جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها انجمن افراز در سال 1387 خورشیدی

انجمن‌ها

انجمن افراز در سال 1387 خورشیدی

برگرفته از مجله افراز (نامه درونی انجمن فرهنگی ایران‌زمین)، سال هشتم، شمارهٔ دهم، از پاییز 1386 تا زمستان 1388 خورشیدی، صفحه 97


آشنایی با انجمن افراز

انجمن افراز

 

احسان کرمی
دبیر [وقت] انجمن افراز در سال 1387 خورشیدی

یکمین نشست شورای مرکزی انجمن افراز، پنجم اردی‌بهشت‌ماه، در بوستان نظامی‌گنجوی برگزار شد. در این نشست بیشتر هم‌وندان شورای مرکزی سال‌های پیش انجمن حضور داشتند. هم‌وندانِ شورا – آیدا آبادپور، نیلوفر پرزیوند، محمد صادقی و کیوان افشین‌جو - احسان کرمی را به دبیری انجمن برگزیدند. گفتنی است، هم‌وندان جانشین (علی‌البدل) شورای مرکزی آتوسا جهاندیده و سپیده مظاهری و بازرس انجمن – برگزیده‌ی مجمع عمومی - کاوه بقایی بودند.

نخستین برنامه‌ی سال 87 در تاریخ 26 اردیبهشت و با سخنرانی درباره‌ی موضوع‌های خلیج فارس، گاه‌شمار ایرانی و پژوهش هنر در تالار فرهنگ‌سرای نظامی‌گنجوی برگزار شد که سخنرانان آن علیرضا افشاری، بهرام روشن‌ضمیر و کاوه متین بودند. در انتهای برنامه نیز بر دست هم‌وندان گروه ادبیات، نریمان نوابی و نازنین نادری، شاهنامه‌خوانی‌ای ارایه شد.

در سوم خردادماه، در راستای اهداف زیرگروهِ پژوهشی گروه هنر، هم‌وندان انجمن بازدید یک روزه‌ای به موزه‌ی ایران باستان داشتند که با توضیحات کاوه متین، مسؤول پژوهش گروه هنر، همراه بود. چهاردهم خردادماه انجمن سفری به زنجان، آذرگشنسب (تخت‌سلیمان) و سنندج داشت که گرچه به همه‌ی هدف‌های از پیش تعیین‌شده دست نیافت اما تجربه‌هایی گران‌بها برای تک تک اعضای انجمن در پی داشت. مسؤولان این سفر - که دو اتوبوس از هم‌وندان و یاران انجمن را در بر می‌گرفت - کاوش ساعی، رضا حریریان، محمد نساری و احسان کرمی بودند.

بیست‌ونهم تیرماه، جشن تیرگان در تالار مرکز مشارکت‌های مردمی، ورشو، برگزار شد که دربرگیرنده‌ی سخنرانی دکتر پرویز رجبی، رقص آذری (فرید عباسی)، پخش فیلمی درباره‌ی جشن تیرگان (ساخته‌ی حسن نقاشی)، روایت‌گری شاهنامه‌ی استاد امیر صادقی و موسیقی زنده‌ی هم‌وند انجمن، سهراب فتحعلی‌زاده، بود. مسؤولان این همایش آتوسا جهاندیده، ارشیا لشکری و مهرنوش تنگستانی بودند. رضا نیک‌پور، دبیر انجمن ایلام‌شناسی ایران، نیز یاری‌گر این برنامه بود.

در نخستین هفته‌ی امرداد سفری یک‌روزه به شکرآب بهانه‌ای شد برای برگزاری جشن امردادگان که این برنامه به مسؤولیت فرامرز بیگدلو و نیلوفر وارث انجام پذیرفت. انجمن افراز در 31 امردادماه در تالار شماره‌ی یکِ ورشو همایشی را با موضوع‌های مشروطه، کودتای 28 امرداد و ادبیات معاصر برگزار کرد که در آن میزبان دکتر محمد بقایی بود. سرپرستی این برنامه بر دوشِ احسان کرمی و کاوه بقایی قرار داشت.
گروه تاریخ انجمن افراز، دوره‌ی فشرده‌ی تاریخ ایران باستان را در بنیاد جمشید برگزار کرد که آموزگار آن، بهرام روشن‌ضمیر بود. سلسله‌نشست‌های تاریخ معاصر ایران، با محوریت تأثیرگذاری موضوع نفت، دیگر کوشش گروه تاریخ در تابستان سال 87 بود که برای به ثمر نشستن آن باید از تلاش‌های زیرگروهِ پژوهش گروه یادشده - آیدا آبادپور، بهرام روشن‌ضمیر و فرحناز اکرمی - سپاس‌گزاری کرد. برگزاری یک دوره کارگاه استوره‌شناسی با هم‌کاری کانون خورشید و به آموزگاری دکتر شروین وکیلی نیز از همان هنگام آغاز شد که برای هماهنگی‌های آن باید از علیرضا افشاری تشکر کرد. این دوره به مدت نه ماه ادامه داشت.
در مهرماه برای برگزاری جشن مهرگان تلاش‌هایی شد که به خاطر عدم تعهد به قولِ مسؤولان تالار ورشو، درست پنج روز مانده به برگزاری جشن، ناکام ماند. در آبان‌ماه گروه گردش‌گری سفری به شیراز را به انجام رسانید که محمد نساری، کاوه بقایی و آتوسا جهاندیده مسؤولان آن برنامه بودند.

برگزاری دوره‌ی پژوهش زبان‌های باستانی در بنیاد جمشید از سوی گروه تاریخ به سرانجام رسید و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد که سرپرستی‌اش کماکان بر دوشِ بهرام روشن‌ضمیر و آیدا آبادپور بود. در 27 آذرماه گروه گردشگری سفری دو روزه به کاشان را برگزار کرد که مراسم «شب چله» نیز در آن‌جا برگزار شد. باید از یاران تازه‌ی انجمن که به عضویت گروه گردشگری در آمده بودند - نسیم اسلامی، علی جولایی و تیراژه کُرلو - به همراه یار قدیمی و همیشگی گروه گردشگری، پروین تابش، تشکر کرد که همواره کمک حال گروه و انجمن است.

یکم اسفندماه به‌کوششِ گروه ادبیات برنامه‌ای با حضور دکتر ابوطالب میرعابدینی، با موضوعیت آسیب‌شناسی ادبیات معاصر، در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد که مسؤولان آن، لیلا رستمی و مصطفی محمدی بودند. پنجم اسفند نیز یاران انجمن، به کوششِ کاوه بقایی و کیوان افشین‌جو، سفری به خوزستان داشتند.

در تاریخ پانزدهم اسفندماه همایشی با عنوان «تن‌پوش‌های ایران» در تالار آمفی‌تئاتر مرکزی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد که برای آن باید از نیلوفر پرزیوند به عنوان مسؤول همایش، سپاس‌گزاری کرد و در کنار او قدردانِ سهراب فتحعلی‌زاده، مرتضی محقق، مصطفی جهانی، غزاله خرمی، سیما داوران و یار قدیمی انجمن، محمد میرسجادی، بود.

در تاریخ 24 اسفند برنامه‌ای را با عنوان «سومین جشن بزرگ نوروز» برگزار کردیم که کاوش ساعی سرپرستی آن و هماهنگی میان گروه‌ها را، برای به بار نشاندن این کار بزرگ، بر عهده داشت که از او و البته تک‌تکِ هم‌وندان انجمن، که بدون یاری‌شان این همایش هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسید، سپاس‌گزاریم.

مسؤولیت روابط عمومی انجمن در شش‌ماهه‌ی نخست با سپیده مظاهری با هم‌کاری ملیحه عابدی، گیتا مشایخی، فرحناز اکرمی و فائزه ارسطویی و در شش‌ماهه‌ی دوم با کاوش ساعی بود. در این سال تارنمای انجمن، با طراحی کیوان افشین‌جو، از ساختار قدیمی خارج و برای آسانیِ کار تارنوشتی (وبلاگ) هم به آن افزوده شد. در بخش انتشارات هم، انجمن شش مجله را به سردبیری احسان کرمی ارایه کرد؛ یک ویژه‌نامه برای تیرگان، که به کوششِ ارشیا لشگری به ثمر نشست، و پنج شماره «سورا»ی افراز (به معنای «نگین پادشاهی جمشید»، نامی است که بر خبرنامه‌ی درونی انجمن گذارده شده). کیوان افشین‌جو طراح و صفحه‌آرای این مجله‌ها بود و باید سپاس‌گزاری کرد از همه‌ی کسانی که نوشتارهای‌شان را برای این نشریه‌ها فرستادند یا به گونه‌ای به آماده‌سازی آن یاری رساندند: نیلوفر پرزیوند، آیدا آبادپور، غزاله خرمی، محمد صادقی، ملیحه عابدی، بهرام روشن‌ضمیر، کاوه متین، شاهین مهاجر، علیرضا افشاری، کاوه بقایی، ستاره جهاندیده، ناهید خسرونژاد، سپیده مظاهری، الهام عسگری‌راد و مهرداد محمدی.

شورای مرکزی در طول سال بیش از 30 نشست رسمی داشت؛ 58 نامه‌نگاری مفید با سازمان‌های دولتی و خصوصی انجام داد؛ و 4 نامه به انجمن وارد شد، که یکی از آن‌ها از کشور تاجیکستان بود؛ و 8 نامه‌نگاری داخلی.

شورای مرکزی دوره‌ی هفتم انجمن فرهنگی ایران‌زمین (افراز) هژدهم فروردین‌ماه سال جاری، با حضور تمامی هم‌وندان، آخرین نشست خود را برگزار کرد و به کار خود پایان داد. در پایان باید تشکر ویژه ای از کاوه بقایی بازرس انجمن داشته باشم که همواره در کنار تصمیم‌گیری‌های من بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه