جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پایان گمانه‌زنی روی تپه «پنج زوج» ازنا

یادمان

پایان گمانه‌زنی روی تپه «پنج زوج» ازنا

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه پنج زوج یکی از مهمترین تپه‌های دوره ساسانی و صدر اسلام با هدف تعیین دامنه و وسعت تپه، طبقه‌بندی یافته‌های فرهنگی حاصل از گمانه زنی و مطالعه ویژگی‌های محیطی و فرهنگی اطراف اثر پایان یافت.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | IetpShops , nike air max size 7.5 agitate tires for sale Leopard , nike air pegasus womens purple shoes black gold , 4011496719 , Where To Buy

خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی -  داود داودی سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه پنج زوج، شهرستان ازنا، استان لرستان این مطلب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد بیان کرد .
 
او با اشاره به شخم زدن هرساله حریم و بخشی از عرصه تپه پنج زوج به منظور عملیات کشاورزی تصریح کرد که فعالیت‌های بی‌رویه کشاورزی و حفاری‌های قاچاق سبب آشفتگی بخشی از لایه‌های این اثر ارزشمند فرهنگی شده است.
 
وی افزود: بر اساس اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی لرستان و به منظور رفع مشکلات با مالکین زمین‌های اطراف تپه پنج زوج، برنامه گمانه‌زنی به منظور عرصه و پیشنهاد حریم این اثر با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در دستور کار قرار گرفت.
 
این باستان شناس اهداف عملیات میدانی و گمانه‌زنی این تپه را مشخص کردن دامنه گسترش آن در جهت‌های مختلف، محاسبه دقیق وسعت تپه، مطالعه و طبقه بندی یافته‌های فرهنگی حاصل از گمانه زنی و مطالعه ویژگی‌های محیطی و فرهنگی اطراف اثر اعلام کرد .
 
وی گفت: پس از تعیین عرصه ضوابط حفاظتی تپه پنج زوج که بر طبق آن هرگونه ساخت و ساز، خاکبرداری، برداشت سنگ، تسطیح، کاشت درخت، کشاورزی، حفر چاه یا کانال و ایجاد زیر زمین، ساخت و عبور هرگونه خطوط لوله نفت، گاز، آب، ساخت راه جدید، تعریض و جدول‌کشی، آسفالت معابر و راه‌های روستا و نظایر آن که منجر به تخریب، آسیب و یا تغییر در وضعیت توپوگرافی عرصه شود ممنوع است.
 
او برخی از ضوابط و مقررات حریم را نیز شامل ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز یا عملیات ساختمانی در حریم تا فاصله 10 متری خط عرصه ،انجام ساخت و ساز یا هرگونه اقدام مشابه بعد ازفاصله 10 متری از خط عرصه بدون استعلام و کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد .
 
این باستان شناس گفت: به منظور حفظ  منظر طبیعی و ویژگی‌های زیست محیطی اثر، هرگونه فعالیت عمرانی، نصب دکلهای مخابراتی، قطع درختان، ازبین بردن و یا تغییر مسیر آبهای سطحی (نهر و چشمه)، ساخت و ایجاد معابر، عبور خطوط لوله نفت و گاز، آب و نظایر آن بدون استعلام و کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممنوع است.
 
وی در پایان با اشاره به پیشینه مطالعات کاوش‌های صورت گرفته در ازنا تصریح کرد که با وجود اینکه ازنا از مناطق مهم فرهنگی در شرق زاگرس مرکزی است، اما فعالیت‌های باستان شناختی نسبتاً کمی در این ناحیه صورت گرفته است.
 
تپه پنج زوج یا طلا تپه در دشت جاپلق غربی در شمال شهرستان ازنا و در ارتفاع 2100 متری از سطح دریا قرار دارد. این تپه یکی از مهمترین تپه‌های دوره ساسانی و صدر اسلام ناحیه است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید