جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عدم مراقبت و دفن مردگان جدید در محوطه تاریخی - سنگ مزارهای گورستان سفیدچاه می میرند

یادمان

عدم مراقبت و دفن مردگان جدید در محوطه تاریخی - سنگ مزارهای گورستان سفیدچاه می میرند

'سفید چاه' نام گورستانی بازمانده از دوره تیموریان در شهرستان بهشهر، بخش یانه سر استان مازندران است. برخی سفید چاه را اولین گورستان مسلمانان در ایران می دانند، ویژگی اصلی این محل سنگ قبرهای عمودی با رنگ های خاکستری و خاکی و حکاکی های عجیب و غریب است. با این حال عدم مراقبت از این آثار تاریخی موجب تخریب آنها شده است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث:‌گورستان سفید چاه در تاریخ 17 اسفند 1381 با شمارهٔ ثبت 7845 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برخی روایت های محلی حاکی از آن است که سال ها قبل در روستای سفیدچاه رسم بر این بود که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی می کردند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده و درگذشتگان جدید روستا، با سنگ های امروزی دفن می شوند.
 
در همه سال های پیش از این سنگ قبرهای جالب این گورستان به شکل اولیه روی پای خود ایستاده اند، در همین حال اما عدم مراقبت از سنگ های تاریخی و حریم این گورستان باعث شده است بخشی از این آثار رفته رفته تخریب شده و از بین برود. 

در همین رابطه مهدی خلیلی کارشناس ارشد باستان شناسی و فعال میراث فرهنگی در شمال کشور در این رابطه به CHN ‌می گوید:‌" روستای سفیدچاه در بخش یانه سر، جزئی از منطقه کوهستانی هزارجریب شهرستان بهشهر است. این روستا در کنار رودخانه زارم رود واقع شده است. آثار مهم این روستا گورستان دوره اسلامی است که امروزه مورد تخریب زیادی واقع شده. "
 
او می افزاید:‌" سنگ مزارهای این گورستان با نقوش نمادین و کتیبه مزین شده که تعداد آنها به حدود بیست هزار قطعه سنگ می رسد. نقوش این سنگ قبرها شامل: دایره، خطوط شکسته، محرابی، شانه، مهر، قیچی، چاقو، شمشیر، انار، خورشید، گلبرگ، چلیپا و سرو است." 

بر اساس گفته های این کارشناس میراث فرهنگی سنگ مزارهای این گورستان از سنگ های آهکی و شیست است. این سنگ قبرها به صورت محرابی شکل بوده و در وسط گورستان، مرقد امام زادگان منصور، ابراهیم و رحمان از اولاد امام موسی کاظم (ع) قرار دارد. 

خلیلی در ادامه با اشاره به قدمت دیرپای این گورستان می گوید:‌"‌قدیمی ترین سنگ مزار به دست آمده در گورستان سفیدچاه به سال 830 هجری قمری باز می گردد که در واقع پنجاه و پنج سال از صندوق مزار امام زادگان سفیدچاه قدیمی تر است. با این حال اما امروزه به دلیل دفن مردگان در این گورستان و عدم رعایت حقوق میراث و سهل انگاری در حفاظت این گورستان، بسیاری از سنگ مزارها مورد تخریب جدی واقع شده است. در صورتیکه می توان از این روستای زیبا و گورستان قدیمی آن در جهت ارتقاء گردشگری تلاش کرد."

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه