین راه حفاظت از این اثر ملی را فنس‌کشی آن یافته‌اند.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قلعه «هزاردرب» که در داخل شهر آبدانان و در انتهای خیابان هزاردرب واقع شده جایی بسیار دیدنی است. این قلعه تنها اثر باستانی داخل شهر است که به ثبت ملی رسیده، اما چند وقتی است که میراث فرهنگی دور این اثر را فنس کشی کرده است‌، البته کارشناس میراث فرهنگی آبدانان معتقد است که اسارت این اثر تاریخی نوعی حفاظت از آن است.

«محمد دامیار»، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: حدود 65 درصد از بقایایی قلعه سالم و 35 درصدآن نیاز به مرمت دارد و باتوجه به قرار گرفتن قلعه در بین مناطق مسکونی و دسترسی آسان به قلعه و نبودن نگهبان و نداشتن سیستم روشنایی فنس‌کشی بهترین راه حفاظت از آن است.

وی ادامه داد: این قلعه مطلق به دوره ساسانی ودر قرون اولیه اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است. برای ساخت این قلعه ازمصالح بادوام چون سنگ، قلوه سنگ و گچ نیم کوب استفاده شده و این مصالح آن از محیط اطراف جمع‌آوری شده است.

دامیار افزود: باتوجه به پلان‌(نقشه) این قلعه اکثر اتاق‌ها به هم ربط دارند و به شکل مربع و مستطیل در کنار دالان‌های بلند با طاق‌های هلالی و‌ جناقی با مصالح سنگ وگچ ساخته شده و حُسن معماری این بنا قطور بودن دیوارهاست و «جوی میر» که بلندترین کانال کشاورزی مردم منطقه بوده از کنار این قلعه گذشته و یک باریک آبی از این جوی به داخل قلعه برای خنک کردن قلعه در تابستان هدایت شده است.

وی در ادامه گفت: این معماری دارای نورگیر و بادگیرهایی است که کار تهویه هوا را انجام می‌دهد و پنجره‌ها و مکان‌های دیده‌بانی آن طوری طراحی شده که به محیط بیرون تسلط دارد.

دامیار تصریح کرد: این قلعه در سال 1387، به شماره 24617 به ثبت ملی کشور رسیده است. کارشناس میراث فرهنگی استان گفت: آبدانان دارای‌87 اثر باستانی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید