پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حریم تاریخ هزاره اول نقض شد، دکل‌ها‌ی 220 کیلو وایتی پیروز میدان!

یادمان

حریم تاریخ هزاره اول نقض شد، دکل‌ها‌ی 220 کیلو وایتی پیروز میدان!

داستان وارونه شد؛ اگر تا دیروز سازمان‌ها و نهاد عمرانی موظف به رعایت ضوابط میراث فرهنگی و احترام به حرایم آثار تاریخی بودند، حالا با نصب دکل‌های فشارقوی برق در قلعه اسماعیل‌آقا، میراث فرهنگی موظف به رعایت حریم ۴۰ متری دکل‌ها شده‌است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Discount Shoes, Clothing & Accessories , Giftofvision

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ حریم" قلعه تاریخی اسماعیل آقا" با جانمایی دکل‌های فشار قوی وزارت نیرو درحالی مخدوش شد که میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی هنوز واکنشی نسبت به نقض حریم این اثر تاریخی نشان نداده، اما مسئله‌ای که هم‌اکنون تعجب فعالان میراث‌فرهنگی را برانگیخته، وضع قوانین و حریم 40 متری دکل‌های 220 کیلو وایتی در وسط قلعه اسماعیل آقا است؛ حریمی که گویی حتی میراث‌فرهنگی را هم ملزم به رعایت آن کرده است!
 
«فواد مرعشی»، یکی از فعال میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی در اینباره به خبرگزاری CHN می‌گوید: «قلعه اسماعیل آقا جزو یکی از مهمترین قلعه‌ و سایت‌های تاریخی آذربایجان غربی محسوب می‌شود که تاریخ آن از هزاره اول قبل از میلاد آغاز می‌شود. این درحالی است که آثار با اهمیتی از دوره قاجار و صفویه هم مشاهده می‌شود.»
 
به‌گفته این مرعشی، باتوجه به اینکه، قسمت غرب دریاچه و شهر ارومیه مربوط به دوران اورارتوها می‌شود و دژ اسماعیل‌آقا نیز در محدوده محال نازلوی ارومیه قرار دارد اهمیتی دوچندان به این محوطه تاریخی می‌دهد. اما با وجود تاریخ غنی منطقه، هم‌اکنون شاهد عبور مسیر دکل‌های فشار قوی وزارت نیرو هستیم.
 
این درحالی است که گفته می‌شود، در دهه 1970 قلعه تاریخی اسماعیل‌آقا توسط باستان‌شناسان ایتالیایی مورد حفاری قرار گرفته و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.
 
درحال‌حاضر دو پایه از دکل‌های فشار قوی 220 کیلووایت وزارت نیرو از محدود داخلی قلعه اسماعیل آقا عبور می‌کند و سبب شده که حریم تاریخی قلعه با جانمایی این دکل‌ها تخریب و مخدوش شود.
 
مرعشی در تایید گفته‌های بالا می‌افزاید: «هم‌اکنون در بالاترین ارتفاعات قلعه اسماعیل‌آقا دکل‌ها نصب شده اما پیگیری‌ها از کارشناسان میراث‌فرهنگی نشان می‌دهد که این اتفاق به بی‌توجهی برخی کارشناسان برمی‌گردد چراکه وقتی مسیر دکل مشخص می‌شده گویا کارشناس این پروژه توجهی به محل عبور دکل با توجه به مقیاس نقشه‌ها نکرده‌ است.
 
آنطور که گفته می‌شود، دکل‌ها از وسط قلعه و از فاصله 100 متری بقایای گوردخمه‌ها عبور کرده است. درحال‌حاضر  نیز میله‌های دکل‌ها در داخل قلعه کاملا مشهود است این درحالی است که طبق قانون حرایم وزارت نیرو دکل‌های این ارگان از هر طرف دارای حریم 40 متری هستند. اتفاقی که سبب شده هم‌اکنون کل محدوده قلعه حریم‌ دکل‌های وزارت نیرو شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید