پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خط آهن از روی عرصه دیوار تاریخی گرگان عبور می‌کند

یادمان

خط آهن از روی عرصه دیوار تاریخی گرگان عبور می‌کند

دیوار تاریخی گران، سومین دیوار تاریخی بزرگ جهان، بزرگترین دیوار خشتی جهان و مرز میان ایران و توران به وسیله خط آهن گرگان به آسیای میانه دو نیم می شود.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث: دیوار دفاعی گرگان که در متون جهانی از آن به عنوان "مار سرخ" یاد می شود طولانی ترین دیوار خشتی دنیا است و سومین دیوار بزرگ جهان پس از دیوار چین و داغستان. این دیوار در دوره ساسانی و نزدیک به 1700 سال پیش به طول 200 کیلومتر با نام‌های قزل ائلان، سد اسکندر، سد انوشیروان، سد پیروز و دیوار دفاعی گرگان که طولانی ترین اثر معماری ایران باستان است طی 90 سال ساخته شد.
 
با این حال امروز از آن دیوار تاریخی سترگ چیزی بر جا نمانده است، دیوار در طول سال ها هم از سوی عوامل طبیعی و هم از سوی عوامل انسانی تخریب شد، عوامل طبیعی طول 200 کیلومتری آن را در زیر میلیون ها تن خاک دفن کرد و عوامل انسانی هم در طول سالیان از خشت های برجای مانده از آن برای خانه سازی و دیوار سازی استفاده می کرد. آنگونه که بومی های گرگان می گویند تا چندی پیش در این منطقه شغلی بود تحت عنوان "دیوار کنی" که از خشت های دیوار تاریخی جدا کرده و برای ساخت خانه به متقاضیان می فروختند.
 
حالا هم در جدیدترین رخداد خبر آمده است خط آهن آسیای میانه از وسط این دیوار تاریخی عبور می کند، بر اساس اخبار منتشر شده متولیان اداره میراث فرهنگی استان گلستان در رابطه با عبور این خط آهن نظر مساعدی دارند و هیچ گونه مخالفتی با آن نکرده اند. در همین رابطه حسین کتولی، کارشناس ارشد مرمت ابنیه و بافت های تاریخیو مدرس دانشگاه جامع گلستان  که بر روی این دیوار تاریخی کار کرده است به CHN  می گوید: " در این رابطه بحث ها زیاد است و حقیقتأ من هم انتظار چنین مساله ای را داشتم، اما آنچه که لازم به گفتن است بحث بی تفاوتی و اهمیت قائل نشدن برای ارزش هایی به عنوان میراث تاریخی فرهنگی و هنری از سوی کسانی است که متولیان حفظ این ارزش ها به حساب می آیند."
 
این کارشناس می افزاید: " دیوار تاریخی گرگان ارزش های تاریخی بسیاری دارد، از دکتر حجت شنیدم در سال های اول انقلاب خبر آمد قرار است خط لوله گاز از وسط این دیوار عبور کند، با شنیدن این خبر مرحوم شیرازی قائم مقام میراث از شیراز با اتوموبیل شخصی خودشان  آمدند گنبد تا جلوی این کار را بگیرد، در همان سال همچنین دکتر حجت به عنوان رئیس وقت میراث کشور با استاندار مازندران در ساری دیدار و صحبت کرد تا از عبور این خط لوله از دیوار جلوگیری کند،  این نشان می دهد دیوار  چه ارزش و اهمیتی دارد.حال آنکه الان بلندپایه ترین مقامات سازمان الان کوچکترین اطلاعاتی نسبت به دیوار تاریخی ندارند.
 
کتولی در ادامه تاکید می کند: " نباید تصور کرد که این دیوار تاریخی الان چیزی مانند دیوار چین است، دیوار از بین رفته است و بخش های بسیاری از آن وجود ندارد، اما با این همه نمی توان ارزش ها و اهمیت های تاریخی این سازه بزرگ و بی نظیر را نادیده گرفت، و به راحتی اجازه هر ساخت و ساز و تخریبی را در این محل صادر کرد. متاسفانه متولیان توجهی به این ارزش ها ندارند. ما نمی توانیم از مدیران و مسئولان وزارت راه انتظار داشته باشیم که هوای آثار تاریخی را داشته باشند، این وظیفه متولیان میراث است. اما وقتی ارزش ها جابه جا شده اند چه کاری می توان کرد.
 
به گفته این کارشناس ارشد مرمت ابنیه و بافت های تاریخی در گرگان بهتر آن بود که وقتی اجازه عبور این خط آهن از دیوار تاریخی داده شد دست کم امتیازاتی هم در کنار آن برای حفظ ارزش ها و اهمیت های این اثر گرفته می شود، این که بر اساس قانون نظر میراث فرهنگی برای همه پروژه های عمرانی مانند حق وتو است را باید ارج نهاد، اما وقتی از این پتانسیل استفاده ای نمی شود چه باید گفت.


حسین کتولی در پایان می افزاید: " دیوار تاریخی گرگان مرز میان ایران و توران بود، به همین دلیل از جهات تاریخی ، نشانه شناسی، هویت ملی و فرهنگی ارزش های بسیاری دارد و نشانه ایست از حدود 2 هزار سال مرزداری در این سرزمین به همین دلیل باید بیش از این ها برای آن اهمیت قائل بود و اجازه هر ساخت و سازی در حریم آن را نداد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید