سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف گورستان‌های طبقاتی از عصر آهن در مشکین‌شهر

یادمان

کشف گورستان‌های طبقاتی از عصر آهن در مشکین‌شهر

نخستین فصل کاوش باستان شناسی در گورستان «قیزیل قیه» مشکین‌شهر به کشف گورهای طبقاتی متعلق به عصر آهن انجامید.

LTB - JuzsportsShops | nike acg alder mid for sale california real estate

به گزارش ایسنا، کریم حاجی‌زاده - سرپرست گروه باستان شناسی ‌- با اشاره به این‌که برای شناسایی و بررسی گورهای کشف شده،‌ آن‌ها را از 10 تا 21 شماره‌گذاری کرده‌اند، گور شماره 10 را از نوع گورهای چاله‌ای دانست که متعلق به یک دختر 7 تا 8 ساله بوده و هدایایی مانند یک ظرف سفالی در آن کشف شده است.

وی گور شماره 11 را متعلق به یک گورکان بسیار بزرگ دانست که همراه آن هدایایی مانند سرنیزه، خنجرهای مفرغی و همچنین ظروف سفالی به رنگ خاکستری به دست آمد.

حاجی‌زاده همچنین گورهای شماره 12،13،14،15 را به ترتیب متعلق به مرد 30 تا 35 ساله، زن 35 تا 40 ساله، دختر بچه 4 تا 5 ساله و زن 35 تا 40 ساله دانست و افزود: همراه این افراد نیز سرپیکان‌های سنگی، خنجرهای مفرغی و ظروف سفالی به رنگ خاکستری، مهره‌های تزئینی و سنجاق سرمفرغی دفن شده بود.

این باستان‌شناس گور شماره 16 را نیز یکی از مهمترین گورهای کشف شده دراین فصل از کاوش دانست و اضافه کرد: دراین گور تدفین‌های صورت گرفته متعلق به 15 نفر در چهار سطح مختلف به صورت طبقاتی صورت گرفته است.

او با اشاره به وضعیت مشابه گورهای شماره 17 تا 21 با گورهای قبلی اظهار کرد: گور شماره 21 از نوع گورهای چاله‌ای و وضعیت بسیار نامطلوبی داشته است و بخش بیشتر اسکلت بر اثر کاوش‌های غیرمجاز از بین رفته‌اند.

به گفته‌ وی، در این گورها نیز اشیایی مانند مهره تزئینی، حلقه‌ی مفرغی، سنجاق سر، سرپیکان مفرغی و پولک‌های طلایی کشف شد.

بر اساس این گزارش، گورستان «قیزیل قیه» در شهرستان مشکین شهر و در دره‌ای سرسبز قرار دارد. در دوسوی رودخانه‌ای که از این دره عبور می‌کند، محوطه‌های باستانی بسیاری از دوره‌های مختلف تاریخی قرار دارد که این گورستان نیز یکی از مهمترین محوطه‌های این بخش است.


منبع: تابناک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه