سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تصویربرداری از گونه در معرض انقراض در جاجرم - دو یوزپلنگ در تله دوربینهای محیط زیست افتادند

زیست بوم

تصویربرداری از گونه در معرض انقراض در جاجرم - دو یوزپلنگ در تله دوربینهای محیط زیست افتادند

خبرگزاری مهر: کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از تصویربرداری از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی دیگر در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم خبر داد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Clothes Online , Shoes Online , Giftofvision

بهروز جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در روزهای اخیر دوربين هاي تله اي پناهگاه حيات وحش مياندشت جاجرم تصاوير مناسبی از حضور يوزپلنگ در چند نقطه از این پناهگاه حیات وحش را به ثبت رسانده اند.

به گفته وی در بررسي هاي اوليه اين تصاوير توسط کارشناسان اين اداره کل، مشخص شد این تصاوير مربوط به بيش از يک قلاده يوزپلنگ است که جنسيت يکي از يوزها احتمالا ماده و ديگري نر است.

جعفری گرگ، کفتار، کارکال، آهو، روباه و خرگوش را از ديگر پستانداراني عنوان کرد که تصاوير آنها توسط دوربين هاي تله اي ثبت شده است.

وی یادآور شد: خرداد ماه امسال هم سه قلاده یوزپلنگ در پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین مشاهده شده بود.

به گفته  جعفری خرداد ماه امسال این گونه کمیاب هنگام گشتزنی محیط بانان در قالب انجام طرح سرشماری بهاره حیات وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین مشاهده شده بود.

وی اضافه کرد: محیط بانان پس از مشاهده این سه قلاده یوز، اقدام به تصویربرداری و مستندسازی زیست آن در این منطقه کرده بودند.

جعفری در ادامه با بيان اينکه پناهگاه مياندشت خراسان شمالي يکي از بهترین زيستگاههاي يوزپلنگ آسيايي است افزود: اميدواريم نسل اين گونه با ارزش که نماد حيات وحش کشورمان است را حفظ کنيم زيرا سرنوشت اين گونه زيبا و منحصر بفرد اکنون در ست ما ايرانيان است.

گفتنی است، پناهگاه حیات وحش میاندشت با مساحت 84 هزار و 435 هکتار در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم واقع شده و در چهار طرف آن پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده قرخود مانه و سملقان، منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود و منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین قرار دارند.

پناهگاه میاندشت جاجرم به عنوان تنها زیستگاه دشتی یوز آسیایی در کشور مطرح است و علاوه بر یوزپلنگ، وجود حیوانات دیگری چون آهو، قوچ و میش، گرگ، کفتار، کاراکال، تیهو، بلدرچین، سفتر خاکستری، عقاب طلایی و ... در این پناهگاه قطعی شده است.

بنا به گفته کارشناسان این پناهگاه به علت داشتن برخی ویژگی‌های خاص، برای زندگی گونه‌های جانوری نادری چون یوزپلنگ آسیایی بسیار مناسب است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه