پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم افزایش 100 درصدی آتش سوزی در جنگلهای زاگرس

زیست بوم

افزایش 100 درصدی آتش سوزی در جنگلهای زاگرس

برگرفته از خبرگزاری مهر

فرمانده یگان حفاظت جنگلهای کشور از افزایش صد درصدی آتش سوزی در جنگلهای زاگرس خبر داد و گفت: شرایط جنگلهای خارج از شمال در روزهای گرم امسال بحرانی بوده و حریق در سطح و در تعداد دفعات به نسبت سال گذشته صد در صد رشد داشته است.
تقی ایروانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه بارندگی فصلهای قبل فرصت مناسبی برای رشد علفزارها، بیشه ها و پوشش گیاهی سطح جنگل فراهم آورده افزود: پیش بینی ما همین بود که اتفاق افتاده و آتش سوزی در جنگلها با شدت گرمای امسال کاملا طبیعی بود. ماموران ما هم با آگاهی از این وضعیت، تمامی امکانات را برای مقابله با حریق بسیج کردند.

این مقام مسئول در حفاظت از جنگلهای ایران تاکید کرد: چون پوشش گیاهی امسال خوب بود دامها در سطحی از مراتع و جنگلها تعلیف مناسبی داشتند اما در مناطق قرق شده امکان چنین تعلیفی نبود و فرصت برداشت علوفه نیز وجود نداشت، بنابراین امکان آتش سوزی در علفزارها و سپس گسترش آتش در جنگلها وجود داشت که البته امسال آتش سوزی هم در سطح جنگلها و هم در تعداد آتش سوزی صد در صد به نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

 وی با بیان اینکه امسال پیش بینی وضعیت بحرانی در جنگلهای زاگرس را داشتیم، اضافه کرد: جنگلهای شمال آسیبی ندیدند اما جنگلهای زاگرس که آسیب پذیرتر هم هستند به شدت آسیب دیده اند. با این وجود تلاشهای زیادی برای به حداقل رساندن خسارتها از سوی سازمان جنگلها و مراتع کشور و استانداریها با همکاری ستاد حوادث غیر مترقبه انجام شد.

سرهنگ ایروانی با تاکید بر اهمال کشاورزان در مراقبت از آتش سوزی مزارع و خاموش نکردن آتش اظهار کرد: بیشتر آتش سوزی جنگلها در منطقه زاگرس مربوط به مراقبت نکردن کشاورزان از آتش مزراع برداشت شده است. با این همه تمامی امکانات برای مهار آتش در مناطق جنگل نیشن فراهم است اما آتش سوزی با همه تمهیدات و توانایی در پیشگیری به هر حال اتفاق می افتد.

فرمانده یگان حفاظت جنگلهای کشور تاکید کرد: هنوز برآورد خسارتی در مورد آتش سوزیهای امسال انجام نشده اما می توان گفت خسارتها در بسیاری از مناطق زاگرس غیر قابل جبران است و بسیار بالا است. برای کاشت جنگل و رشد کردن درختی مثل بلوط عملا کاری از دست ما بر نمی آید
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید