جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم غار «پراو» و یک تن زباله نهفته در آن

زیست بوم

غار «پراو» و یک تن زباله نهفته در آن

پاکسازی غار 'پراو' با وجود تلاش 8 روزه غارنوردان که از 5 مهر آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و به دور دوم رسیده‌است. در دور اول 500 کیلو زباله از این غار خارج شد و احتمال می‌رود با زباله‌هایی که در دور دوم خارج می‌شود، غار پراو رکود دار غارهای پر زباله شود.

shock drop air force 1 full uv reactive | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ پاکسازی غارها یکی از برنامه‌های انجمن غار نوردان و غارشناسان ایران بود که در اولین جمعه مهرماه انجام شد. در این روز 50 غار و در راس آنها اورست غارها در پروژه‌ای 8 روزه پاکسازی شد.
 
"جواد نظام دوست" رییس انجمن غار نوردان و غارشناسان ایران در این خصوص به خبرنگار CHN گفت: «با توجه به دشوار بودن صعود در غار پراو و تعدد چاه‌های این غار به ناچار، پاکسازی غار پراو را در دو بخش انجام خواهیم داد.»
 
او با اشاره به نخستین بخش از پاکسازی پروا که از 5 مهر ماه آغاز و به مدت 8 روز انجام شد گفت: «در این زمان توانستیم زباله‌های موجود را از چاه 18 به چاه 15 و از آن تا چاه 10 بیاوریم. و برخی از زباله‌هایی که تا چاه 10 آورده شده‌اند را به بیرون منتقل کنیم.»
 
به گفته نظام دوست، تاکنون حدود نیم تن زباله که بیشتر آنها شامل طناب، سیم‌های تلفن، کپسول گاز، باطری، خورده‌های غذا، قوطی کنسرو، فزولات و... می‌شود از پروا خارج شده‌اند. در مرحله اول پاکسازی پروا سعی بر آن بود تا زباله‌هایی که به لحاظ بهداشتی خطرناک‌تر بودند از این غار خارج شود.
 
رییس انجمن غار نوردان و غارشناسان ایران همچنین به قوطی کنسروی اشاره کرد که تاریخ 1972 را بر روی خود دارد که از اولین گروه‌های صعود کننده به غار بر جای مانده که در سال 52 در این غار حضور داشتند.
 
به گزارش CHN، گوره غارنوردان انگلیسی و بعد از آنها غارنوردان لهستانی اولین غارنوردانی بودند که توانست اورست غارها را تا انتها بپیمایند.
 
نظام دوست در ادامه به سختی پیمایش غار پراو اشاره کرد و از دوقسمت شدن برنامه پاکسازی این غار خبر داد و گفت: «در مرحله دوم پاکسازی از غارنوردان حرفه‌ای‌تر برای این مهم دعوت شده‌است. این مرحله از 17 تا 19 مهرماه انجام خواهد شد که قرار است تا آخر غار پاکسازی انجام شود و طناب‌های مانده روی چاه‌ها و بقیه زباله‌ها به بیرون غار منتقل شود.»
 
او میزان زباله‌های باقی مانده در غار پراو را حدود 300 کیلو تخمین زد و یادآور شد: «با وجود تلاش‌های بسیار انجمن غارنوردان برای پاکسازی اورست غارها، هنوز سازمان محیط زیست کرمانشاه 2 میلیون تومانی را که برای این برنامه وعده داده‌بود پرداخت نکرده‌است. این درحالی است که این غار در زمره آثار طبیعی و ملی ایران قرار می‌گیرد و دارای بودجه استانی‌است.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید