سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم به بهانه ساخت دوربرگردان انجام شد؛ ریشه‌کنی درختان در شاهرود/ بار شورای ترافیک بر دوش درختان

زیست بوم

به بهانه ساخت دوربرگردان انجام شد؛ ریشه‌کنی درختان در شاهرود/ بار شورای ترافیک بر دوش درختان

مردم شاهرود در آستانه نیمه اسفندماه، هفته منابع طبیعی و روز درختکاری شاهد از ریشه درآوردن ده‌ها اصله درخت سبز برگ سوزنی در این شهر بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای ترافیک شاهرود به بهانه ایجاد دوربرگردان در میدان امام رضا (ع) این شهر باهدف تسهیل در تردد مسافران نوروزی به دلیل تلاقی این میدان در مسیر شاهرود-آزادشهر و شاهرود –سبزوار، نسبت به ریشه‌کنی چندین اصله درخت سوزنی‌برگ کاج با عمر بالغ بر ۲۰ سال کرده که این اقدام مورد اعتراض دوستداران محیط‌زیست قرار گرفت.

این اقدام درست درزمانی صورت می‌گیرد که هفته منابع طبیعی و روز درختکاری نزدیک است و امید مردم دوستدار محیط‌زیست شهرستان شاهرود به کاشت درختان است نه نابودی آن‌ها؛ دو سال پیش در بهمن‌ماه بود که دقیقاً چنین مشکلی به‌طور کاملاً مشابه در زمان شهردار سابق شاهرود این بار در میدان هفتم تیرماه شاهرود رخ داد و درختانی که قرار بود به مکان دیگری (وادی‌السلام شاهرود) منتقل شوند همگی به دلیل عدم کار کارشناسی خشک شدند.

جابه‌جایی هر درخت ۵۰۰ هزار تومان

شهردار شاهرود دراین‌باره و در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه جابه‌جایی درختان محدوده میدان حسینی شاهرودی و سرچشمه در راستای طرح‌های عمرانی و بهبود عبور و مرور و بر اساس پروژه مطالعاتی تهیه‌شده توسط مشاوران در شورای ترافیک شهرستان به تصویب رسیده است، گفت: این طرح باهدف روان‌سازی ترافیک و بالا بردن سطح ایمنی در نقاط پرخطر و کاهش حجم برخورد خودروها در میدان‌ها و تقاطع‌ها تهیه‌شده است که برای اجرای طرح‌های عمرانی الزاماً جابه‌جایی برخی درختان را به همراه خواهد داشت.

محسن احمدی بابیان اینکه برای جابه‌جایی درختان ضمن بهره‌گیری از تجارب افراد موفق باید به روش روت بال و فنی کار انجام شود، ابراز داشت: این درختان با روش فنی و اصولی از محیط جابه‌جا شده و با حفظ ریشه و خاک اطراف درخت به آهستگی و دقت به مکان جدید منتقل می‌شوند تا این سرمایه ارزشمند محفوظ باقی بماند.

وی بابیان اینکه برای جابه‌جایی هر درخت ۵۰۰ هزار تومان هزینه صرف شده است، تصریح کرد: این نشان‌دهنده اهتمام و توجه جدی ما به حفظ این سرمایه ارزشمند است و پیمانکار مربوط نیز از این بابت متعهد هستند که جابه‌جایی درختان به حفظ حداکثری آن‌ها منجر شود همچنین درختان جابه‌جا شده در فضاهای پارکی خالی که نیازمند واکاری بود و همچنین امکان آبیاری مناسب را داشت کاشته شد ضمن آنکه پیمانکار نیز در تعهدات خود در جابه‌جایی و کاشت مجدد درختان می‌بایست حداکثر مراقبت و دقت را انجام دهد.

شهردار شاهرود اضافه کرد: درباره جابه‌جایی درختان میدان هفتم تیر شاهرود و آنچه درگذشته اتفاق افتاد به دلیل نبودنم در پست مدیریتی شهر نمی‌توانم اظهار نظر کنم اما آنچه برای خودمان مهم است مدعی هستیم که در راستای توسعه و مراقبت فضای سبز بسیار جلوتر و پیش رو تر از بقیه حرکت کردیم و چه‌بسا تمام دانش فنی خود را برای انتقال صحیح و مناسب درختان لازم به کار گرفتیم تا بتوانیم نتیجه‌ای مطلوب‌تر بگیریم.

حال بد محیط زیست شاهرود

این بار اما قطع و ریشه‌کنی درختان در شاهرود در حالی صورت گرفته که این شهرستان در حساس‌ترین مقطع زمانی خود طی دو دهه اخیر در حوزه مخاطرات زیست‌محیطی قرارگرفته و مردم توان شنیدن یک خبر ناگوار دیگر را ندارند، معدن بوکسیت سال‌هاست که قله شاهوار را می‌بلعد و امکان تمدید مجوز آن برای ۱۰ سال دیگر وجود دارد، جاده جنگل ابر در حال آسفالت شدن است و بار دیگر موضوع جاده این جنگل تا استان گلستان مطرح است، شکارچیان و صیادان در تمام کوه‌های شاهرود در حال جولان دادن هستند و در آخرین مورد درختان شهر شاهرود در حال نابودی هستند تا سال ۹۷ را یکی از بدترین سال‌های زیست‌محیطی این شهرستان بدانیم.

یک کارشناس محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه تصاویر ریشه‌کنی درختان در شاهرود را مشاهده و برای این امر کاملاً متأسف هستم، گفت: این شیوه خالی کردن دور درختان سوزنی‌برگ و درآوردن آن‌ها از خاک و انتقالشان به‌جای دیگر ریسک بسیار بالایی دارد و در هر ۱۰ انتقال هشت درخت خشک می‌شوند.

سید محمود حسینی معتقد است: مسئولان ما از انتقال درختان و روش‌هایی مانند روت بال فقط یک‌چیزی شنیده و یا در فیلم‌های خارجی دیده‌اند و فکر می‌کنند این روش درباره تمام درختان و تمام شهرها و تمام خاک‌ها و تمام اقلیم و تمام دستگاه‌ها حفاری و … جواب می‌دهد درحالی‌که این‌گونه نیست.

تصمیمات غیر کارشناسی و خلق الساعه

وی می‌گوید: اگر آقایان می‌خواهد درخت را به روش روت بال منتقل کنند باید بدانند که تصویربرداری‌های الکتروگرافی و رادیوگرافی و هیدرو گرافی میزان پراکنش ریشه گیاهان و درختان در خاک را نشان می‌دهد سپس دور درخت را خالی کرده و آن را منتقل می‌کنند نه اینکه با نوک کلنگ یک دایره فرضی روی خاک ترسیم کنیم و به کارگران بگوییم دور درخت را خالی کنید و با جرثقیل درخت بیچاره را از خاک بیرون بکشیم تا ریشه‌اش هم هوا بخورد.

این کارشناس گفت: دو سال پیش هرچه فریاد بود از سوی مردم و دوستداران محیط‌زیست بر سر شهرداری شاهرود کشیده شد و با روی کار آمدن شهردار جدید این امید زنده شد که تصمیمات غیر کارشناسی و خلق الساعه تمام می‌شوند اما یکباره امروز همه گان در شوک فرو رفتند.

حسینی می‌گوید: شهردار شاهرود در روزی که آمدند تاکید داشت که فردی متخصص روت بال را از مشهد به شاهرود می‌آورد اما تصاویر را کافی است به یک جوان ۱۶ ساله نشان دهید تا درجا به شما بگوید این درخت سه ماه دیگر خشک می‌شود زیرا نه ریشه درخت مهار شده نه پوشانده شده نه دور درخت حتی حمایلی درست شده است و در تصاویر مشخص است که ریشه شکسته‌های درخت تماماً در خاک حضور دارند!

به گزارش خبرنگار مهر درختان ریشه کن شده بیش از ۱۰ اصله هستند که قطر سه چاله نشان می‌دهد درختانی که درونشان بوده بیش از ۲۰ سال عمر داشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید