جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم باز هم یک محیطبان بی دفاع دیگر کشته شد - شرایط باخت ـ باخت محیط بانان، در نبود حمایت سازمان محیط زیست

زیست بوم

باز هم یک محیطبان بی دفاع دیگر کشته شد - شرایط باخت ـ باخت محیط بانان، در نبود حمایت سازمان محیط زیست

یک محیطبان جوان جمعه شب در منطقه لشگردره ملایر توسط شکارچیان متخلف کشته شد. مرگ این محیطبان باز هم شرایط دشوار محیطبانان در استفاده یا عدم استفاده از اسلحه را یادآوری می کند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Buy Branded Footwear & Shoes Online In India

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- در پی کشته شدن یک محیطبان جوان ملایری توسط شکارچیان متخلف، کاستی ها در زمینه قوانین مربوط به استفاده محیطبانان از اسلحه بیش از پیش نمود یافته است. «عبداله یاری»، محیطبان منطقه لشگردره ملایر بود که جمعه شب در حین گشت زنی کشته شد. این چندمین محیطبانی است که در سال های اخیر توسط شکارچیان غیرمجاز کشته می شود.
 
خبرهای رسیده از استان همدان حاکی از آن است که «عبدالله یاری»، محیطبان جوان ملایری در هنگام گشت زنی در منطقه تحت حفاظتش توسط شکارچیان به قتل رسیده است. گفته می شود هنگامی که او به شکارچیان ایست داده و قصد نزدیک شدن به آن ها را داشته، به ضرب گلوله یکی از آن ها کشته شده است.
 
این چندمین باری است که درگیری محیطبانان و شکارچیان متخلف به فاجعه منجر می شود. در درگیری های اینچنینی، یا محیطبانان کشته می شوند و یا اگر دست به اسلحه ببرند و این به کشته شدن شکارچی متخلف بینجامد، متهم به قتل می شوند. این در حالی است قانون از آن ها حمایت نمی کند. به اعتقاد «اسماعیل کهرم»، کارشناس محیط زیست، وضعیت محیطبانان باخت- باخت است.
 
«کهرم» در گفت و گو با CHN با ابراز تاسف از کشته شدن دوباره یک محیطبان بی دفاع در جریان دفاع از محیط زیست، گفت: «امروز با کشته شدن یک محیطبان جوان بی دفاع دیگر بیش از همیشه این واقعیت مشاهده می شود که کاستی هایی در زمینه استفاده محیطبانان از اسلحه وجود دارد.»
 
او اضافه کرد: «این کاستی از آن جا ناشی می شود که سازمان محیط زیست محیطبانان را مسلح کرده اما اگر این افراد از اسلحه استفاده کنند، به سرنوشت محیطبان دنا گرفتار می شوند.»
 
به گفته او، محیطبانان از یک سو اگر از اسلحه استفاده کنند، قانون از آن ها حمایت نمی کند و از سوی دیگر مسلح بودن آن ها منجر به تحریک شکارچیان شده و در بسیاری موارد به مرگ آن ها منجر می شود.
 
کهرم در انتقاد به بسته بودن دست محیطبانان در استفاده از اسلحه گفت: «محیطبان در سازمان حفاظت محیط زیست در زمره نیروهای مسلح به حساب می آید، اگر در خیابان پلیسی، به دزدی ایست بدهد و متخلف، نایستد می تواند به او شلیک کند و مورد حمایت قانون باشد اما در مورد محیطبانان این طور نیست.»
 
او تاکید کرد که باید حدود و صغور استفاده از اسلحه برای محیطبانان کاملا مشخص شود ضمن این که اساسا در ایران آموزش درخوری برای استفاده از اسلحه برای محیطبانان وجود ندارد.
 
کهرم معتقد است در جایی که محیطبان دنا در شرایطی کمابیش مشابه محیطبان کشته شده ملایری، هم اکنون در زندان و در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می برد، شرایط برای این محیطبان کشته شده، باخت- باخت بوده است، با این توضیح که: «عبدالله یاری اگر در اقدامی مشابه محیطبان دنا برای دفاع از خود دست به اسلحه می برد، در حال حاضر به جرم قتل در زندان بود و حالا که این کار را نکرده، خود به قتل رسیده است.»
 
طی سال های اخیر این چندمین باری است که محیطبانی توسط شکارچیان متخلف کشته یا دچار نقص عضو می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه