پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نجات یک محیط بان از مرگ

زیست بوم

نجات یک محیط بان از مرگ

به گزارش خبرگزاری مهر، یک محیط بان پارک ملی دنا که هنگام تعقیب و گریز شکارچیان در میان برف و کولاک در ارتفاعات کوههای دنا محاصره شده بود، از مرگ حتمی نجات یافت.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

سرمای سوزان و برف و کولاک منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا را فرا گرفته اما شکارچیان هنوز دست از سر حیات وحش ارزشمند این زیست بوم کهن برنداشته اند.در وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰هکتاری دنا، ۷۷ گونه پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده زندگی می کنند که این روزها برای در امان ماندن از سرما و گرسنگی به دامنه های دنا می آیند.

شکارچیان سودجو هم پیوسته در کمین اند و مترصد فرصت تا زخمی بر چهره طبیعت نهند و از آن طرف محیط بانان در تعقیب شکارچیان، این روزها خواب و خوراک ندارند و چشم از کوه و جنگل برنمی دارند.۱۰پاسگاه محیط بانی در دنا این روزها رنگ آسایش به خود ندیده اند و هر لحظه باید گوششان به پژواک کوه باشد و چشمشان به جنگل تا غریبه ای آرامش طبیعت را بر هم نزند و سکوتش را نشکند.

یکی از این پاسگاهها، پاسگاه محیط بانی "میمند" است که در ضلع شمال غربی و منتهی الیه منطقه حفاظت شده دنا و در کنار روستایی به همین نام قرار دارد.این پاسگاه محیط بانی به دلیل قرار گرفتن در مرز دنا با استانهای چهارمحال و بختیای و اصفهان یکی از پرکارترین پاسگاههای محیط بانی در دناست و هفته ای نیست که کوههای این منطقه صحنه تقابل محیط بانان و شکارچیان نباشد.

هفته های گذشته بود که در تعقیب و گریز محیط بانان و شکارچیان در این منطقه، پای یک سرباز محیط بان شکست و خانه نشین شد.اما این منطقه از پارک ملی دنا طی روزهای اخیر و همزمان با بارش شدید برف باز هم صحنه تعقیب و گریز محیط بانان و شکارچیان بود که طی آن یک محیط بان در برف کولاک دنا گم می شود اما با تلاش مردم منطقه و دیگر محیط بانان از مرگ حتمی نجات می یابد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در تشریح این حادثه می گوید: روز سه شنبه همزمان با شروع بارش برف تعدادی شکارچی وارد منطقه حفاظت شده دنا شدند که بلافاصله محیط بانان برای دستگیری آنان عازم منطقه می شوند.

جمشید عبدی پور در گفتگو با مهر می افزاید: سه شکارچی متخلف که اقدام به شکار یک راس بزکوهی کرده بودند، لاشه را جایی پنهان کرده و فرار می کنند و تعقیب و گریز برای دستگیری آنها آغاز می شود.وی ادامه می دهد: محیط بانان در هنگام تعقیب شکارچیان از هم جدا می شوند و از طرفی بارش برف و کولاک نیز تشدید می شود.

عبدی پور بیان می کند: در این هنگام یکی از محیط بانان به علت کولاک شدید و عدم وجود دید افقی کافی در ارتفاعات گم و برفگیر می شود.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان می گوید: دیگر محیط بانان هم هرچه با او تماس می گیرند، ارتباط برقرار نمی شود و به همین خاطر ستاد مرکزی را از موضوع مطلع می کنند.

وی می افزاید: ساعت هفت شب محیط بانان استان و شهرستان دنا به منطقه حفاظت شده دنا در "میمند" اعزام می شوند که در نهایت در ساعت ۱۲ شب با کمک نیروهای مردمی روستاهای دامنه دنا، او را در برف و کولاک پیدا می کنند و از مرگ نجات می یابد.وی عنوان می کند: محیط بان حادثه دیده سریعا به پاسگاه محیط بانی آورده شد و پس از آن به یاسوج اعزام می شود و هم اکنون وضعیت جسمی و روحی این محیط بان مطلوب است و هیچ مشکلی ندارد.

عبدی پور در خصوص شکارچیان نیز می گوید: این افراد متخلف شناسایی شده و طی روزهای آینده دستگیر و تحویل مراجع قضایی می شوند.

در روزهایی که به دلیل سردی هوا و بارش برف در ارتفاعات، وحوش به سمت دامنه های دنا و ارتفاعات پائین‌تر کوچ می کنند تا از سرمای زمستانی در امان بمانند، جنگ نابرابر محیط بانان با شکارچیان هم شدت گرفته است.

اما پارک ملی دنا که به عنوان دهمین ذخیره گاه کشور و ۵۵۰امین ذخیره گاه زیست کره دنیا در شبکه جهانی ذخیره گاهها ثبت شده این روزها بیشتر از همیشه نیازمند حمایت مسئولین و مردم است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه