سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نگین اشترانکوه در فاضلاب غرق شد

زیست بوم

نگین اشترانکوه در فاضلاب غرق شد

دریاچه گهرخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ محمد جواد فاطمی عضو هیئت علمی گروه بیولوژی منابع آبی، دریاها و دریاچه‌های واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد با اشاره به برخی از مناطق نمونه گردشگری که تاکنون بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند و براثر ورود گردشگر ممکن است دچار آسیب شوند گفت: «دریاچه‌ها و مناطقی وجود دارند که به دلیل دور بودن از جاده و مسیر رفت و آمد گردشگران از دسترس آنها دور مانده‌اند و طبیعت بکر خود را حفظ کرده‌اند. این درحالی است که با احداث جاده و باز شدن راه برای حضور عموم گردشگران در چنین مناطقی نه تنها بکر بودن آن که یکی از ویژگی‌های بارز این مناطق است ازبین می‌رود بلکه سبب عدم رغبت بسیاری از گردشگرانی می‌شود که برای دیدن طبیعتی بکر، سفر می‌کنند.»
 
وی معتقد است: «باید اجازه داد تا گردشگران در قالب تورهای گردشگری که در آن آموزش لازم برای حضور در چنین مناطقی را دیده‌انددر مناطق نمونه حضور پیدا کنند تا آسیب کم‌تری متوجه منطقه شود. باید فرهنگ گردشگری را به گردشگران آموزش داد.»
 
به اعتقاد فاطمی نباید با بردن تاسیسات گردشگری به یک منطقه به نام توسعه گردشگری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ویژگی‌ها و خصوصیات منطقه را ازبین ببریم چراکه در بیشتر مواقع به دلیل عدم انجام مطالعات صحیح و مناسب در این خصوص، ظرفیت‌ها و توان منطقه مورد نظر مورد بررسی قرار نگرفته است از این رو منطقه مذکور متحمل ضررها و آسیب‌های فراوانی می‌شود که در بیشتر مواقع غیر قابل جبران است.
 
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: «گردشگرانی که به منطقه‌ای هجوم می‌آورند به دلیل عدم توجه به تمهیدات مورد نیاز منطقه، سبب از بین رفتن طبیعت و منطقه گردشگری می‌شوند. در بیشتر مواقع سازو کارهای مناسب جهت دفع پسماند زباله و فاضلاب در نظر گرفته نمی‌شود. این درحالی است که ارتقای سطح آگاهی کانون‌های گردشگری و گردشگران در این خصوص باید زیر نظر سازمان گردشگری انجام شود که نمی‌شود.»
 
وی در ادامه به دریاچه گهر در استان لرستان اشاره کرد و گفت: «قرار است به جهت سهولت دسترسی گردشگران به این دریاچه، جاده آسفالت تا نزدیک آن کشیده شود این درحالی است که در حال حاضر دریاچه تبدیل به یک فاضلاب شده است چراکه با حضور گردشگران و عدم ایجاد امکانات رفاهی برای آنها،‌ شرایطی به وجود آمده که بسیاری از گردگشران لباس‌ها‌، ظروف و دستان خود را در آب دریاچه می‌شویند و برای سوخت خود از چوب درختان بید اطراف دریاچه استفاده می‌کنند. اینگونه است که به تدریج آنچه باید جاذبه‌ای برای حضور گردشگران باشد قبل از آنکه بتواند به رونق گردشگری کمک کند از بین خواهد رفت و گردشگری مسبب این امر خواهد بود.»
 
به گزارش CHN، دریاچه گهَر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان واقع است و یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در شصت کیلومتری شهرستان درود ، در جنوب اشترانکوه ، در کنار یک جنگل طبیعی قرار دارد. این دریاچه با ارتفاع 2350 متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است و تاکنون به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است و سالانه پذیرای حدود 70 هزار گردشگر است.
 
گفتنی است این منطقه، منطقه نمونه گردشگری شناخته شده و پروژه دریاچه گهر در سال 1383 پروژه ملی نام گرفته است و به گفته مدیر کل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لرستان اعتباری بالغ بر 180 میلیون تومان برای اتمام مراحل مطالعاتی این طرح هزینه شده است.
این درحالی است که فاطمی به ساخت سه اتاقک ویژه سرویس بهداشتی در کنار دریاچه اشاره کرد و گفت: «از آنجایی که راهی برای دفع پسماند فاضلاب این بخش درنظر گرفته نشده از این رو فاضلاب این سرویس‌های بهداشتی وارد زمین‌های مشرف به دریاچه می‌شود که آلودگی محیط زیست را به همراه خواهد داشت. این آلودگی بر روی اکوسیستم محیط زیست منطقه تاثیر سو خواهد داشت و به مرور زمان آنچه که سالها طبیعت به وجود آورده توسط گردشگران ناآگاه ویران خواهد شد.»

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه