جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مرثیه برادر ناتنی سی‌و‌سه پل

یادمان

مرثیه برادر ناتنی سی‌و‌سه پل

مرد جوانی در اعتراض به مرمت نشدن یک پل تاریخی خود را گل‌آلود کرد و از دهنه این پل تاریخی بالا رفت. سالار پویان، عکاس و نویسنده شهرستان میانه آخرین راه توجه به پل تاریخی «قرانقو» و جلوگیری از تخریب آن را اعتراض نمادین خود می‌داند. حالا عکس‌های این حرکت نمادین او در فضای مجازی منتشر شده و به این ترتیب وضعیت این پل تاریخی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش هنرنیوز؛ احسان رســـــتمی‌پور در گزارش با عنوان "مرثیه برادر ناتنی سی و سه پل" در روزنامه فرهیختگان نوشت:مرد جوانی در اعتراض به مرمت نشدن یک پل تاریخی خود را گل‌آلود کرد و از دهنه این پل تاریخی بالا رفت. سالار پویان، عکاس و نویسنده شهرستان میانه آخرین راه توجه به پل تاریخی «قرانقو» و جلوگیری از تخریب آن را اعتراض نمادین خود می‌داند. حالا عکس‌های این حرکت نمادین او در فضای مجازی منتشر شده و به این ترتیب وضعیت این پل تاریخی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.


سالار پویان، عکاس و دوستدار میراث فرهنگی شهرستان میانه درباره علت اقدام اعتراضی خود به «فرهیختگان» می‌گوید: «‌بیش از ۶ سال است که مسئولان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی قول مرمت پل تاریخی قرانقوی میانه را داده‌اند، اما هیچ وقت این بنا مرمت نشده است.»

او درباره وضعیت پل می‌گوید: «‌پل قرانقو یا پل شهر چای به استناد معماری‌اش مربوط به دوره صفوی است و ۷۰۰ سال قدمت دارد. این پل را به دلیل شباهت معماری، برادر ناتنی سی‌وسه پل می‌خوانند که در سال ۱۳۴۹ با شماره ۸۷۲ ثبت شده است.»

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پل قرانقو به بیست وسه پل میانه نیز شناخته می‌شود، می‌گوید: «‌یکی از دهنه‌های این پل ریخته و باقی دهنه‌ها نیز وضعیت مناسبی ندارد. سال‌ها‌ست قرار است این پل مرمت شود، ولی تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده و راهی جز اعتراض باقی نمانده بود.»

پویان درباره اتفاقات پیرامون مرمت این پل تاریخی می‌گوید: «‌پنج بار مدیر میراث فرهنگی در شبکه استانی اعلام کرد بودجه مرمت این پل آماده است و به‌زودی مرمت آن آغاز می‌شود اما ۶ سال گذشته و هنوز اتفاقی نیفتاده است.»

این دوستدار میراث فرهنگی با اعتراض نسبت به برخی اقدامات انجام شده روی این پل می‌گوید: «‌یکی از دهنه‌های پل را با آهن مهار کرده‌اند. این اقدام شبیه جوش دادن یک چوب به پایه‌ای فلزی است. این اقدام هیچ سنخیتی با جنس این پل تاریخی ندارد و توهین به میراث مردم است.»

پویان با اشاره به مراجعه‌های متعدد مردم به اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفظ این پل می‌گوید: «‌داستان مرمت پل قرانقو در میانه تبدیل به طنز بین مردم شده و برای انجام نشدن کاری، مرمت این پل را مثال می‌زنند.»

واکنش متفاوت یک مسئول

سالار پویان درباره واکنش مسئولان به اقدام اعتراضی‌اش می‌گوید: «‌جز مدیر نمایندگی میراث فرهنگی میانه کسی واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده، این در حالی است که قصد من ایجاد توجه به مرمت این پل بود.»

او در‌باره واکنش مدیر میراث میانه نیز می‌گوید: «‌به زبان ترکی پیامکی برایم ارسال کرده که معنی فارسی‌اش می‌شود، این چه بازی‌ای بود در‌آوردی. فردا می‌بینمت.»

پویان با اشاره به دوستی‌اش با این مسئول ادامه می‌دهد: «‌این پیام تهدید‌آمیز نیست، چون با مدیر میراث فرهنگی میانه دوست هستم.»

دوستداران میراث فرهنگی میانه پیش از این چندین بار وضعیت این پل را در رسانه‌های جمعی منعکس کرده بودند و در فروردین ۱۳۹۳ نیز طی برنامه عمومی جمعی از فعالان فرهنگی، نویسندگان و روزنامه‌نگارها نسبت به جمع‌آوری زباله‌های اطراف این پل اقدام کرده بودند.

وضعیت آثاردیگر مطلوب نیست

این دوستدار میراث فرهنگی در‌باره وضعیت سایر بناهای تاریخی شهر میانه نیز می‌گوید: «‌میانه در آذربایجان‌شرقی بیشترین آثار ثبتی را دارد. پل دختر نخستین اثر ثبتی استان نیز در این شهر قرار دارد. با این حال وضعیت بناهای دیگر هم مناسب نیستند.»

او درباره وضعیت قلعه دختر می‌گوید: «‌میانه را با پل دختر و قلعه دختر می‌شناسند، با این حال سال‌هاست برف و باران موجب ریزش دیوارهای قلعه دختر شده ولی تخریب آن برای کسی مهم نیست.»

 


سالار پویان درباره احتمال تکرار اعتراضش در مورد مرمت بناهای تاریخی دیگر می‌گوید: «‌ انجام این کار بستگی به واکنش مسئولان و مردم دارد. اما پیگیر مرمت پل قرانقو هستیم و مانع تخریب آن خواهیم شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه