سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نم زدگی دیواره قلعه تاریخی فلک الافلاک/ لزوم استحکام بخشی قلعه احساس شود

یادمان

نم زدگی دیواره قلعه تاریخی فلک الافلاک/ لزوم استحکام بخشی قلعه احساس شود

خبرگزاری مهر: قائم مقام رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به نم زدگی دیواره قلعه تاریخی فلک الافلاک، گفت: لزوم استحکام بخشی قلعه احساس شود.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Nike WMNS Dunk Low Purple Pulse (2021) - nike air max 90 jacquard infrared light - DM9467 - 500

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل گلشن در حاشیه بازدید از قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد با اشاره به اینکه امروز از تپه تاریخی تازه کشف شده در نزدیکی فرودگاه خرم آباد بازدید کردیم، اظهار داشت: کار کاوش این تپه امسال شروع شده و تا چندین سال آینده باید ادامه داشته باشد تا مجموعه آثار تاریخی آن کاملا هویدا شود.

وی با بیان اینکه کارهای حفاظتی لازم نیز در این تپه باید انجام شود تا امکان بازدید مردم فراهم شود، تصریح کرد: آثاری که در این تپه پیدا شده مربوط به دوره های ساسانی و اشکانی و حتی قدیمی تر می شود.

قائم مقام رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: آثار پیدا شده در این تپه آثار بسیار مهمی هستند که باید حفاظت و مرمت شوند تا قابل بازدید برای مردم باشند.

گلشن با اشاره به اینکه اگر فضای مناسبی فراهم شود اشیاء پیدا شده خودشان و یا مولاژ آنها به نمایش گذاشته و اشیاء پیدا شده وارد موزه می شود و در موزه در معرض بازدید گذاشته می شوند، گفت: وقتی کار کاوش در تپه تمام شود برای نگهداری آثار یک فضا نیاز است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به طرح استحکام بخشی به قلعه فلک الافلاک اشاره کرد و گفت: آب زیادی که از زیر قلعه خارج می شود و از سوی دیگر قرار گرفتن آن بر روی تپه باعث شده که نیاز به استحکام بخشی قلعه احساس شود.

قائم مقام رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه مدتی قبل مطالعه استحکام بخشی قلعه انجام شد و کارهای اجرایی نیز صورت گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر نیاز است که ببینیم آیا کاملا قلعه فلک الافلاک تثبیت شده است یا نه و اگر نیاز دارد مجداد مطالعه انجام شود و تمهیدات لازم انجام شود تا قلعه قابل حفاظت باشد.

گلشن با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر در قسمت برج ها کار شده است، افزود: از ظاهر برج ها مشخص است که یک حالت رانش پیدا کرده و دیوارهای اطراف نیز حالت رانش دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد و تمهیدات حفاظتی و مرمتی در آنها انجام شود تا کاملا تثبیت شود.

وی ادامه داد: نم زدگی های دیواره قلعه نیز مربوط به آبی است که از پایین به بالا می رود و باید مطالعه شود و بنا به حالت خشک دربیاید.

بنابر این گزارش قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

از زمان برپایی بنادر عهد ساسانی تا دوره های متاخر الحاقاتی به آن اضافه شده است (به خصوص در دوره صفوی و قاجار) و این اثر همان دژمعروف شاپورخواست است که در تاریخ ذکر شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه