سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت ملی محوطه 7 هزار ساله تپه ‌مایان دامغان

یادمان

ثبت ملی محوطه 7 هزار ساله تپه ‌مایان دامغان

 

به گزارش میراث‌آریا (chtn)، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان اظهار داشت: این محوطه تاریخی در جنوب شرقی شهر دامغان و اطراف روستای مایان و تپه حصار واقع شده است.

«حمید یزدانی» با بیان اینکه از جمله ویژگی‌های این منطقه وجود بخش قابل توجهی سفال بر سطح محوطه است، گفت: با توجه به آثار سطحی، این تپه متعلق به دوران مس و سنگ موسوم به «چشمه علی» است.

این مقام مسوول در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان افزود: سفال‌های سطحی این منطقه به رنگ قرمز دارای تزئینات هاشوری و هندسی و نوارهای زیبا به رنگ سیاه است.

او با بیان اینکه انواع تزئین در این سفال‌ها بسیار نادر است، خاطرنشان کرد: شکل‌های شناخته شده سفال در این مجموعه شامل ظروفی نظیر خمره و کاسه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان یادآور شد: وجود کانی اولیه مس در این محوطه نیز نشانگر این است که مردمان این محوطه مس را به درستی می‌شناختند.

«یزدانی» ادامه داد: تمدن «چشمه علی» یکی از برجسته‌ترین دوران‌های فرهنگی پیش از تاریخ ایران در محدوده فلات مرکزی به حساب می‌آید که در محدوده زمانی بین 4۳۰۰ تا 5۳۰۰ قبل از میلاد بوده است.

این مقام مسوول در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان گفت: مهمترین شاخصه این دوره، سفال‌های مخصوص آن است به طوری که می‌توان تمدن «چشمه علی» را تمدنی با سفال قرمز خاص خودش نامید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید