شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جزئیاتی از چگونگی عبور ریل از دیوار تاریخی - چاره‌ای جز تخریب نیست!

یادمان

جزئیاتی از چگونگی عبور ریل از دیوار تاریخی - چاره‌ای جز تخریب نیست!

خبرگزاری مهر: دیوار تاریخی گرگان سومین دیوار دفاعی جهان است که در منطقه ای در شمال آق قلا واقع و قرار است بدلیل عبور ریل قطار برش بخورد، در چنین شرایطی کارشناسان میراث فرهنگی تأکید دارند اجرای این طرح آسیبی به اثر تاریخی نخواهد زد!

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | nike fashion

به گزارش خبرنگار مهر، طول این دیوار تاریخی در حدود 200 کیلومتر و عرض آن پنج تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 40 در 40 در 10 سانتیمتر ساخته شده است.

این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجر پزی ، سد، کانالهای هدایت آب و ... بوده است.

دیوار دفاعی گرگان پس از دیوار بزرگ چین و دیوار آلمان، سومین دیوار دفاعی جهان به لحاظ طول محسوب می شود و تحقیقات حاکی از وجود پادگانهای عظیم در طول مسیر دیوار گرگان و شواهدی مبنی بر وجود استقرار سربازان در قلعه هاست، قلعه های دیوار (26 قلعه) توسط دهها سرباز محافظت می شدند.

اجرای طرح راه آهن گرگان - اینچه برون و عبور ریل قطار از دیوار تاریخی گرگان، مباحثی بین دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است.

 1

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در این گفت: راه آهن گرگان - اینچه برون از دیوار تاریخی گرگان رد می شود ولی آسیبی برای این طرح ندارد.

قربان عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دیوار تاریخی گرگان، سومین دیوار تاریخی جهان است ولی با توجه  به ایجاد خط راه،‌ نمی توان مانع توسعه استان شد .

وی اظهار داشت: با کاوشی که انجام می دهیم و با یک شکاف کوچک تمام داشته ها و یافته های دیوار را بیرون می کشیم و اکنون مجوز کاوش را برای بیرون آوردن دیوار از زیر زمین گرفتیم.

 2

وی عنوان کرد: قسمتی از دیوار به بیرون کشده می شود و حداقل چند قلعه و قسمتی از دیوار از زیر خاک بیرون می آید تا مردم این میراث فرهنگی را مشاهده کنند.

جبرییل نوکنده مشاور میراث فرهنگی گلستان و عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی نیز گفت: راه آهن گرگان در شمال شهر آق قلا دیوار تاریخی گرگان را قطع می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هیچ راهی وجود ندارد که راه آهن از روی دیوار رد نشود، این ریل گذاری به هر شکل که انجام شود، در قسمتی، دیوار را برش می زند.

وی اظهار داشت: ما با مسئولان راه آهن رایزنی کردیم و آنها تعهد کردند که از طریق پروژه های عمرانی، هزینه مطالعات باستان شناسی را بدهند و ما کاوش باستان شناسی را انجام دهیم.

وی افزود: مجوز را از پژوهشکده باستان شناسی گرفتیم و آنها تعهد کردند تامین اعتبار کنند و بزودی کار کاوش دیوار گرگان در همان محدوده ای که راه آهن قرار است از روی دیوار عبور کند، انجام می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که عبور راه آهن از دیوار گرگان بر روند ثبت جهانی این اثر تاثیر منفی ندارد!، گفت: این امر نمی تواند تاثیر منفی داشته باشد.

نوکنده گفت: یک زمانی پروژه کوچک است مانند انتقال طرحی از روستایی به روستای دیگر که در این موارد میراث فرهنگی مخالفت خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر هیچ راهی ندارد که راه آهن گرگان از دیوار تاریخی گرگان عبور نکند و هر مسیری انتخاب شود، این دیوار را در قسمتی برش می زند.

این پژوهشگر گفت: سطح زمین اطراف با سطح دیوار مساوی است و مطمئن هستیم که در زیر زمین نیز بقایایی از دیوار وجود دارد و با انجام کاوش بسیاری از یافته ها کشف می شود.

ظهور پرواز مدیرکل سابق راه آهن شمال نیز گفت: راه آهن گرگان – اینچه برون بعد از رسیدن به گرگان و در 10 کیلومتری ایستگاه فعلی گرگان به ایستگاه جدیدی متصل می شود.

وی اظهار داشت: این ریل سپس در آنجا به سمت راست دور می زند و به ایستگاه سبز دشت متصل می شود.

وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح مطالعات و مشاره صورت گرفته و تمامی موارد مانند مردابها و تالابهایی که در منطقه وجود دارند مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته تا اجرای راه آهن آسیبی وارد نکند.

ظهور پرواز گفت: تمام موارد بررسی شده و مشاور مطالعه کرده و قرار است راه آهن شش ماه اول به بهره برداری برسد.
 
به گزارش مهر، دیوار تاریخی گرگان از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی  به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن ( بخش اعظم آن در قسمت شمالی رودخانه ) قرار دارد.

امروز بقایای دیوار تاریخی گرگان از کرانه های شرقی دریای مازندران در دشت ترکمن صحرا تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه ( پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی کلاله ) قابل مشاهده است.
.............................................
گزارش: علیرضا نوری کجوریان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید