پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم انتقاد از تخریب باغ‌های تهران هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است

زیست بوم

انتقاد از تخریب باغ‌های تهران هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است

شهرداری تهران این‌روزها از شگرد همیشگی‌اش برای پاسخ ندادن به شورا استفاده می‌کند و سعی دارد موضوع باغ‌های تخریب‌شده تهران را به فراموشی بسپارد. باغ‌های بزرگ شمال تهران موضوع بحث چندهفته شواری شهر تهران بود که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران در شورا به جای جواب دادن به پرسش‌ها درباره میزان کاشت درخت در تهران صحبت کرد و در نهایت این روزها دلیل از بین‌رفتن باغ‌های تهران را خشک‌شدن قنات‌های شهر می‌داند.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Streetwear & Hip Hop Klamotten Online Shop , DefShop

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ باغ‌های بسیار بزرگی طی چهارسال گذشته به صورت کامل از بین‌رفته‌اند و جای آنها را ساختمان‌های تجاری و مسکونی گرفته است. این را معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر می‌گوید. او آماری از« پاک‌تراشی» کردن چندین باغ با مساحت‌های ده‌ها هکتاری را در شورای شهر افشا کرد که برخی از آنها حتی متعلق به خود شهرداری تهران بوده است.
 
حمزه شکیب دیگر عضو شورای شهر از این هم فراتر می‌رود و می‌گوید همه این موارد تخلف در چند سال اخیر رخ داده و انگشت اتهامش را مستقیم به سمت دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری می‌گیرد. او همچنین از شورای شهر خواست« برای یک‌بار هم که شده» این تخلفت واضح را به طور جدی پیگیری کند از شهرداری پاسخ بخواهد.
 
اما همه جدیت شورا برای پیگیری این تخلف‌ها به پاسخ‌های نه‌چندان روشن شهردرای منتهی شده است.علیرضا جاوید، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در گفتگو با CHN توضیحاتی که مدیرعامل پارک‌ها در شورا ارائه کرد را قانع کنند می‌داند. علی‌محمد مختاری هفته گذشته در شورا حاضر شد و به جای پاسخ دادن به پرسش اعضای شورا به کارهایی که شهرداری در زمینه توسعه فضای سبز انجام داده پرداخت.
 
اما مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری در چند روز گذشته اظهارنظر جالب دیگری هم انجام داد و دلیل از بین‌رفتن باغ‌های تهران را« کم‌آبی و خشک‌شدن قنات‌ها» عنوان کرده است. مختاری در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته است که در برخی نقاط شهر به دلیل خشک‌شدن قنات‌ها، آب خام در اختیار شهروندان نیست و اگرچه مالکان باغ‌های خصوصی انگیزه حفظ باغ را دارند، اما امکانات لازم را در اختیار ندارند. او حتی از عزم شهرداری برای کمک به صاحبان این باغ‌ها خبر داده و می‌گوید اگر شهروندان اعلام کنند که نیاز به آب دارند شهرداری می‌تواند با تانکر برای آنها آب ببرد.
 
تغییر موضع شهرداری و انداختن تقصیرها بر گردن کم‌آبی در حالی انجام می‌شود که معصومه ابتکار به صورت صریح اسنادی را در شورای شهر به دیگر اعضا نشان داد که نشان از بریده شدن و از بین‌بردن درختان دارد. در این میان رئیس ستاد محیط زیست شهرداری که مسئول انطباق فعالیت‌های شهرداری با اصول زیست‌محیطی است، مسئولیت نظارت بر باغ‌های تهران را از این ستاد سلب می‌کند و در گفتگو با CHN می‌گوید که این موضوعات به ستاد محیط زیست ارتباطی ندارد و سازمان پارک‌ها و فضای سبز باید در این مورد پاسخگو باشد.
 
شهرداری تهران در سال‌های اخیر استفاده از شگردی را برای پاسخ‌ندادن به پرسش‌های شورا در دستور کار دارد که در اغلب موارد کارکرد داشته است. شهرداری در اغلب مواردی که مورد انتقاد شورا قرار گرفته با سکوت رسانه‌ای چندروزه و پاسخ‌هایی که اتهام‌ها را به دیگران و دلایل خارج از شهرداری منسوب می‌کند، سعی کرده که از زیر بار فشار انتقادها بیرون بیاید. گزارش‌های کمیسیون عمران شورا درباره تخلف‌های کمیسیون ماده 5، انتقادهایی که درباره نحوه هزینه‌کردن بودجه از شهرداری شده، گزارش از عملکرد فرهنگی شهرداری، تخلف‌هایی که در منطقه یک و دو شهرداری درباره اعطای مجوز ساخت صورت گرفته همه موارد است که در چندماه گذشته با همین روش از طرف شهرداری رفع و رجوع شده است.
 

شورای شهر تهران هم در اغلب موارد با گذشت زمان از پیگیری کردن موارد تخلف ناامید شده است. حتی وقتی شورا شهردار تهران را برای ارائه توضیح درباره باغ‌ها به جلسه علنی دعوت کرد، قالیباف ترجیح داد که مدیرعامل پارک‌ها را به شورا بفرستد و دلیلی ندید که در جلسه شورا حاضر شود. شاید بر همین اساس است که حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورا از دیگر اعضا می‌خواهد« برای یک‌بار هم که شده»‌ شورا درباره تخلف‌های صورت‌گرفته در مورد باغ‌ها جدی باشد، جدیتی که این هنوز خبری از آن نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه