جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم «تفتان» ثبت ملی شد

زیست بوم

«تفتان» ثبت ملی شد

برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: کوه باشکوه «تفتان»، این شاهد کهنسال ایران زمین به عنوان سومین کوه بزرگ ایران به ثبت ملی رسید.

کامبیز مشتاق‌گوهری در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: پیش از این کوه‌های دماوند و سبلان ثبت ملی شده بودند که تفتان سیستان و بلوچستان به عنوان سومین کوه ملی ایران به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: قله سربلند تفتان، یکی از عارضه‌های طبیعی منحصر بفرد جنوب شرق ایران است.

مشتاق‌گوهری اظهار کرد: ثبت ملی این کوه، طبق یک سری ضوابط و قوانین طبیعی که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شده بود مورد تایید قرار گرفت و انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: با ثبت ملی تفتان، کمک زیادی برای شناسندن این کوه در منطقه و جهان خواهد شد.

وی تصریح کرد: تفتان از هدف‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود که با ثبت ملی آن می‌توان امکانات گردشگری و رفاهی بیشتری را در این منطقه برنامه‌ریزی و ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: ایجاد حلقه گردشگری حوزه تفتان با مرکزیت زاهدان و روستاهای همجوار آن از برنامه‌های آتی سازمان میراث فرهنگی استان در آینده نزدیک است.

به گزارش ایسنا؛ تَفتان با ارتفاع ( 4050 متر) آتشفشان نیمه فعال ایران است. این کوه در منطقهٔ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌ است. این قله در حدود 4000 متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیک‌ترین شهر به تفتان خاش است.

تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است. این آتشفشان فعال است و گازهای گوگرد در دهانه آن منتشر می‌شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید