سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم با بالا رفتن دما آبزیان قادر به نفس کشیدن نیستند

زیست بوم

با بالا رفتن دما آبزیان قادر به نفس کشیدن نیستند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد گرمای جهانی که توانایی نفس کشیدن جانداران را از آنها سلب می‌کند عامل بزرگ‌ترین انقراض گونه‌های جانوری است.

به گزارش ایسنا، گرمای مفرط در جهان که موجب شده آبزیان قادر به نفس کشیدن نباشند زمینه را برای بزرگ‌ترین انقراض گونه‌های جانوری فراهم کرده‌ است.

حدود ۹۵ درصد از گونه‌های دریایی و ۷۰ درصد از موجودات خشکی‌زی در پدیده‌ای موسوم به "مرگ بزرگ" که از ۲۵۲ میلیون سال پیش آغاز شده از بین رفته‌اند. در مطالعات پیشین این پدیده با مجموعه‌ای از فوران کوه‌های آتشفشانی در سیبری که اتمسفر را از گازهای گلخانه‌ای مملوء کرده‌، ارتباط داده شده‌ است.

محققان در این مطالعه جدید اظهار داشته‌اند: با بالا رفتن دما و گرم‌تر شدن منابع آبی، اکسیژن کافی برای بسیاری از موجودات دریایی تامین نمی‌شود.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، به گفته محققان آمریکایی درس‌های آموخته شده از پدیده"مرگ بزرگ" کاربردهای مهمی برای پیش‌بینی سرنوشت گرمای جهانی که امروز شاهد آن هستیم دارد. همچنین درصورتیکه انتشار گازهای گلخانه‌ای تحت کنترل قرار نگیرد، گرمای اقیانوس‌ها تا سال ۲۱۰۰ به ۲۰ درصد از سطح دمایی می‌رسد که زمین در اواخر دوره "پرمین" آن را تجربه کرده‌ است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید