شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف ۵۹ هزار شیء تاریخی از قاچاقچیان در ۱۰ ماه گذشته

یادمان

کشف ۵۹ هزار شیء تاریخی از قاچاقچیان در ۱۰ ماه گذشته

درحالی ۵۹ هزار و ۷۴۶ شی تاریخی در طول ۱۰ ماه گذشته از قاچاقچیان کشف شد که معاون میراث فرهنگی از گنجاندن احکام جدید در حوزه یگان حفاظت در برنامه ششم توسعه خبر می‌دهد.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Women's Nike Air Max 270 trainers - Latest Releases

به گزارش هنرنیوز، معاون میراث فرهنگی در نشست رسانه‌ای دستاوردها و کشفیات نیروی یگان حفاظت که در کاخ گلستان برگزار شد، با اعلام این که کمتر از ۲۰ درصد از این اشیا مکشوفه اشیای اصلی هستند از برگزاری کارگاهی دو روزه با حضور افسر پلیس رابط ایتالیا برای نیروهای یگان حفاظت خبرداد تا به دنبال آن بتوانند تجربیات نقاط دیگر دنیا را به نیروهای یگان حفاظت خود منتقل کنند

محمد حسن طالبیان با تاکید بر این‌که برای رسیدن به این هدف باید با کشورهای صاحب تمدن ارتباط‌های بیشتری بگیریم و از تجربیات و سوابق آن‌ها بهره‌مند شویم، بر لزوم توانمندکردن یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و گفت: روش‌های کنترلی بیشتری در قاچاق آثار تاریخی و حفاظت از تپه‌های باستانی وجود دارد که باید نخست آن‌ها را پایش کنیم.

وی در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی بر این که در برنامه ششم توسعه نیروی یگان حفاظت از چه جایگاهی برخوردار خواهد بود و چه برنامه ای برای آن تدوین شده است، گفت: ضمن برگزاری این کارگاه دو روزه که به بررسی مشکلات و چالش‌ها و توان یگان پرداخت از دل آن می‌توان برای تدوین برای برنامه ششم در این حوزه بهره گرفت. یکسری احکام برای برنامه ششم تهیه می‌شود که البته خودشان هم کمک می‌کنند تا این همپوشانی و توجه بیشتر نسبت به حفاظت از آثار بیشتر شود.

همچنین سرهنگ محمد کربلایی حریری – رییس یگان حفاظت میراث فرهنگی - در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی بر اینکه برخی از یگان حفاظت نیز دچار تخلف می‌شوند، اطلاع‌رسانی در این زمینه چگونه میسر می‌شود و چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: افزایش تجهیزات و نفرات از زمانی که من در این سازمان حضور یافتم، انجام شده و ساختار مورد نظر ما به معاونت توسعه سازمان میراث فرهنگی ارائه شده و قرار است پس از کار کارشناسی ارائه شود به معاونت راهبردی ریاست جمهوری تا ما ساختار قوی از نفرات و تجهیزات را داشته باشیم.

وی درباره تخلفات با اشاره به فعال بودن حوزه بازرسی گفت: الحمدالله بدان صورت تخلفاتی گزارش نشده اما اگر کارشناسان یا متخصصان و ... موارد خاصی را مشاهده کردند می‌توانند با شماره تلفن۱۴ - ۲۲۷۵۱۰۱۰ تماس بگیرند. و موارد گزارش شده هم در حال بررسی است.

همچنین رجبعلی خسروآبادی – مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران- هم از تخصیص ۱۵۰ میلیون تومان از ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نظر یگان حفاظت تهران توسط استانداری خبرداد و گفت: استاندار مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان مورد نظر جهت تجهیز یگان را تأیید کردند اما مابقی این مبلغ را در طول زمان تخصیص خواهند داد.

در ادامه طالبیان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نیازمند این هستیم که همزمان از نیروهای مردمی، بسیج و همه علاقه‌مندان به آثار تاریخی برای حفاظت از محوطه‌ها و آثارمان کمک بگیریم.

وی با اشاره به کم بودن اعتبار برای پایان کار برخی موزه‌های در حال ساخت در سطح کشور ، اظهار کرد: با توجه به این مشکل، باید به ترتیب و حتی براساس اولویت به سراغ موزه‌های درحال بهره‌برداری و تجهیز کشور برویم و به مرور کیفیت و سناریوی موزه‌ها را به نقطه پایانی برسانیم.

طالبیان با تأکید بر اینکه باید یگان‌های قرار گرفته در نقاط مرزی کشور به شبکه نیروی انتظامی وصل باشند، گفت: در برنامه‌های در دستور کار خود استفاده از ادوات ماهواره‌ای برای نیروهای یگان حفاظت و سیستم‌های هوایی برای کنترل محوطه‌های تاریخی را داریم. البته یادمان باشدتجهیزات نیروهای یگان حفاظت این سازمان در حد امکانات آن‌هاست و نه بیشتر.

او با بیان این که نمونه این اقدام ر موزه‌ی بزرگ خراسان در مشهد مقدس است، تأکید کرد: زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود، تجهیزات این موزه را خریداری کردیم و اکنون در حال نصب این تجهیزات هستیم.

معاون میراث فرهنگی همچنین از دستوری که برای گلچین کردن تعدادی از این آثار کشف شده‌ی اصلی با هدف نمایش در یک طبقه دیگر از موزه‌ی بزرگ خراسان که قرار است در هفته‌ی میراث فرهنگی در سال آینده افتتاح شود، خبر داد.

وی با بیان اینکه موزه‌ها دیگر فقط جای اشیا نیستند، بلکه پاتوق‌های فرهنگی هستند، گفت: توسعه‌ی موزه برای ما اهمیت دارد و امیدواریم دست‌کم در سال دو موزه از این نوع موزه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم. هرچند باید توجه کنیم که موزه‌ها یک شبه کامل نمی‌شوند، بلکه مهم حرکت و آماده کردن نیروی انسانی است که این اقدامات باید در چند گام انجام شوند.

طالبیان در ادامه به خبر کشف آثار تاریخی از قاچاقچیان در طول ۱۰ ماه گذشته پرداخت و در این زمینه گفت: این آثار توسط عملیات‌های مستقل دستگاه‌های نیروی یگان حفاظت، نیروی انتظامی و عملیات‌های تلفیقی از این دستگاه‌ها به دست آمده است.

او با اشاره به انتقال برخی از آثار پس از کشف به موزه بزرگ خراسان در مشهد اظهار کرد: یکی از سکه‌های کشف شده در این مجموعه به یادبود امام‌رضا (ع) در دوره صفویه ضرب شده بود که با افتتاح چند طبقه از این موزه در چند روز گذشته، سکه‌ی مورد نظر کشف شده به موزه خراسان منتقل و در کنار قرآن‌های تاریخی در موزه به نمایش گذاشته شد.

معاون میراث فرهنگی با تأکید بر لزوم برگزاری این نمایشگاه‌ها که باعث نشان دادن قدرت نیروی یگان حفاظت و ناامن‌کردن فضا برای قاچاقچیان آثار تاریخی می‌شود، گفت: برخی از اشیای بدست آمده تقلبی بودند که برگرفته از آثار اصلی، جعل شده بودند به همین دلیل معتقدیم با برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها می‌توانیم فضا را حتی برای جعل‌کنندگان آثار تاریخی ناامن کنیم.

طالبیان در ادامه با اشاره به استرداد آثار تاریخی خوروین از بلژیک به کشور در حدود یک ماه گذشته گفت: با بروز چنین اتفاقاتی باید در داخل و خارج کشور همه تلاش کنیم تا بتوانیم آثار تاریخی هر کشور را به نقطه مبدأ آن برسانیم و این اتفاق جز با تعهد داشتن نسبت به کنوانسیون ۱۹۷۰ امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین با تأکید بر اینکه ایران کشوری دارای اصالت فرهنگی است، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم آثار بدست آمده است از عملیات‌های حفاری و قاچاق در طول ۱۰ ماه گذشته را پس از چندین بار نمایش به شهرهای مبدأ خود برگردانیم.

به گزارش هنرنیوز، گلچینی آثار کشف شده از قاچاقچیان در حال حاضر در موزه‌ی نگارخانه در کاخ جهانی گلستان به نمایش درآمده است، و علاقه مندان می توانند با خرید بلیط موزه‌ی نگارخانه از این مجموعه نیز دیدن کنند. این آثار امروز و فردا (۲۰ و ۲۱ بهمن ماه) برای نمایش در این مکان قرار داده شده‌است.

در  توضیحات نوشته شده روی آثار مکشوفه آمده  قدمت آثار اصل از هزاره‌ی سوم قبل از میلاد، قرن‌های پنج و ششم قبل از میلاد، دوران ساسانی، تیموری و ایلخانی از خیابان‌های نختلف تهران مانند گاندی، منوچهری، سعدی، تهران‌پارس، جنت‌آباد و مسیل باختر به دست آمده‌اند. همچنین در آثار به دست آمده می‌توان قطعات گچ‌بری شده، ظروف سفالین لعابدار، ظروف سنگی و مرصع‌کاری، ظروف فلزی و ظروف شیشه‌ای اشاره کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه