شنبه, 08ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان باستان‌شناسان در پشت سد کلان ملایر،‌ به قلعه اشکانی رسیدند

یادمان

باستان‌شناسان در پشت سد کلان ملایر،‌ به قلعه اشکانی رسیدند

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ برداشتن لایه‌های سطحی در بخش اسلامی پاتپه در پشت سد کلان ملایر، باستان شناسان را با معماری دوره اشکانی که پیش از این نیز آن را حدس می‌زدند، مواجه کرد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Boots - Ankle boots COACH , High boots and others - DialadogwashShops - Lorimer Bootie C5917 11000148EDC Dark Cranberry/Multi - botines adidas botitas 2016 black hair girls meme - Women's shoes

"حسن رضوانی"، سرپرست کاوش‌های نجات بخشی پاتپه در پشت سد کلان ملایر دراین باره به میراث خبر گفت: « پاتپه از لایه‌ها و نهشته‌های باستانی متعددی تشکیل شده است و در دیواره لایه نگاری مشخص شد که این تپه از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی آثار متعددی دارد. به همین علت با پایان کاوش در بخش اسلامی و سطوح اولیه تپه، این لایه‌ها برداشته شده است و در حال حاضر به شواهدی از معماری دوره اشکانی دست یافتیم.»
 
پیش از این با بیرون آمدن قلعه اسلامی پشت سد کلان شواهدی از 1000 سال تحولات معماری و شیوه‌های تغییر کاربری دوره اسلامی توسط باستان‌شناسان مورد مطالعه قرار گرفت.
 
مطالعات باستان‌شناسی و یافته‌های روی تپه نشان می‌دهد این قلعه از دوره سلجوقی تا قاجار مورد استفاده بوده و پس از مرمت‌های متعدد، به ویژه در دوره ایلخانی، به کارگاه شیشه‌گری و یک مرکز صنعتی در دوره زندیه بدل شده است.
 
سرپرست کاوش‌های نجات بخشی پاتپه در پشت سد کلان ملایر به میراث خبر گفت: «یک دیوار قطور به قطر 3 متر با ملات گل و خشت‌های چینه‌ای 43 در 43 با ضخامت 10 سانت و همچنین خشت‌های چینه‌ای 37 در 37 با همان صخامنت کشف شده است که نشان از استحکام این دژ در دوره اشکانی دارد.»
 
قلعه یافت شده به دو دوره اشکانی و اسلامی تعلق دارد و شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد مسلمانان از بقایای این قلعه برای احیاء قلعه خود استفاده کرده‌اند.
 
رضوانی به CHN گفت: «بخش‌هایی از ساخت و سازهای دوره اسلامی چنان با قلعه دوره اشکانی ادغام شده است که ما نمی‌توانستیم به عنوان یک لایه آن را جدا کنیم. اما با مطالعه این بخش‌ها متوجه می‌شویم که قلعه دوره اشکانی به مراتب مستحکم‌تر از دوره اسلامی بوده است.»
 
تا کنون هیات باستان‌شناسی به مدت 6 ماه در پشت سد کلان ملایر به فعالیت باستان‌شناسی مشغول هستند و به گفته رضوانی این کاوش ها تا 4 ماه دیگر نیز ادامه دارد.
 
پا تپه 25 متر ارتفاع دارد و تا کنون بلندترین تپه باستانی بوده که طی عملیات نجات بخشی مورد کاوش قرار گرفته است.
حسن ظهوری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه