پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دستیابی باستان‌شناسان به معماری پیشرفته در بیش از 3 هزار سال قبل

یادمان

دستیابی باستان‌شناسان به معماری پیشرفته در بیش از 3 هزار سال قبل

یافته‌‌های باستان‌شناسان از محوطه تاریخی قلی‌درویش قم پرده از نقاط تاریک هزاره دوم پیش از میلاد برداشت. این‌درحالی‌است که کاوش‌های باستان‌شناسان در این محوطه خبر از معماری بسیار پیشرفته‌‌ای می‌دهد که متعلق به عصر آهن بوده و طبق گفته باستان‌شناسان در حوزه مرکز فلات ایران بی‌مانند است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در یازدهمین همایش باستان‌شناسی کشور کاوش‌های فصل پنجم، ششم و هفتم محوطه قلی درویش جمکران، قم بررسی و در حضور تعداد کثیری از باستان‌شناسان کشور ارائه شد. یافته‌‌های باستان‌شناسان از این محوطه تاریخی نه‌تنها پرده از نقاط تاریک هزاره دوم پیش از میلاد برداشت که کاوش‌های باستان‌شناسان از معماری بسیار پیشرفته‌‌ای در محوطه قلی‌درویش خبر می‌دهد که متعلق به عصر آهن بوده و گفته می‌شود در حوزه مرکز فلات ایران بی‌مانند است.
 
«سیامک‌سرلک» باستان‌شناس، در رابطه با کاوش‌های فصل پنجم، ششم و هفتم محوطه قلی‌درویش جمکران قم اینطور می‌گوید: « از سال1381 محوطه قلی درویش که در جنوب شهر قم واقع شده مورد کاوش قرار گرفته است. کاوش‌ها و یافته‌های هیات‌ باستان‌شناسی در این  7 سال به پرسش‌ها و ابهاماتی که در مورد  باستان‌شناسی هزاره دوم  مطرح بود پاسخ داده است».
 
به‌گفته این باستان‌شناس، درحال‌حاضر آثاری متعددی از هزاره پنجم  تا هزاره اول پیش از میلاد بدست‌آمده که مهترین این آثار که مورد مطالعه قرار دارند مربوط به  عصر مفرغ قدیم، دوره مفرغ میانه، مفرغ جدید و عصر آهن‌یک می‌شود.
 
سرلک با اشاره به‌اینکه در هر کدام از این دوره‌ها، بخش قابل‌توجهی از معماری و فرهنگ آن دوره تبین شده تاکید کرد: هم‌اکنون یکی از مهمترین آثاری که توانسته‌ایم در محوطه قلی‌درویش به‌دست آوریم، آثار معماری بسیار پیشرفته‌ای از عصر آهن یک است به‌گونه‌ای که تاکنون در حوزه فرهنگی مرکز فلات ایران کمتر با  نمونه‌ای از آن مواجه بوده‌ایم.
 
این‌درحالی است که باستان‌شناسان در  عصر آهن یک محوطه قلی درویش با یک شهر مواجه شده‌اند. شهری که نه‌تنها از پیچیدگی‌های ساختار شهری برخوردار است که حتی باستان‌شناسان شاهد جدایی مناطق مسکونی از واحدهای صنعتی آن‌هم به‌طور مشخص بوده‌اند.
 
سرلک اعتقاد دارد، سیستم‌های پیچیده شهری، مدیریت‌های بازرگانی فرامنطقه‌ای که متعلق به عصر مفرغ و عصر آهن است به‌واسطه کاوش‌های محوطه قلی‌درویش بدست آمده، این درحالی است که از رهگذار تبیین مدارک متوجه شدیم که محوطه قلی درویش با دشت خوزستان، زاگرس مرکزی و با شمال شرق و حتی با جنوب شرق ایران ارتباط داشته است.
 
این محوطه باستانی به شدت مورد تخریب و تسطیح قرار گرفته و با این حال تا کنون باستان شناسان موفق به کشف شواهدی از دوره عصر آهن 1 و 2 از جمله کوره ذوب فلز، شواهد معماری و ... شده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید