سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اشیاء سنگی 50 هزار ساله در استان فارس کشف شد

یادمان

اشیاء سنگی 50 هزار ساله در استان فارس کشف شد

در کاوش‌های غار سیده خاتون ارسنجان فارس اشیاء سنگی 50 هزار ساله کشف شد. این پروژه به صورت مشترک بین ایران و ژاپن انجام و با مجوز پژوهشکده میراث‌فرهنگی کشور صورت گرفته است.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Nike Air VaporMax for Men & Women - nike free tr fit squiggle shoes - IetpShops - Buy Online

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ فریدون فعالی مدیر کل میراث فرهنگی فارس از آغاز فصل چهارم کاوش‌ها در غار سیده خاتون ارسنجان فارس خبر داد. به گفته وی، در کاوش‌های غار سیده خاتون ارسنجان فارس  اشیاء سنگی 50 هزار ساله کشف شد.
 
فریدون فعالی در رابطه با ادامه کاوش‌ها در غار سیده خاتون گفت: «غار تاریخی سیده خاتون در سال 85 به ثبت رسیده و فصل اول کاوش آن در مهر ماه سال 90 آغاز که ادامه آن طی فصل دوم در اسفند 90 و فصل سوم در بهار 91 انجام شده که این فصل تا یک هفته دیگر به پایان می‌رسد.
 
 وی افزود: «این پروژه به صورت مشترک بین ایران و ژاپن انجام و با مجوز پژوهشکده میراث فرهنگی کشور صورت گرفته است.»
 
 فعالی در ادامه گفت: «در این فصل از کاوش با راه‌اندازی کارگاهی درون غار، پس از انجام پاکسازی‌های لازم در دهانه ورودی غار و برداشت دیواره خشکه چین موجود، کاوش آغاز شد.»
 
مدیر کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اهمیت و جایگاه این مکان در دوره‌های مختلف تاریخی تاکید کرد: «آثار به‌دست آمده در کاوش‌ها مبین سکونت انسانهای دوره پارینه سنگی ونوسنگی در این منطقه است که قدمت بیش از 50 هزار سال را نشان می دهد و شامل بخشی از بقایای جانوری فسیل شده و آثاری از سنگ بوده که در گذشته به عنوان ادوات جنگی از آن استفاده می‌شده است.»
 
به‌گفته‌وی، دور چهارم کاوش‌ها اسفند ماه سال جاری آغاز می‌شود که امیدواریم با اطلاعات واکتشافات حاصل از  این دوره، شاهد تکمیل اطلاعات کاوش‌ها باشیم.
 
غار سیده خاتون در بخش مرکزی شهرستان ارسنجان واقع شده و قدمت آن به پیش از تاریخ برمی‌گردد. نام این غار برگرفته از نام شخصی است که سال ها پیش در این مکان زندگی می‌کرده است. این اثر در فاصله 4 کیلومتری جاده ارسنجان به آباده طشک قرار دارد.
 
دهانه این غار 42 ، عمق 32 متر و ارتفاع دهانه 40 متر می باشد. غار سیده خاتون در تاریخ 20/6/1385 و به شماره 16038 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است و بر اساس قوانین مجازات اسلامی تصرف و یا تخریب آن پیگرد و مجارات قانونی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه