جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان باز هم تخریب در بافت تاریخی شیراز- خاکستر شدن خانه‌ای که قرار بود هتل شود

یادمان

باز هم تخریب در بافت تاریخی شیراز- خاکستر شدن خانه‌ای که قرار بود هتل شود

خبر تخریب بناها در بافت تاریخی شیراز، این‌قدر شنیده شده که به‌نظر دیگر حساسیت‌برانگیز نیست؛ اما وقتی بشنویم از یک خانه‌ی قاجاری که طرح مرمت و تغییر کاربری آن برای تبدیل شدن به هتل - رستوران تهیه و تصویب شده بود، فقط خاکستر باقی مانده است، باز هم داغ دل دوست‌داران میراث فرهنگی و علاقه‌مندان به حفاظت از میراث گذشتگان تازه می‌شود.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | nike runners men white hair girls anime characters Retro High OG Patent 'UNC Blue Chill' (W) , BabylinoShops , nike runners men white hair girls anime characters

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خانه‌ی قاجاری «موسوی» یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شیراز است که در بافت تاریخی شهر قرار دارد و دو سال پیش، الحاق آن به خانه‌ی تاریخی «شهرداری» و تبدیل شدن به هتل - رستوران مطرح شد. این خانه که آثار منحصربه‌فرد و تالار آیینه‌ی بسیار زیبایی داشت، در طول سال‌ها به‌دلیل شرایط مختلف مانند عوامل محیطی دچار تخریب شده بود. به همین دلیل، قرار شد پس از تغییرات، به بنای کنارش، یعنی خانه‌ی «شهرداری» ملحق شود و تغییر کاربری یابد؛ اما پس از گذشت حدود دو سال، خبر می‌رسد که خانه‌ی تاریخی «موسوی» به عمد یا غیرعمد در آتش سوخته و حالا فقط زمین آن باقی مانده است که پتانسیل ساخت‌وساز در آن وجود دارد.


در این‌باره، امیرهوشنگ اسفندیاری‌پور - استاد دانشگاه - که این روزها بیشتر کلاس‌های خود را در بناهای تاریخی شیراز برگزار می‌کند، به خبرنگار ایسنا گفت: در بافت تاریخی شیراز، تعدادی خانه‌ی تاریخی هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شده، ولی به‌راحتی تخریب شده‌اند یا در حال تخریب هستند مانند خانه‌های زیبایی که در خیابان «داریوش» در حال تخریب‌اند. البته شرایط به‌گونه‌ای است که خیلی هم نمی‌توان به مالکان این‌گونه خانه‌ها خرده گرفت، زیرا وقتی پولی برای مرمت یا تغییر کاربری خانه‌ها ندارند شرایط زندگی برای‌شان سخت می‌شود.


او افزود: در این میان، سازمان میراث فرهنگی یا بودجه‌ی کافی ندارد یا اگر هم داشته باشد آن را برای موارد خاص صرف می‌کند.


این کارشناس مرمت بناهای تاریخی ادامه داد: به‌جز خانه‌ی قاجاری «موسوی» که تخریب شده است، یک خانه‌ی ارزشمند دیگر هم در بافت تاریخی شیراز قرار دارد که سرگذر «سید ذوالفقار» در خیابان زند واقع شده و «تومانی» نام دارد. بخش‌هایی از این خانه زمستان سال گذشته فرو ریخت و چند وقت پیش که برای برگزاری یکی از کلاس‌های درس دانشگاه همراه دانشجویانم به آنجا رفتیم، تعداد زیادی معتاد تزریقی را آنجا دیدیم که از تکه‌های باقی‌مانده‌ی بنا برای گرم کردن خود استفاده می‌کردند.


وی اظهار کرد: شرایط این خانه که به حال خود رها شده، سبب اعتراض ساکنان آن منطقه شده و شهرداری احتمالا منتظر است تا بنا به‌شکل کامل تخریب شود تا با بلدوزر آن را صاف کند.


به گفته‌ی اسفندیاری‌پور، خانه‌ی «تومانی» با دست کم 250 سال قدمت سردر زیبایی دارد که نیمی از آن تخریب شده است.


این کارشناس تأکید کرد: خانه‌های تاریخی «موسوی» و «تومانی» مرثیه‌های زنده‌ی برای تخریب بافت تاریخی هستند و با این روند می‌توان گفت این خانه‌ها آینده‌ی بافت تاریخی شیراز خواهند بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه