پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تالاب آجی‌گل خشک شد

زیست بوم

تالاب آجی‌گل خشک شد

برگرفته از تابناك

مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: محیط زیست از راههای مختلف پیگیر دریافت حقابه تالابهای بین المللی استان برای خروج آنها از وضعیت بحران است.

محمد ممشتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر تالاب آجی گل به طور کامل خشک شده و وضعیت تالابهای آلما گل و آجی گل چندان تعریفی ندارد.

به گفته وی به دلیل تبخیر آب این تالابها و بالارفتن غلظت املاح محیط برای آبزیان غیر قابل تحمل شده و تا کنون بیش از200 هزار قطعه ماهی در این تالابها تلف شده اند.

وی با اشاره به همکاری خوب آب منطقه ای استان و شیلات با محیط زیست مهمترین علت خشکی این تالابها را خشکسالی عنوان کرد و افزود: از خردادماه به طور متوسط هرماه 25 سانتیمتر افت ترازدر این تالابها رخ داده است.

ممشتی با اشاره 10 میلیون متر مکعبی که ازسد شیرین دره در استان خراسان شمالی به سمت این تالابها روانه شد افزود: البته به دلیل مسیر طولانی تنها حدود 4 میلیون متر مکعب آن به این تالابها رسید و مابقی آن در مسیر تبخیر شد و یا در خاک نفوذ کرد.

به گفته ممشتی همچنین کشاورزان و افرادی که پرورش ماهی دارند در مسیر حدود 3 میلیون متر مکعب ازاین آب را به سمت زمینها و حوضچه های خود هدایت کردند.

 وی در پاسخ به اینکه با توجه به نیازتالابهای استان به این آب چرا محیط زیست جلوی این اقدام کشاورزان را نگرفت افزود: برای جلوگیری از چنین اقداماتی حدود 200 نفر از نیروهای انتظامی بایستی در مسیر مستقر شوند که امکانپذیر نیست.

ممشتی با تأکید بر اینکه محیط زیست اجازه تهدید شدن ثبت بین المللی این تالابها را نمی دهد گفت: ظرف روزهای آینده با رایزنی هایی که با آب منطقه ای خراسان شمالی و گلستان شده حقابه این تالابها تأمین می شود.

وی تصریح کرد: زمانی که این تالابها در کنوانسیون رامسر ثبت بین المللی شدند مساحت مجموع آنها 1400 هکتار بود اما بعدها با حصار کشی در اطراف تالاب آلاگل مساحت مجموع آنها نزدیک به سه هزار هکتار رسید و در حال حاضر با آبگیری ازسد دانشمند می توان مساحتی ازتالابها را که بین المللی هستند احیا کرد و لی مشکل اراضی حاشیه آنها همچنان باقی می ماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه