چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگلهای "گناوه" گچساران همچنان در آتش می سوزد - اطفای حریق در دمای 44 درجه بدون امکانات

زیست بوم

جنگلهای "گناوه" گچساران همچنان در آتش می سوزد - اطفای حریق در دمای 44 درجه بدون امکانات

خبرگزاری مهر: در ادامه سریال آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد، این بار نوبت به جنگلهای "قلات گناوه" در شهرستان گچساران رسید تا پس از 48 ساعت همچنان در آتش بسوزد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه گردشگری قلات گناوه در 15 کیلومتری شمال گچساران قرار دارد و به دلیل وجود طبیعت بکر، مأمن گردشگران در فصول زمستان و بهار است.

از عصر روز چهارشنبه این منطقه دچار حریق شد و به رغم تلاش نیروهای اطفای حریق آتش نشانی، هلال احمر، منابع طبیعی، فرمانداری، نیروهای مردمی و ... هنوز شعله های آتش در حال پیشروی است.

این آتش سوزی طی دو روز گذشته دو بار مهار شد اما به علت وزش باد، حریق ادامه یافت و به بخش های دیگر این منطقه سرایت کرد.

اطفای حریق در دمای 44 درجه گچساران/ درخواست کمک از نیروهای مردمی

هم اکنون نیروهای اطفای حریق در دمای بالای 44 درجه گچساران در حال اطفای آتش هستند و این در حالی است که از کمترین امکانات اطفای حریق نیز برخوردار نیستند.

با این حال مسئول ایستگاه شماره یک آتش نشانی شهر گچساران از طبیعت دوستان خواست با هر وسیله ای برای مهار آتش در این منطقه به کمک نیروهای اطفای حریق بیایند.

جانی صالحی گفت: هم اکنون 150 نیرو از سوی ستاد بحران، فرمانداری گچساران، نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و مسئولان گچساران در منطقه حضور دارند و برای خاموش کردن آن تلاش می کنند.

وی بیان کرد: از عصر روز چهارشنبه تاکنون سه بار آتش در این منطقه مهار شده و دوباره آتش سوزی شروع شده است.

صالحی اظهار داشت: مساحت این آتش سوزی شش کیلومتر مربع برآورد می شود و هنوز میزان ز خسارت آن مشخص نیست.

وی علت این آتش سوزی را بی احتیاطی گردشگران در خاموش نکردن آتش روشن شده برای پخت غذا عنوان کرد.

کمبود تجهیزات اطفای حریق/ 12هکتار طعمه حریق شده است

فرماندار گچساران نیز گفت: در زمینه اطفای حریق جنگلها کمبود امکانات بسیار شدید است و حتی نیروهایی اطفای حریق با کمبود آب آشامیدنی مواجه می شوند.

عبدالرحیم رحیمی به آتش سوزی منطقه گناوه گچساران اشاره کرد و افزود: تلاش نیروهای بسیج، سپاه، هلال احمر، محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری و فرمانداری برای مهار آتش‌سوزی در قلات گناوه ادامه دارد.

وی بیان کرد: در چندین مرحله آتش‌سوزی مهار شده اما در نقطه‌ای دیگر آغاز می‌ شود که نیروهای اطفای حریق با تمام توان برای خاموش کردن آن تلاش می کنند.

رحیمی بیان داشت: پیش بینی می شود ۱۲هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی این منطقه گردشگری دچار آتش‌سوزی شده است.

فرماندار گچساران تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی تنها با مشارکت مردم تحقق می یابد و باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مردم نهادینه شود.

وی با بیان اینکه اطفای حریق در جنگلهای استان به صورت سنتی انجام می شود، خواستار اختصاص امکانات و ایجاد اکیپی ویژه برای حفاظت از جنگلهای استان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد از جنگلهای کشور و 20 درصد از جنگلهای زاگرس را در مساحت یک درصدی خود جای داده اما در سال جاری 400 هکتار از این عرصه ها طعمه حریق شده است.

در چهار سال اخیر نیز به گفته مسئولین 1709 هکتار از جنگلهای استان در آتش سوخته است. اگر چه به نظر می رسد آمار واقعی بیش از این باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه