پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جدال باستان‌شناسان با پیمانکار راه‌آهن - راه‌آهن روی محوطه 3000 ساله رفت

یادمان

جدال باستان‌شناسان با پیمانکار راه‌آهن - راه‌آهن روی محوطه 3000 ساله رفت

شرکت راه‌آهن آذربایجان غربی اقدام به حفر کانال 900 متری با عمق یک و نیم متر درمحوطه عصر آهن و عصر مفرغ کرده است. این درحالی است که باستان‌شناسان درحال کاوش در محوطه هستند. گفته می‌شود حتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و دستور فوری معاونت میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی هم‌ نتوانسته مانع از پیشروی تخریب‌ها شود.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | college women in nike tempos basketball - 103 - Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ محوطه سگردان که متعلق به دوره عصر مفرغ جدید و عصر آهن است مورد تهدید فیبر نوری مخابرات شرکت راه‌آهن قرار گرفت. این درحالی است که باستان‌شناسان طی 2 سال تنها 120 متر مربع از این محوطه 42 هکتاری را کاوش کرده‌اند. اما شرکت راه‌آهن بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های علمی باستان‌شناسان و حضور آن‌ها در محوطه درصدد حفر کانالی به طول 900 متر و با عمق یک‌و نیم متر هستند. درحال‌حاضر تخریب‌ها به بافت اصلی تپه برای نصب دوربین‌های مخابرات رسیده است.
 
به‌گزارش CHN، همچنان جدال باستان‌شناسان و پیمانکار شرکت راه‌آهن در محوطه‌ باستانی "سِگِردان" ادامه دارد. این محوطه تاریخی در شهرستان مهاباد و کمربندی ارومیه ـ‌ میاندوآب در 300 متری روستایی به نام "لج" قرار گرفته است.
 


«کیومرث‌ حاجی محمدی»، یکی از سرپرستان هیات باستان‌شناسی محوطه سگردان به‌ CHN می‌گوید: «هفته گذشته در خاتمه حفاری‌ها متوجه اقدامات تخریب‌گرایانه  پیمانکار شرکت راه‌آهن شدیم. با توجه به اینکه موضوع به اطلاع یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و معاونت میراث‌فرهنگی استان رسید و دستور توقف فعالیت‌های عمرانی شرکت راه‌آهن صادر شد اما هنوز اقدامات مخرب این شرکت ادامه دارد.»
 
وی افزود: «محوطه سگردان متعلق به عصر مفرغ جدید و عصر آهن است، چنانچه یافته‌های باستان شناسی و آثار بدست آمده چون سفال خاکستری عصر آهن و سفال قرمز منقوش عصر مفرغ جدید تاکیدی بر این موضوع است.»
 
حاجی محمدی معتقد است، کاوش‌های علمی از محوطه می‌تواند منجر به حل مسئله مهاجرت آریایی‌ها از شمال غرب کشور شده و نحوه گذر از عصر مفرغ به عصر آهن را مشخص کند.
 
 
این کانال که با بیل مکانیکی در حفر شده بدون توجه دستور معاونت میراث فرهنگی همچنان در حال تخریب است

این درحالی‌است که «علی بیننده» یکی دیگر از سرپرستان هیات کاوش به حفاری‌های علمی محوطه  سگردان اشاره می‌کند و  ادامه می‌دهد: «با توجه به اقداماتی که در این محوطه توسط باستان‌شناسان صورت گرفته اما هم‌اکنون شاهد آن هستیم که پیمانکار شرکت راه‌آهن بدون توجه به دستور متولیان میراث‌فرهنگی مبنی بر توقف فعالیت‌های عمرانی و بدون اعتنا به حضور باستان‌شناسان در این منطقه به مذاکرات شفاهی فرماندار شهرستان اشاره می‌کند و درصدد تخریب کامل محوطه تاریخی سگردان است.»
 
بیننده معتقد است، درحال‌حاضر تخریب‌های شرکت راه‌آهن به قسمتی از بافت اصلی تپه رسیده و با اینکه متولیان میراث‌فرهنگی دستور توقف تخریب‌ها را صادر کرده‌اند و یگان حفاظت هم حضور دارد اما باز هم میراث‌فرهنگی توان اجرایی برای مقابله با اقدامات شرکت راه‌آهن ندارد.
 
 
در محوطه تاریخی سگردان درحالی باستان شناسان در طول 2 سال 120 متر مربع حفاری کرده‌اند که این کانال با طول 900 متر بافت اصلی تپه را تخریب کرده است

درحال‌حاضر شرکت راه‌آهن استان آذربایجان غربی قرار است در محوطه سگردان کانالی با عمق 5/1 متر و طول 900 متر برای نصب دوربین‌های مخابرات شرکت راه‌آهن حفر کند. این درحالی است که محوطه هنوز آزادسازی نشده و باستان‌شناسان درحال کاوش هستند.
 
هر چند که متولیان میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی  اعلام کرده‌اند که هیچ مخالفتی با راه‌اندازی پروژه‌های ملی ندارند مشروط به آنکه محوطه آزادسازی شود اما شرکت راه‌آهن بدون اعتنا به قوانین میراث‌فرهنگی در جدالی نابرابر درصدد از بین بردن یکی از مهمترین محوطه‌های عصر آهن است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید