پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حریره باستانی کیش از ذهن تاریخ پاک می‌شود؟ - حمله بلدوزرها به کم‌نظیرترین محوطه تاریخی خلیج‌فارس

یادمان

حریره باستانی کیش از ذهن تاریخ پاک می‌شود؟ - حمله بلدوزرها به کم‌نظیرترین محوطه تاریخی خلیج‌فارس

بلدوزرها برای جاده‌سازی نزدیک سه ماه است به دستاوردهای کم نظیرترین محوطه تاریخی خلیج فارس حمله کرده و ضریب تخریب این محوطه باستانی را چند برابر کرده‌اند. این در حالی است که رییس میراث فرهنگی هرمزگان تنها وعده پیگیری این اتفاق را داده و رییس مناطقه آزاد کیش تلفنش را جواب نمی‌دهد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | nike dri fit mens training pant shoes for sale

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ نزدیک سه ماه است بلدوزرها دستاوردهای منحصر به فردترین محوطه تاریخی خلیج فارس را زیر و رو  کرده و می خواهند، برای همیشه این آثار تاریخی را زیر آسفالت‌ها مدفون کنند.
 
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که  تعریض این جاده، نه تنها آثار تاریخی عرصه حریره را از بین می‌برند بلکه با گسترش آن و عبور و مرور ماشین‌ها به ویژه ماشین‌های سنگین تخریب ها افزایش یافته و هر عبور و مروری لرزه به جان آثار تاریخی این محوطه می اندازد.
 
تعریض جاده ادامه دارد و به زودی یکی از کم نظیرترین محوطه‌های تاریخی خلیج فارس تنها آسفالتی است برای عبور ماشین‌ها
 
این در حالی است که رییس سازمان میراث فرهنگی هرمزگان تنها به وعده دادن در مورد پیگیری این اتفاق اکتفا می‌کند.
 
«مهدی هرمز دریانورد»، مدیر میراث فرهنگی هرمزگان در گفت و گو با chn می‌گوید: «میراث فرهنگی هرمزگان در حال پیگیری این اتفاق است و در صورت به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد حریره این اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.»
 
هرچند مدت طولانی از این وعده می‌گذرد و هنوز اطلاعاتی در این زمینه به رسانه‌ها اعلام نشده‌است.
 
از سوی دیگر، تماس‌های مکرر با رییس منطقه آزاد کیش و پرس و جو در مورد صحت و سقم این ماجرا و تاثیراتی که گسترش این جاده بر آثار تاریخی می‌گذارد، بدون نتیجه می‌ماند.
 
رد بلدوزرها تنها چیزی است که بر جای مانده و دیگر هیچ گردشگری نمی‌تواند به تماشای تاریخ کهن حریره به کیش سفر کند
 
کارشناسان میراث فرهنگی هشدار می‌دهند که در صورت اداره روند ساخت و سازها و تعریض این جاده، آثار تاریخی حریره به شدت آسیب می‌بیند و دیگر نمی‌توان امیدی به حیات این محوطه دیرینه داشت. اگرچه این محوطه می‌توانست به دلیل نادر بودن در محدوده خلیج فارس یکی از جاذبه‎ها و پتانسیل‌های غنی جلب توریست باشد.
 
زمانی فرا می‌رسد که دیگر کودکان از یاد می‌برند سرزمین مادریشان تاریخی کهن داشت
 
اسناد و مدارک حاکی از آن است که وسعت شهر باستانی حریره نزدیک به 120 هکتار است. این محوطه براساس نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده تا امروز، از مجموعه ساحلی و خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی تشکیل یافته‌است. این محوطه به شماره 1886 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
 
برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که نبود نظارت سازمان میراث فرهنگی بر روند برنامه‌های مسئولان مناطق آزاد کیش باعث بروز چنین اتفاقاتی در محدوده کیش شده‌است.
 
تصور اینکه زمانی ماشین آلات سنگین از این جاده عبور می‌کنند و لرزه به جان آثار تاریخی حریره می اندازند، تاسف آور است
محوطه تاریخی حریره بارها و بارها دستخوش تغییرات شده‌ که نخستین بار با عبور جاده کنونی از این محوطه تاریخی این تغییرات صورت گرفت. زمانی که قرار بود این جاده احداث شود بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی با اجرای آن مخالفت کردند، اما این جاده احداث شد.
 
 
وسعت شهر باستانی حریره نزدیک به 120 هکتار و در فهرست آثار ملی ایران سال‌هاست که جای گرفته‌است
تخریب و ویرانی محوطه باستانی حریره در حالی است که این محوطه همواره جزوی از مهمترین محوطه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رفته است.
 
وسعت کل شهر قدیم حریره 120 هکتار بوده و این شهر 800 ساله در دوره ایلخانیان و تیموریان از رونق خوبی برخوردار بوده‌است. گفته می‌شود که به علت حضور اروپاییان در خلیج فارس و عوامل طبیعی از جمله زلزله این شهر متروکه شده‌است. از آخرین کاوش‌ها در سال 1370 تا زمان مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای سال 1390 هیچ اقدام جدی برای ادامه کاوش و کشف آثار معماری آن صورت نگرفته بود.
 
با این وجود، کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که بی توجهی به قوانین و ضوابط میراث فرهنگی در کیش باعث شده است که این منطقه مهمترین آثار تاریخی خود را به تدریج از دست بدهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید