جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم توازن اکوسیستم رودخانه دز به مرور زمان بر هم می‌خورد

زیست بوم

توازن اکوسیستم رودخانه دز به مرور زمان بر هم می‌خورد

برگرفته از ایسنا

فعال محیط زیست:
سدسازی و برداشت از معادن شن و ماسه به رودخانه دز آسیب می‌رساند
توازن اکوسیستم رودخانه دز به مرور زمان بر هم می‌خورد

 مدیرعامل انجمن زیست محیطی سبزآوران جنوب گفت: سدسازی بر روی سرشاخه‌های رودخانه دز و هم‌چنین برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه از مناطق شمال دزفول تاثیرات منفی بر رودخانه داشته و توازن اکوسیستم آن را بر هم می‌زند.

ایمان شادور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه خوزستان، اظهارداشت: رودخانه دز دارای دو سرشاخه به نام‌های بختیاری و سزار است و به علت آن که پروژه احداث سد بختیاری برروی سرچشمه بختیاری رودخانه دز در حال اجراست سنگ ریزه‌های بسیاری به درون این سرشاخه‌ها به ویژه به رودخانه سزار وارد می شود.

وی افزود: رودخانه سزار رودخانه‌ای خروشان است و به همین علت سنگ‌ریزه‌هایی که به آن وارد می‌شود را با خود به پایین دست حمل می‌کند.

شادور تصریح کرد: با ورود مداوم سنگ‌ریزه به درون رودخانه سزار و حمل آن‌ها به پایین‌دست به تدریج عرض رودخانه سزار و هم‌چنین دز کاهش می‌یابد.


وی خاطرنشان کرد: رودخانه دز در حال حاضر نیز با مشکل آبرفت مواجه است و اگر قرار باشد این سنگ‌ریزه‌ها نیز به سمت این رودخانه سرازیر شود مشکلات آن بیشتر می شود.

مدیرعامل انجمن زیست محیطی سبزآوران جنوب بیان کرد: هم چنین به علت مرغوبیت شن و ماسه‌های موجود در شمال دزفول، با برداشت بی‌رویه از معادن این مناطق، شن و ماسه فراوانی وارد رودخانه دز می‌شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که دبی رودخانه دز در سال‌های آینده به میزان فعلی باقی بماند مشکل خاصی در رودخانه دز ایجاد نمی‌شود ولی با توجه به خشکسالی و سدسازی بر سرشاخه‌های دز، دبی رودخانه نیز در آینده کاهش می‌یابد.

شادور گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های دز به مناطق مرکزی ایران نیز از دیگر مسایلی است که موجب کاهش دبی این رودخانه در آینده می‌شود
  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه