پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آخرین وضعیت مرمت بازار سوخته تبریز

یادمان

آخرین وضعیت مرمت بازار سوخته تبریز

 

برگرفته از ایسنا / گزارش از: نسرین سوار-خبرنگار ایسنا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به آخرین وضعیت مرمت بازار سوخته تبریز اعلام کرد که پیمانکار این پروژه تعیین و در محل مستقر شده و طی دو سه روز اخیر نیز فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند.

مرتضی آبدار در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این مطلب که بازار "ایکی قاپیلی" بر اساس نقشه‌های میراث فرهنگی و به همان شکل اولیه خود بازسازی می‌شود، یادآور شد: مساحت زمین ایکی قاپیلی نزدیک ۱۲۵۰ متر بوده و با احتساب طبقه دوم برابر با ۲۵۰۰ متر است که البته با محیط پیرامونی این مساحت دو برابر می‌شود؛ برای مرمت این بازار پیمانکار گرفته‌ایم و در محل مستقر هستند که طی دو سه روز اخیر نیز فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان این‌که تا دیروز فرآیند نخاله برداری از این مکان ادامه داشت، افزود: هیأت امنای این بازار نیز در بحث بهسازی و بازسازی مشارکت می‌کنند و اقداماتی که گفته شده در حال انجام است.

وی با تاکید بر این‌که بازار ایکی قاپیلی بر اساس نقشه‌های میراث فرهنگی و به همان شکل اولیه خود بازسازی می‌شود، گفت: البته سازه‌هایی نیز بصورت اضافی و غیرقانونی در این مکان نصب شده بود که در فرآیند مرمت حذف می‌شوند و بازار بر اساس نقشه میراث فرهنگی در حالت اولیه خود بازسازی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، 18 اردیبهشت ماه امسال ساعت ۲۳ ، بازار «ایکی قاپیلی» که قسمتی از بازار بزرگ و تاریخی تبریز است، طعمه حریق شد و با وجود این‌که این بازار در آبان ماه ۸۸ هم دچار آتش‌سوزی شده بود، اما این بار پوشش خبری این حادثه بسیار وسیع بود و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از وقوع فاجعه‌ای دیگر مثل فاجعه پلاسکو خبر می‌دادند. این حریق با تلاش بی‌وقفه و سه ساعته آتش‌نشانان اطفا شد.

محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی در ساعات اولیه پس از اطفا حریق بازار ایکی قاپیلی تبریز با اشاره به وجود برخی تناقضات در خصوص آمار تعداد مغازه‌های خسارت دیده در حادثه آتش سوزی بازار تبریز به ایسنا گفته بود: در مجموع ۱۲۵ باب مغازه در سرای دو دری بازار تبریز قرار داشت و طبق گزارش سازمان آتش‌نشانی تبریز، ۱۱۰ باب مغازه ۵۰ الی ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند، فرمانداری تبریز نیز تعداد مغازه‌های خسارت دیده را ۱۲۰ باب و میراث فرهنگی هم ۱۱۳ باب عنوان کرده بودند و اعلام شد که ۱۳ یا ۱۵ باب مغازه در دالان وسط این سرا سالم هستند.

وی درباره تعداد واحدهایی که بیمه داشتند یادآور شده بود: با توجه به این‌که حدود ۸۰ باب مغازه‎ تحت پوشش بیمه بود، خسارت وارده را شرکت‌های بیمه جبران می‌کند و تلاش داریم تا با استفاده از راهکارهای قانونی به مابقی خسارت‌دیدگان این حادثه نیز کمک کنیم.

هنربر هم‌چنین از نظر گرفتن ۱۰۰ باب مغازه در مجتمع صدرای تبریز برای اسکان موقت خسارت‌دیدگان خبر داده بود.

در روزهای ابتدایی این آتش سوزی، غلامرضا شریفی، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز از تمهیدات اداره کل امور مالیاتی استان برای بخشودگی بدهی مالیاتی کسبه این بازار سخن گفته و اعلام کرده بود:  این اداره کل فقط متولی وصول مالیات نیست، بلکه وظیفه دارد در مواقع لازم با ارائه مشاوره و هم چنین اعطای معافیت‌های مالیاتی و مساعدت‌های قانونی در کنار مودیان محترم مالیاتی باشد

این حادثه پنج میلیارد ریال هم به شبکه برق بازار تبریز خسارت وارد کرد و مسئولان اداره برق اعلام کردند که بر اثر وقوع حریق در این قسمت از بازار، به یک دستگاه پست کمپکت، چهار دستگاه پیلار، ۲۴ دستگاه جعبه انشعاب، ۱۲۰ دستگاه کنتور و دو هزار و ۳۵۰ متر کابل سرویس و… آسیب جدی وارد شده است.

در ادامه پیگیری دلایل این آتش سوزی، بهروز مهدوی، فرماندار تبریز اعلام کرد اتصالات برق دلیل آتش‌سوزی بود و گفته بود: تنها نیم‌درصد مساحت کل بازار آسیب دیده است، ۱۲۵ مغازه از ۵۰ الی ۱۰۰ درصد در این آتش‌سوزی آسیب دیدند که تنها ۹۰ مغازه بیمه کامل داشتند و چنین حوادثی ارزش بیمه را بیشتر نشان می‌دهد.

فرماندار در آن زمان به تصمیمات گرفته شده برای کمک به اصناف خسارت‌دیده، اشاره کرده و گفته بود: قراردادن مغازه‌های رایگان در اختیار اصناف به مدت یک سال توسط شهرداری تبریز، آغاز مرمت بازار، استمهال اقساط بانکی اصناف، اعطای تسهیلات کم بهره، تعریف ساز و کار برای چک‌های سوخته، توقف دریافت مالیات و … تصمیمات گرفته شده برای کمک به بازاریان خسارت دیده است. ضمن این که از این پس سازمان صمت هم در صدور و تمدید پروانه اصناف وجود بیمه را ضروری خواهد کرد، هم‌چنین جلسه‌ای با نیروی انتظامی برای تعریف ساز و کار حفاظت از بازار برگزار خواهد شد؛ البته خود اصناف برای استفاده از نگهبان در تیمچه‌ها باید اقدام کنند؛ چرا که در صورت حضور نگهبان، چه بسا آتش‌سوزی سرای دو دری در همان لحظات اول با کپسول آتش‌نشانی اطفا می‌شد.

در نهایت درباره زمان آغاز مرمت سرای " ایکی قاپیلی" بازار تبریز مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفته بود؛ پس از اتمام مراحل اطفا و لکه گیری و هم‌چنین اعلام دلیل این حادثه ناگوار، کارشناسان پایگاه جهانی بازار و دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای انجام اقدامات اولیه مرمت این سرا و دالان‌های میانی و سقط فروشان در محل حاضر و نسبت به برآورد خسارات کالبدی و ارزیابی موارد مورد نیاز برای آغاز مرمت اقدام کردند.

نخاله‎برداری بازار «ایکی قاپیلی» تبریز 12 خرداد به پایان رسید و برای آغاز مراحل بازسازی، به اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تحویل داده شد.

یکی از نگرانی‌های بعد از این حریق ایجاد این بود که بازار تبریز به دلیل آتش‌سوزی از فهرست آثار یونسکو خارج شود، که مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی با رد این نگرانی اعلام کرده بود: بازار تبریز دارای ارزش‌های متعددی است و صرفاً به دلیل آتش‌سوزی از فهرست آثار یونسکو خارج نمی‌شود، قبل از خروج کامل یک اثر، مرحله «اثر در معرض خطر» قرار دارد و ما هرگز نخواهیم گذاشت که بازار تبریز از فهرست آثار به ثبت رسیده در یونسکو خارج شود.

اکبر تقی‌زاده با اشاره به برخی نقص‌های موجود در نگهداری بازار و استفاده‌ از سازه‌های آهنی که در این آتش‌سوزی ذوب شد و فروریخت، بر خروج حرفه‌های نامناسب از بازار تبریز و رفع مشکلات اصولی و فنی از این بازار تاکید کرده بود.

بر اساس این گزارش؛ ۲۰۵ نفر آتش‌نشان درعملیات اطفا بازار تبریز حاضر بودند و طبق اعلام مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی ۲۹ نفر در این حادثه مصدوم شدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید