سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان طولانی‌ترین بازار مسقف تاریخی در خطر خروج از فهرست آثار جهانی - سقف بازار تبریز سگ‌دانی شد

یادمان

طولانی‌ترین بازار مسقف تاریخی در خطر خروج از فهرست آثار جهانی - سقف بازار تبریز سگ‌دانی شد

هنوز خبر ترک برداشتن بلندترین بازار مسقف جهان روی سایت‌های خبری است که این بار عکس‌هایی از تجمع سگ‌ها روی سقف بازار تاریخی تبریز به خبرگزاری رسیده است. دوستداران میراث فرهنگی می‌گویند اگر این روند ادامه پیدا کند، احتمال خروج این اثر تاریخی از فهرست آثار میراث جهانی بیشتر می‌شود.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- سقف بازار تبریز این روزها محلی برای تجمع سگ‌ها شده‌است. نبود مراقبت‌های لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی باعث شده که این بازار روز به روز به تخریب نزدیک‌تر شود. دوستداران میراث فرهنگی هشدار می‌دهند در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، به زودی این اثر جهانی ایران در فهرست آثار در خطر قرار می‌گیرد.
 
بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا به‌شمار می‌رود. گفته می‌شود، این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است. بازار تبریز در مردادماه سال 1389 خورشیدی به‌ عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

با این وجود، آخرین مشاهدات دوستداران میراث فرهنگی حاکی از آن است که سقف بازار تبریز این روزها به دلیل نبود حفاظت‌های لازم از سوی مسئولان تبدیل به محلی برای تجمع سگ‌ها شده و از سوی دیگر بخش‌های بسیاری از آن ترک خورده است.
 
این درحالی است که "حمید رضا حسینی"، یکی از فعالان رسانه‎ای حوزه میراث فرهنگی، می‌گوید: «بر اساس کنوانسیون 1972 یونسکو مبنی بر حمایت از آثار تاریخی و فرهنگی جهانی، مجموعه‌ای از تسهیلات و کمک‎های فنی برای حفاظت از آن اثر در اختیار کشور مربوطه قرار می‎گیرد.»
 
سقف بازار تبریز در حال فرو ریختن است و احتمال خروج این اثر از فهرست میراث جهانی روز به روز بیشتر می‌شود

 
او درباره کمک‌های نقدی میراث جهانی می‌گوید: «کمک‎های نقدی نیز برای ترمیم خسارت‎های احتمالی این قبیل آثار پیش بینی شده که بیشتر در مواقع لزوم و در حوادث‌های غیر مترقبه پرداخت می‌شود.»
 
او درباره اخطارهای سازمان یونسکو به تخریب‌های حاصل از بی‎توجهی به آثار ثبت شده در این سازمان توضیح می‌دهد: «کشورهایی که اثر فرهنگی آن‌ها در سازمان یونسکو به ثبت رسیده تعهداتی را در مقابل این سازمان به عهده دارند و هر اثر ثبت شده از لحاظ وضعیت کاربری و حریم منظری (تاریخی و طبیعی) نیز ثبت می‎شود.»
 
 
به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، سازمان مربوطه در صورت رعایت نکردن این موارد از طرف یونسکو اخطاری مبنی بر خروج اثر ثبت شده از فهرست آثار یونسکو دریافت می‌کند که تبعات معنوی بسیار منفی برای آن کشور به همراه دارد.
 
به نظر می‌رسد که مسئولان میراث فرهنگی در برابر این اخطارها چندان واکنشی نمی‌دهد.


فاطمه‌علی اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه