جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم انجمن غارنوردی خراسان‌رضوی: کشف دو غار جدید در خراسان رضوی

زیست بوم

انجمن غارنوردی خراسان‌رضوی: کشف دو غار جدید در خراسان رضوی

با تلاش ۱۲ نفر از اعضای انجمن غارشناسان ایران در استان خراسان رضوی دو غار جدید کشف و نقشه برداری شد. تاکنون حدود ۱۴۰ غار در این استان شناسایی شده‌است که نقشه برداری حدود ۳۵ غار انجام شده‌.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Air Jordan Sneakers

خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – طی روزهای 22 و 23 آبان ماه سال جاری با تلاش 12 نفر از اعضای انجمن غارشناسان ایران در استان خراسان رضوی دو غار جدید کشف شد.

«وحید اشرفی» سرپرست نمایندگی انجمن غارنوردی و غارشناسی در استان خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار CHN گفت: «طی روزهای 22 و 23 آبان ماه موفق شدیم حدود 10 غار را پیمایش کنیم. مجموع طول این غارها حدود 476 متر بود و تعدادی از آنها هنگام پیمایش نقشه برداری شدند.»

او افزود: «در این میان 2 غار که در واقع چاه غار هستند برای اولین بار کشف شد. چاه غار آشیانه‌ها (بند پروین) به عمق 30 متر و چاه غار حسن گزی که شامل سه چاه به عمق 52 متر می‌شود پیمایش و نقشه برداری شدند.»

به گفته این غارنورد، تعدادی از غارهای استان خراسان رضوی در گذشته پیمایش شده بودند ولی نقشه برداری انجام نشده بود. طی این روزها از میان 10 غاری که پیمایش شد نقشه 6 غار نیز تهیه و تدوین شد.

به گزارش CHN، تاکنون حدود 140 غار در استان خراسان رضوی شناسایی شده‌است که در این میان نقشه برداری حدود 35 غار انجام شده‌است. در واقع با نقشه برداری‌های جدید و کشف دو غار دیگر همچنان 75 درصد غارهای این استان بدون نقشه هستند.

البته به گفته سرپرست نمایندگی انجمن غارنوردی و غارشناسی استان در خراسان رضوی، قرار است با توجه به اهمیت موضوع، ارتباطی با سازمان زمین شناسی و بخش علوم زمین دانشگاه فردوسی برقرار شود تا نقشه جا نمایی غارهای استان تهیه و تدوین شود.

اشرفی با اشاره به آنکه بیشتر غارهای استان خراسان رضوی قابلیت جذب توریست ورزشی و غارنوردان را داد خاطرنشان کرد: «بیشتر غارهایی که در این استان قرار دارند برای گردشگر عام مناسب نیست چراکه بیشتر آنها غارهای عمودی و چاه غار هستند که صعود در آنها نیازمند وسایل و تجهیزات و تجربه غارنوردی است.»

او افزود: «با این وجود غارهایی مانند آغل سوخته، بلور، بند بی بی در شهر یونسی قرار دارد که به لحاظ تشکیلات بلوری و کریستالی بسیار زیبا و منحصر به فرد است. عمق این غارها بیش از 50 متر نیست ولی از آنجایی که این غارها چاه غار هستند باید گردشگر تجهیزات غارنوردی همراه داشته باشد تا بتواند صعود کند.»

به گفته این غارنورد، استان خراسان رضوی غاری که برای حضور گردشگر مناسب سازی شده باشد ندارد اما چندی است که استانداری در حال انجام اموری در غار مغان است تا بتواند این غار را برای حضور گردشگران مهیا سازد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید