پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نخستین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟

یادمان

نخستین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: باید به شرقی ترین نقطه سفر کنید تا بتوانید عجیب‌ترین قبرستان ایران را ببینید.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

سیف الله فرزانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، توضیح داد: بقعه و گورستان تاریخی سفید چاه، قبرستانی با سنگ‌های عمودی خاکستری و حکاکی‌های عجیب و غریب است. این سنگ‌ها، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می‌کشد.


وی افزود: بنا بر روایت‌ها، در روستای سفید چاه رسم بوده که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی کنند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده است.


مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: این قبرستان عجیب با قدمت ۱۲۰۰ ساله در روستای"سفیدچاه" واقع شده است و "ملک بادله" حاکم شمال، سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر(ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند در سفیدچاه مدفون شده‌اند. ضریح چوبی امام‌زاده با گنبد نقره‌گونش در دل این دره زیبا می‌درخشد.


فرزانه ادامه داد: سنگ قبرهای محرابی گورستان تاریخی سفید چاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است که مفاهیم پیچیده زندگی، مرگ و رستاخیز را نشان می‌دهد.


وی به جاذبه های گردشگری گلوگاه اشاره کرد و افزود: گلوگاه از ارتفاعات، رودخانه‌ها، قنات، چاه‌ها و چشمه های بی‌نظیری پوشیده شده و از نظر توپوگرافی دارای دو خصیصه متمایز کوهستان و دشت است. گلوگاه به دلیل محصور بودن بین دریا در شمال و جنگل‌های انبوه در جنوب و وجود چشمه سارهای متعدد در بستر جنگل و بلندی‌های مرتفع پوشیده از جنگل، دارای چشم اندازهای زیبا و طبیعت بکر و دست نخورده با اکوسیستم‌های بی نظیر و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است.


فرزانه بیان کرد: وجود اراضی ساحلی مستعد برای احداث ابنیه گردشگری از یک سو، چشمه سارهای طبیعی و محصور از درختان و وجود راه‌های آسفالته مناسب و قابل دسترسی از سوی دیگر، این شهرستان را از نظر استعداد گردشگری متمایز کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: این شهر در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از تمیشه در این منطقه بزرگترین شهر در قرن اول هجری بوده است. این شهر بعد از حمله مغول، ویران و مردم آن پراکنده شده‌اند و بررسی آثار خرابه‌ها، سکه‌ها و ادوات دیگر به دست آمده، نشان می‌دهد قدمت این محل به 1254 سال پیش برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در شمال غربی گلوگاه، تپه تاریخی گراودین، خندق کلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی 2 کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می‌کند و در جنوب آن بقایای جاده شاه عباسی قرار گرفته است که از مسیر جنگل‌های سرسبز، چشمه‌ها، آبشارها و آبهای معدنی قابل توجه و دیدنی به کوه‌های "شرشری" محدود می‌شود و از نظر تاریخی و باستان شناسی اهمیتی ویژه دارد.

فرزانه درباره دیگر جاذبه‌های گردشگری گلوگاه، اظهار کرد: مجموعه اقامتی توریستی دریای آرام گلوگاه با سرمایه گذاری شرکت مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران ایران در زمینی به وسعت 100 هکتار واقع در پنج کیلومتری شهر گلوگاه در مقابل چشم اندازهای سرسبز جنگلهای هیرکانی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: در مسیر حرکت به سمت شرق مازندران، ۵۰ کیلومتری گلوگاه، طبیعت منطقه نمونه گردشگری توسکاچشمه خودنمایی می‌کند. این پارک سر راه ییلاقات و جاده‌های جنگلی و کوهستانی قرار گرفته و دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی و نمازخانه است.

وی درباره دیگر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی گلوگاه، گفت: خانه رسولی واقع در روستای تیله نو، بنای قدیمی حمام واقع در روستای ریحان آباد، بقعه متبرکه امام زاده قاسم ریحان آباد، امامزاده هاشم تیرتاش کیلومتر 7 جاده گلوگاه به بهشهر واقع در روستای تیرتاش و امامزاده احمد واقع در کیلومتر8 جاده گلوگاه- بهشهر از جاذبه تاریخی و فرهنگی این شهرستان است.

فرزانه با اشاره به صنایع دستی این شهرستان، گفت: گلیمچه متکازین، جاجیم بافی، چادرشب بافی، گلیم، سازهای سنتی و قالی از صنایع دستی معروف این شهرستان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه