سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان لرستان هفت هزار ساله شد

یادمان

لرستان هفت هزار ساله شد

قدیمی‌ترین محوطه‌های شناسایی شده در کف دشت سیلاخور دارای سفال موسوم به «باغ نوخرم آباد» هستند که با دهکده‌های هفت هزارساله همزمانی پیدا می‌کنند.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Nike nike shox for girls youth soccer Valentine's Day DQ9320 , 100 - nike twist women black boots sale girls on youtube - JofemarShops

بقایا معماری و مواد فرهنگی شناسایی شده از یک روستای 7 هزارساله در لرستان و از کاوش‌های باستان شناسی در منطقه سیلاخور دورود این استان می‌تواند بخش مهمی از گذشته و تاریخ منطقه را بازسازی کند.

به گزارش تسنیم، احمد پرویز سرپرست هیات شناسایی دشت سیلاخور اظهار داشت: قدیمی‌ترین محوطه‌های شناسایی شده در کف دشت سیلاخور دارای سفال موسوم به «باغ نوخرم آباد» هستند که با دهکده‌های هفت هزارساله همزمانی پیدا می‌کنند.

وی گفت: نتیجه نهایی این برنامه علاوه بر تعیین دقیق موقعیت مکان‌های باستانی و شناخت بهتر آثار اهمیت ویژه‌ای در پژوهش الگوهای اسکان و گاه‌نگاری آنها، شناسایی زیست بوم باستانی، تاریخ تحولات سیاسی فرهنگی انسان‌ها و نگاشتن گذشته و تاریخ بخش‌هایی از این حوزه دارد.

به گفته این باستان شناس، یافته‌های بدست آمده شامل بقایای معماری و آثاری از مواد فرهنگی قابل مشاهده سطحی است که به کمک آن و با کاوش‌های باستان شناختی و بررسی منابع مکتوب و بستر جغرافیایی منطقه می‌توان بخش مهمی از گذشته و تاریخ منطقه را بازسازی کرد.

به گزارش میراث فرهنگی پرویز در ادامه گفت: در بررسی دشت سیلاخور به مدارک مربوط به سبک‌های معماری، منابع تاریخی، شجره شناسی، اظهارات سیاحان، سفرنامه‌ها، اسناد و فرامین حاکمان، طرح‌ها، نقشه‌ها و تصاویر قدیمی، هوایی و ماهواره‌ای، واحدهای ژئومورفولوژی منطقه، زمین سیما و چشم اندازهای آن، مطالعه خواص هیدرودینامیکی و خصوصیات هیدروژئولوژیکی سازندها از نظر تأثیر آنها بر کیفیت آبهای زیرزمینی، مطالعه پدیده کارست و ذخائر آبخوان در گستره مورد نظر توجه ویژه‌ای شده است.

وی افزود: اغلب استقرارگاه‌ها در کنار رودخانه‌های سیلاخور و تیره و چشمه‌های کارستی قرار دارند که به دلیل وفور آب و خاک بسیار حاصلخیز شاهد بیشترین برپایی استقرارهای کهن در دشت سیلاخور هستیم.

این باستان شناس خاطرنشان کرد: اغلب محوطه‌های این منطقه بزرگ و در دوره‌های طولانی مدت دارای استقرارهای دائمی و یکجانشین بوده است و می‌توان گفت که این دشت در مقایسه با دیگر نواحی منطقه بیشترین جمعیت‌ را در دوره‌های کهن در خود جای داده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید