سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شاهوار شاهرود در معرض خطر نابودی/ گوش شنوایی که یافت نمی‌شود

زیست بوم

شاهوار شاهرود در معرض خطر نابودی/ گوش شنوایی که یافت نمی‌شود

 

شاهرود-سازمان‌های مردم نهاد طی نامه‌ای خطاب به رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به فعالیت‌های معدنی درشاهوار شاهرود، این امر را موجب اثرگذاری منفی بر روی اکوسیستم منطقه و نابودی آن دانستند.

خبرگزاری مهر: دوست‌داران محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این زمینه که پیشتاز مقابله با تخریب‌های معدن بوکسیت شاهوار در کنار رسانه‌های استان سمنان هستند، نقش بسزایی در اطلاع رسانی به جامعه و مسئولان درباره مخاطرات فعالیت معدن بوکسیت ایفا کردند که به انتشار گزارش مفصلی از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انجامید، لذا طی روزهای اخیر اقدام به تنظیم نامه‌ای سرگشاده خطاب به کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس کرده‌اند که حاوی نکات مهمی در خصوص قول مساعد وزیر صمت، برای تعطیلی معدن بوکسیت تاش و ... است.

در این نامه خطاب به رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر کاظم جلالی تصریح شده است که شاهوار سرافراز، یگانه کانون آب ساز دشت بسطام و شاهرود محسوب می‌شود که سال‌ها است بی‌رحمانه توسط معدن گسترده و روباز بوکسیت تاش (آلومینای جاجرم) غارت و چپاول می‌شود، تشکل‌های محیط زیستی شهرستان شاهرود اما طی این سال‌ها بارها و بارها نسبت به عواقب این ویرانگری هشدار و انذار داده‌اند.

گوش شنوایی که یافت نمی‌شود

متأسفانه دراین‌بین گوش شنوایی یافت نمی‌شود تا آن‌که در آستانه سال ۹۷ برای نجات شاهوار و شاهرود دست به استمداد به‌سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دراز شد و الحق شما نخستین مسئولی بودید که صدای این سمن‌ها را شنیده و بی‌درنگ از شاهوار بازدید به عمل آوردید.

ماحصل این بازدیدها از سوی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اما جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت بود، پس‌ازآن نیز بااراده‌ای ستودنی بررسی کارشناسی منطقه شاهوار در دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قرار گرفت تا این امر به انتشار گزارشی مفصل و کارشناسی از مخاطرات زیست‌محیطی معدن‌کاوی در شاهوار انجامید.

امروز اما پس از ماه‌ها گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌ها به عنوان یک نهاد معتبر و رسمی منتشر و با برشمردن یکایک تخریب‌های معدن تاش بر دغدغه‌های فعالان محیط زیستی صحه گذاشته‌شده و بهترین راه را تعطیلی (جابجایی) معدن بوکسیت تاش دانسته است.

زمان تعطیلی فرا رسیده است

باید اعلام کرد که امروز در این برهه حساس زمان گام برداشتن جدی از سوی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است.

به یاد داریم که وزیر صمت در جلسه‌ای حضوری اظهار داشت که چنانچه آسیب‌رسانی معدن بوکسیت تاش به محیط زیست و آینده شاهرود تائید شود بی درنگ دستور تعطیلی آن صادر می شود، اینک گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی محکم‌ترین سند برای اثبات آسیب‌رسانی معدن بوکسیت به محیط زیست و زندگی صدها هزار نفر از ساکنان دشت بسطام و شاهرود محسوب می‌شود.

لذا از رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس می‌خواهیم تا با فوریت و جدیت بیشتر دستور تعطیلی معدن بوکسیت تاش را از وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته و با نجات شاهوار و شاهرود، مردم سرافراز این شهرستان شهید پرور را غرق امتنان کنند. «ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود»

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه