پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم اعتراض فعالان محیط زیست به طرح جاده ابر و جزیره آشوراده

زیست بوم

اعتراض فعالان محیط زیست به طرح جاده ابر و جزیره آشوراده

«ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر» طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار ابطال واگذاری منطقه آشوراده و بسته شدن پرونده جاده جنگل ابر شدند.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Nike WMNS Dunk Low Purple Pulse (2021) - nike air max 90 jacquard infrared light - DM9467 - 500

حنیف رضا گلزار، یکی از اعضای ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این نامه گفت: دو موضوع اصلی که در این نامه به آن اشاره کردیم در واقع درخواست از رئیس جمهور برای ابطال موضوع واگذاری اراضی آشوراده برای احداث مجتمع های گردشگری و ابطال و بسته شدن پرونده جاده جنگل ابر است.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص واگذاری اراضی آشوراده دو نوع نگرش وجود دارد، یک سری از فعالین حوزه محیط زیست معتقدند اصلا واگذاری صورت نگرفته و ضمن تکذیب شدید این واقعیت تلخ، هرگونه موضع گیری در این مورد را به نوعی تضعیف خانم ابتکار و سازمان حفاظت محیط زیست تعبیر می کنند و دسته دوم معتقدند که واگذاری صورت گرفته و سازمان حفاظت از محیط زیست هم با این موضوع موافقت کرده و این یعنی عدول از شرح وظایف آشکار سازمان.

این فعال محیط زیستی گفت: اما هدف ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر از نگارش این نامه به هیچ عنوان زیر سوال بردن خانم ابتکار و یا سازمان حفاظت محیط زیست نیست، هرچند از ایشان گلایه مندیم که چرا چنین اتفاقی در دوره مسولیت ایشان رخ داده و این نامه خطاب به شخص رئیس جمهور است و هیچ صحبتی از سازمان محیط زیست در آن نشده است چون می دانیم که سازمان در این مورد تحت فشار قرار داشته لذا در چنین شرایطی همه تشکل ها باید به جای متهم کردن یکدیگر ضمن هماهنگی کامل به کمک سازمان بشتابند.

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود در رابطه با تغییر مواضع سازمان در قبال موضوع جاده جنگل ابر چنین بیان کرد: در آبان ماه سال گذشته خانم ابتکار در سالن همایش های استانداری سمنان اعلام کردند که موضوع احداث جاده در جنگل ابر متوقف شده و این موضوع اولویت دولت نیست.

گلزار خاطرنشان کرد: تشکل های زیست محیطی استان هم با برگزاری همایشی در تیرماه سال جاری در جنگل ابر از ایشان قدر دانی کردند. ولی اکنون زمزمه هایی مبنی بر توافق ایشان با یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با بررسی مجدد این موضوع مطرح می گردد که برای تشکل هایی که طی 10 سال گذشته با صرف هزینه های بسیار از جنگل ابر حراست کردند واقعا پرسش برانگیز است.

وی بیان کرد: هدف ما حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست کشور است که این امر را مترادف دفاع از کیان ملی و خاک کشور خود می دانیم و به عنوان تشکل های غیر دولتی خود را موظف می دانیم که در رابطه با این مسئله، تحت عنوان تشکلی پویا و فعال واکنش به جا داشته باشیم.

وی در خصوص دستاورد سفر رئیس جمهور به استان گلستان در زمینه محیط زیست گفت: پرسش برانگیزترین اتفاق در این سفر بحث واگذاری آشوراده بود و باعث ناامیدی تشکل های زیست محیطی مردم نهاد شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: تناقضی که در این مبحث وجود دارد این است که منطقه آشوراده بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است و زمانی که محدوده ای تحت این عنوان اعلام می شود یعنی باید از عالی ترین سطح حفاظتی و حمایتی برخوردار باشد و اینکه یک عده می خواهند آن را به کیش دوم تبدیل کنند و هتل سازی کنند یا سایت های گردشگری در آن احداث کنند با کلیت موضوع مغایرت دارد.

این عضو ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر گفت: ما از رئیس جمهور استدعای عاجل داریم که یک بار دیگر در قضیه واگذاری منطقه آشوراده به بخش خصوصی و پرونده جاده جنگل ابر تجدید نظر کنند.

وی در ادامه گفت: باید اجازه داده شود تا منطقه آشوراده به عنوان پناهگاه حیات وحش سیر طبیعی خود را طی کند و از تصرف بیش از اندازه انسان به این منطقه جلوگیری شود چون این منطقه مکانی است برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر از سیبری و مناطق دیگر و محلی برای تخم ریزی ماهیان خاویاری و این ها نشان دهنده این است که این منطقه بسیار شکننده و مهم است و دولت باید سطح حفاظتی را در آن افزایش دهد. تجربه نشان داده که چنین طرح هایی با عناوین خوش آب و رنگی مانند اکوتوریسم و ... حاصلی جز نابودی و تخریب در پی نخواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید