سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان «ایوان مدائن» ثبت جهانی می‌شود

یادمان

«ایوان مدائن» ثبت جهانی می‌شود

به دنبال حضور وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق در ایران، مقرر شد کارگروه مشترکی از دو کشور برای ثبت جهانی ایوان مدائن (طاق کسری) تشکیل شود.

 

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

 

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، فرهاد نظری - مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی - با اعلام این خبر اظهار کرد: معاونت میراث فرهنگی وزارت گردشگری عراق که اکنون در ایران به سر می‌برد در

همکاری با سازمان میراث فرهنگی، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که یکی از اقدامات اجرایی در حال نهایی شدن آن مربوط به طاق کسری است، که براساس آن قرار است «ایوان مدائن» یا «طاق کسری» با همکاری ایران و عراق جهانی شود.

به گفته‌ وی، براساس برنامه‌ریزی‌های کشور عراق دو اثر تاریخی و ارزشمند خود قبرستان «وادی‌السلام» را در سال ۲۰۱۶ و «طاق کسری» را در سال ۲۰۱۷ برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارائه می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به این که «طاق کسری» یک اثر تاریخی ایرانی در خاک عراق است، کارگروهی برای این منظور تشکیل شده تا ایران نیز در تهیه پرونده‌ی ثبت جهانی این بنای ارزشمند به عراق کمک کند.

به گزارش ایسنا،‌ طاق کسری (طاق خسرو) یا ایوانِ مدائن نام کاخ پادشاهان ساسانی در ۳۷ کیلومتری جنوب شهر بغداد در ساحل خاوری رود دجله و از مهم‌ترین سازه‌های دوران ساسانیان است و آرامگاه

سلمان فارسی از یاران محمد پیامبر اسلام (ص) در نزدیکی آن زیارتگاه مسلمانان است.

این طاق جای جلوس رسمی شاه ایران بوده است. ساختمان این بنا را در داستان‌ها به خسرو اول نسبت داده‌اند، به‌عقیده «هرتسفلد» طاق کسری را باید از بناهای شاپور اول دانست.

در حفاری‌های جدید محققان آلمانی قطعاتی از تزئینات گچبری و غیره دیده شده ، طاق کسری جزو مقر عادی شاهنشاه محسوب می‌شده و از نظر ساختمانی تا حدی ساده بوده است، اما حیرت نظاره کنندگان دربرابر این بنا بیشتر به خاطر عظمت و شکوه آن است. گفته می‌شود قبل از این گمان می‌شده است که «طاقِ کسری» در تیسفون قرار دارد، اما تیسفون، اسبانبر و چند شهر کوچک دیگر مانند بغداد، روی یکدیگر «شهرگان» یا «مدائن» را تشکیل می‌دادند.

ویرانه های این کاخ هنوز در کشور عراق باقی است. «ابوجعفر منصور» خلیفه عباسی نخستین کسی بود که کوشید تا آن را ویران کند ولی در این کار ناکام ماند. وی از مصالح آن برای ابنیه شهر جدید بغداد استفاده کرد و بخاطر اینکه در نظر وی حمل مصالح به بغداد از ارزش خود مصالح بیشتر شده از ادامه تخریب آن خودداری کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید