جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بیانیه نشست تخصصی "سیلاب‌های اخیر ایران؛ زمینه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها"

زیست بوم

بیانیه نشست تخصصی "سیلاب‌های اخیر ایران؛ زمینه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها"

مرکز پژوهشی مدیریت سیلاب دانشگاه خوارزمی امروز(سه‌شنبه، ۲۷ فروردین 1398) در پایان نشست تخصصی "سیلاب‌های اخیر ایران؛ زمینه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها"، بیانیه‌ای در این زمینه صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

"سیلاب‌ها فرآیندهای طبیعی کره زمین هستند که به‌خاطر عدم شناخت کافی از قوانین طبیعت یا رعایت نکردن آن‌ها، این فرآیندها به مخاطره و در مواردی به فاجعه تبدیل می‌شوند. در مقایسه با سایر حوادث طبیعی، سیل و توفان بیشترین خسارات و تلفات را به جامعه بشری وارد نموده است. تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، روند توسعه و کاربری نامناسب در سیلاب، دشت‌ها و عدم رعایت شرایط همزیستی با سیلاب، موجب رشد ۲۵۰ درصدی خسارات ناشی از سیل در پنج دهه گذشته کشور شده است. با رخداد سیلاب‌های فروردین ۱۳۹۸، آسیب‌های جانی و مالی به بخش عمده‌ای از کشورمان وارد شده است؛ این وضعیت در حالی پیش آمده که می‌توان با اتخاذ تدابیر کارساز، خسارات ناشی از سیلاب را کاهش داد. با توجه به رسالت و اهداف "مرکز پژوهشی مدیریت سیلاب دانشگاه خوارزمی" و دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره ۵_۴۴۱ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۸و دستور مساعدت و پشتیبانی ریاست دانشگاه خوارزمی، جناب آقای حبیبی، نشست تخصصی "سیلاب‌های اخیر ایران؛ زمینه‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها" در روز سه‌شنبه مورخ ۹۸/۱/۲۷ خورشیدی در دانشگاه خوارزمی، تالار ابوریحان برگزار شد و در راستای کاهش خسارات ناشی از سیلاب و بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های آن، موارد ذیل مورد تأیید قرار گرفت:

۱) تحقیقات و مطالعات بنیادین و کاربردی و شناخت علمی جامعه سیلاب‌ها توسط مراکز پژوهشی به‌ویژه دانشگاه‌ها انجام گیرد.

۲) مدیریت و برنامه‌ریزی جامع سیلاب‌ها مبتنی‌بر ابعاد جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی شکل بگیرد.

۳) با توجه به رخدادهای فراوان سیلاب و گستردگی آن در سطح کشور و نیاز به کارشناسان آموزش‌دیده و متخصص در این زمینه، ضرورت دارد که یک رشته نظام علمی دانشگاهی با عنوان مدیریت سیلاب با همکاری صاحب‌نظران علوم جغرافیا و منابع طبیعی، تعریف و با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌های کشور دایر شود.

۴) مطالعه مربوط به پیشگیری و قبل از رخداد سیل، هنگام وقوع و حتی پس از رخداد سیلاب نیز بر عهده سازمانی خاص و مدیریت منسجم قرار گرفته و مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز کشور مورد توجه قرار گیرد.

۵) پایگاه داده‌های مربوط به سیلاب‌های کشور در سازمان مربوط به سیلاب ایجاد شود و این داده‌ها در اختیار پژوهشگران و متخصصان مربوطه قرار گیرد.

۶) در جهت ارتقای آگاهی عمومی در زمینه سیلاب از طریق رسانه‌های جمعی و گروهی و مراکز مردم‌نهاد تلاش شود.

۷) با توجه به جامع‌نگری نسبی رشته‌های علوم جغرافیایی در ارتباط با عوامل اقلیمی و توپوگرافی سطح زمین، پیشنهاد می‌شود از متخصصان علوم جغرافیایی در مدیریت سیلاب و مکان‌یابی بهینه سدها و مخازن آن‌ها استفاده شود.

مرکز پژوهشی مدیریت سیلاب دانشگاه خوارزمی"

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید