چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها انجمن افراز در سال 1385 خورشیدی

انجمن‌ها

انجمن افراز در سال 1385 خورشیدی

برگرفته از مجله افراز (نامه درونی انجمن فرهنگی ایران‌زمین)، سال ششم، شمارهٔ نهم، از پاییز 1385 تا تابستان 1386 خورشیدی، صفحه 97


یاری‌‌گری‌ها

پس از آن که سازمان ملی جوانان یاری‌رسانی خود در امر چاپ نشریه‌های درونی انجمن‌ها را قطع کرد (از شماره‌ی سوم نامه‌ی افراز به بعد)، در کنار یاری‌گری‌های پولی خودِ انجمن برای چاپ نامه‌ی افراز که نزدیک به یک‌چهارم آن‌را شامل می‌شود (در شماره‌ی ‌پیشین، این هم‌یاری را بنیاد – انجمن دوستداران میراث فرهنگی – افراز بر عهده گرفت)، هم‌وندان و علاقه‌مندانی هم ما را یاری‌ رساندند. برخی چون خشایار قریشی و استاد ادیب برومند، همواره یاری‌‌گرمان بودند و دوستانی چون رضا اباذری، کمال صلواتیها، امید مشیریان، هومن اسکندری، حمیدرضا فریدونی (که در بخش‌های فنی هم پشتیبان‌مان بود)، جواد کسروی، حمیدرضا افشاری، کاوه پارسایی، محمدرضا اباذری، ماندانا مهدوی‌فر، فرید زمانسرایی، شهروز هادی‌پور، محمد مظاهری، علی مفلح، علیرضا زیاری، مهسا خسروی، آرش رحمانی و استاد امیر صادقی، در یک یا دو شماره.
هم‌چنین در این میان مقداری از هزینه‌ها هم از راه فروش مجله در همایش‌ها و نشست‌ها - که با کمک برخی دوستان و شماری از انجمن‌های هم‌اندیش در شهرستان‌ها میسر شد – تأمین گشت.
و شایان ذکر است یاری استاد محمودی بختیاری به انجمن که با دهش 48 نسخه از کتاب «عارفان راز» ایشان صورت گرفت و هم‌چنین دکتر سیروس امیری از دوستان استاد که 30 نسخه از کتاب «شتاب فن‌آوری و آینده‌ی بشر» خود را به انجمن هدیه دادند. در پایان سال 1382 نیز هم‌وند انجمن، رضا اباذری 50 نسخه از دفتر شعر خود «مستی جاودانه» را به انجمن دهش کرده بودند. پول به‌دست آمده از فروش این کتاب‌ها به خزانه‌دار انجمن داده شد.

از همه‌ی این دوستان سپاس‌گزاریم.

گفتنی است که چاپ نامه‌ی نهم – که اکنون پیش روی شماست – با یاری «گروه ایران‌ساز قریشی» (به مدیریت هم‌وند انجمن، خشایار قریشی) ممکن شد. گروه ایران‌ساز قریشی به بررسی و پژوهش بر روی نارسایی زیرساخت‌های گردشگری کشور می‌پردازد و می‌کوشد با اجرای طرح‌هایی این کاستی‌ها را بزداید. با انگیزه‌های ایران‌پرستانه که در خشایار و پدرش، آقای حسن قریشی سراغ داریم، امیدواریم در راهی که در پیش دارند، پیروز و کامیاب باشند.

 

انجمن افراز در سال 1385

سال 85 برای انجمن سال پرکاری بود. کارگروه‌ها نظم و نظامی یافتند و هر کدام در زمینه‌ی ویژه‌ی خود به کار پرداختند. فهرست‌وار یادی از عنوان‌های این کوشش‌ها می‌شود.
کارگروه تاریخ – زیر نظر کاوش ساعی دو دوره کارگاه تاریخ ایران را برگزار کرد (دوره‌ی اول از 28 امرداد تا 15 مهر - دوره‌ی دوم از 25 دی تا 24 اسفند). این دوره‌ها تنها بخش نخست از مجموعه‌دوره‌های آشنایی با تاریخ ایران را در بر می‌گرفتند یعنی «از پیش از تاریخ تا پایان دودمان هخامنشی».

از دیگر برنامه‌های این کارگروه می‌توان به برپایی جشن‌های زیر اشاره کرد:
جشن مهرگان و نمایشگاه نقاشی کودکان، با هم‌کاری چند مهد برای آشناسازی کودکان با جشن‌های ایرانی (روزهای 8، 9 و 10 مهرماه)
جشن آبانگان و معرفی دانش‌آموختگان دوره‌ی یکم کارگاه تاریخ ایران (12 آبان)
جشن اسفندگان، بزرگداشت زن و زمین در باور ایرانی (28 بهمن)

کارگروه ادبی – برپایی دو همایش بزرگ در تالار مرکز مشارکت‌های مردمی؛ 1) همایش و نمایش «شاملو، مردی که از روشنایی به تاریکی رفت» (26 امرداد) به دبیری نازنین نادری و 2) برپایی دومین همایش بزرگداشت مولانا با سخنرانی استادان معینی کرمانشاهی و دکتر محمد بقایی ماکان، و اجرای موسیقی گروه‌های ؟؟؟ و برپایی نمایشگاه آثار نقاشی دکتر مینا رهشناس با موضوع سماع (30 آذر) به دبیری کاوه بقایی، کارنامه‌ی 9 ماه نخست این کارگروه – به دبیری بانو نادری و نریمان نوابی - بود.

در زمستان مجموعه‌نشست‌های «بررسی نسبت بین ادبیات و روشنفکری» به دبیری محمد صادقی – در اتاق یاس خانه‌ی هنرمندان ایران - برپا شد. عنوان‌های این نشست‌ها عبارت بود از: بررسی علل و عوامل مؤثر در انقلاب مشروطیت و نقش روشن‌فکران در جریان مشروطه (محمد هاشمی/ دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ – 14 دی)، سیر موسیقی در جریان روشن‌فکری ایران (علی صمدپور/ کارشناس ادبیات و آهنگساز – 21 دی)، بررسی مفهوم روشن‌فکری و روشن‌فکری دینی (دکتر عبدالحمید ضیایی/ کارشناس ادبیات و دکتر فلسفه – 12 بهمن) و تحول ادبیات در بستر سیاسی مشروطه (استاد فریدون مجلسی/ مترجم و کارشناس زبان‌شناسی – 19 بهمن).

نقد و بررسی کتاب «ترجمان دردها» نوشته‌ی جومپا لاهیری و با حضور مترجم آن، خانم مژده دقیقی (26 بهمن) و هم‌چنین برگزاری نشست‌هایی درباره‌ی شعر و اندیشه‌ی احمد شاملو با حضور دکتر امید کاشانی‌راد/ پژوهشگر و نخستین شب شعر با حضور روایت‌گر شاهنامه‌ی فردوسی، استاد امیر صادقی (18 بهمن) از دیگر کارهای این گروه پرتلاش بود.

کارگروه هنر - تابستان، فصل کارگاه تاریخ هنر ایران با حضور استاد میرزایی‌مهر بود که در آن «از پارینه‌سنگی تا آغاز دوره‌ی اسلامی» مورد بررسی قرار گرفت. بازدید از گنجینه‌سراهای ایران باستان و آبگینه، و برپایی همایش بزرگ «صنایع دستی و اقتصاد» به همراه نمایشگاه صنایع دستی در دانشگاه الزهرا (از 13 تا 16 اسفند) که با حضور و سخنرانی استادان این رشته همراه بود از دیگر تلاش‌های کارگروه هنر انجمن افراز – به دبیری سپیده مظاهری - در سال 1385 به شمار می‌‌رود.

کارگروه ایرانگردی - فراهم کردن امکان تماشای بازی فوتبال تیم ملی ایران و مکزیک در جام جهانی 2006 در موزه‌ی سینما با حضور هم‌وندان انجمن (21 خرداد)، و برگزاری سفرهایی به: اصفهان (از 27 تا 30 اردی‌بهشت)، دریاچه‌ی اوان (31 تیر)، محلات، گلپایگان و خوانسار (17 و 18 شهریور)، یزد (از 24 تا 27 آبان) و قزوین (4 اسفند) دست‌آورد تلاش‌های این کارگروه – به دبیری پروین تابش - بود. هم‌چنین این گروه برای دور هم بودن هم‌وندان در ماه رمضان برای چهاردهم مهر، برنامه‌ای افطاری را تدارک دید.

انجمن پس از مجمع عمومی 6 شهریور، برای گزینش هم‌وندان جدید شورای مرکزی، 17 اسفند مجمعی دیگر را تشکیل داد. کاوش ساعی، پروین تابش، ارژنگ انتصاری، امین محمودی و کاوه بقایی برگزیدگان انتخبات بودند که به همراه ارشیا لشگری در سمت بازرس، بار مدیریت انجمن در سال 1386 را بر دوش گرفتند. شایسته‌ی اشاره است که هم‌وندان با دادن رای مثبت به طرحی پیشنهادی، طول عمر شورای مرکزی را از دو سال به یک سال کاهش دادند. اکنون امین محمودی دبیر انجمن افراز است. شهین نعمتی و سیما مشعوف نیز هم‌چنان سرپرست امور مالی و مسؤول روابط عمومی انجمن هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه