جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش مراسم بزرگداشت دکتر منوچهر ستوده و رونمائی از کتاب «سرو کهنسال» در رشت برگزار شد

گزارش

مراسم بزرگداشت دکتر منوچهر ستوده و رونمائی از کتاب «سرو کهنسال» در رشت برگزار شد

علیرضا فتح‌الله‌زاده

مراسم یکصد سالگی استاد دکتر منوچهر ستوده به همت پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان دررشت  جشن گرفته شد.

در این مراسم جمعی از بزرگان و مفاخر فرهنگی و استادان دانشگاه گیلان حضور داشتند. از جمله دکتر رهبر معاون دانشگاه علوم پزشکی، دکتر حسین زاده پزشک معتمد دانشگاه، استاد مرادیان گروسی زبان‌شناس، استاد پور احمد جکتاجی ایران‌شناس و احمد اداره‌چی گیلانی ادیب و ده‌ها نفر از اساتید دانشگاه حضور داشتند.

به‌این‌جهت در این مراسم استاد دکتر منوچهر ستوده، پیامی را تنظیم نموده و توسط خانم شمشادی برای باشندگان خوانده شد. در این پیام آمده است :

به‌قول خواجه ابوالفضل بیهقی «بدست من امروز جز این قلم نیست باری خدمتی می‌کنم.
اگر با این قلم دل سپید کاغذ را سیاه می‌کنم. برای آن جوانان پاک سرشتی است که چونان من با عشق به زبان و ادبیات فارسی، به تحصیل در این رشته روی آورده‌اند. عاشقان پاکبازی که قلبشان برای فرهنگ ایران و ادب فارسی می‌تپد.
مخاطب من آنانند، و می‌خواهم آن عزیزان را هشیار کنم که در نظر بنده وضع تحقیق در ادبیات فارسی و خاصه نقد ادبی در کشور ما رو به افول است، باید همت کرد و آنچه را از دانشمندان گذشته، به ما رسیده است پاس داشت و راه آنان را باید پیمود.
دریغ است که راه محققان و دانشمندان فارسی را رها کرد، باید همت کرد و آنچه را از دانشمندان گذشته این رشته به ما رسیده است پاس داشت و راه آنان را پیمود، راهی بس دشوار و پر پیچ تاب است، اما روشن و پیداست باید با سواد شده و از جهل و نادانی پرهیز کرد. خود دست به زانو نهید و به پا خیزید و برای پیشبرد تحقیقات ادبی حرکت کنید.
به امید خدا

سپس استاد فریدون نوزاد در زمینه تلاش‌های دکتر منوچهر ستوده سخنرانی مبسوطی بیان نموده که از سال 1332 من افتخار آشنائی با این بزرگوار را دارم و در هر دیدار در این سالها مطالب جدیدی از ایشان فرا گرفتم. دکتر ستوده در این سالها با تحقیقات میدانی در مورد زندگی مردم در شهر ها و روستاها و آثار تاریخی و باستانی اماکن مذهبی و درختان کهنسال به‌ویژه در استانهای گیلان و مازندران و گلستان و سمنان و کرمان و خراسان اقدام نمود. از جمله کتاب مرجع ایشان بنام از آستارا تا استارباد در ده جلد، حاصل تحقیقات 21 ساله دکتر ستوده است و مورد استفاده صدها نویسنده و پژوهشگر قرار گرفته است و قرار است این اثر جاودان بزودی برای سومین بار چاپ شود.

گفتنی است در پایان نشست، مدیر انتشارات بلور، گرد آورنده کتاب آقای توسلی و استاد فریدون نوزاد از کتاب «سرو کهنسال» رونمائی کردند.

2 امرداد 1392 رشت ساعت 13


   

سرو کهنسال (شرح یکصد سال تلاش دکتر منوچهر ستوده)
اهتمام و گردآوری: محمدرضا توسلی
چاپ اول: 1392
380 صفحه
انتشارات بلور


به‌مناسبت فرا رسیدن یکصدمین سال ولادت استاد منوچهر ستوده، «کتاب سرو کهنسال (شرح یکصد سال تلاش دکتر منوچهر ستوده)» با 380 صفحه و تصاویر متعدد در قطع وزیری و جلد گالینکور توسط انتشارات بلور منتشر شد. در این اثر مقاله‌ها و اشعار گوناگونی در مورد زندگی و خاطرات و سفرهای دکتر منوچهر ستوده درج گردیده است. دکتر منوچهر ستوده (متولد 28 تیر 1292 خورشیدی) ایرانشناس، پژوهشگر، شاعر، نویسنده، استاد دانشگاه تهران، استاد جغرافیای تاریخی، استاد زبان‌های باستان است.
کتاب یادشده زیر نظر و با بهره‌گیری از راهنمایی‌های دکتر محمد جعفر یاحقی استاد و مدیر قطب فردوسی شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و استاد فریدون نوزاد کتابی و به اهتمام محمدرضا توسلی تدوین شده است.

در این کتاب آثاری از استاد زنده یاد ابراهیم پورداوود – استاد فاضل شادروان ایرج افشار – استاد دکتر محمد دبیر سیاقی – استاد دکتر باستانی پاریزی – استاد دکترمحمد جعفر یاحقی – استاد عنایت الله مجیدی - استاد عبدالرحمن عمادی – استاد فریدون نوزاد – استاد مصطفی فرضپور ماچیانی – دکتر ابراهیم شکری – دکتر ولی جهانی – دکتر علی عبدلی – مومن منفرد – م . پ . جکتاجی – خانم آذر جاودان – هوشنگ عباسی – محسن آریاپاد- و ... چه نثر و یا نظم در مورد دکتر ستوده یا مسائل مورد علاقه ایشان منتشر شده است .

همچنین در این کتاب با نظر استاد والامقام دکتر منوچهر ستوده چند قطعه از اشعار ایشان و چند مقاله و مقدمه از ایشان به چاپ رسیده که بخشی از ابعاد فعالیت ایشان را نشان می‌دهد. از جمله استاد دکتر یاحقی در مقاله ای بنام سخن های ستوده خاطرات و موارد مشروحی را پیرامون دکتر منوچهر ستوده درج نموده اند . استاد فریدون نوزاد از مفاخر و شعرا در نوشته خود از خاطرات و دوستی خود با دکتر ستوده یادکرده‌اند. دکتر علی عبدلی در مقاله جغرافیای تات مطالب مفیدی را ذکر کرده‌اند که مورد علاقه و توجه دکتر ستوده بوده است. دکتر ولی جهانی رئیس باستان شناسی گیلان در مقاله مبسوطی کشفیات باستان شناسی گیلان را که مربوط به منطقه از آستارا تا هوسم ( رودسر) است را به رشته تحریر در آورده است. شایان ذکر در اقع این نوشتار بعد از پژوهشهای دکتر منوچهر ستوده انجام شده است. استاد عنایت الله مجیدی (از مولفان دائرة المعارف بزرگ اسلامی)، کتاب‌ها و تحقیقات و پژوهش‌های دکتر ستوده را از ابتدا تا کنون در نوشتاری 35 صفحه‌ای قید کرده‌اند. استاد دکتر سید محمد دبیر سیاقی یار دیرینه دکتر ستوده دو شعری را که در پکن سروده اند برای چاپ ارائه نمودند. دکتر ابراهیم شکری و استاد محسن آریاپاد و خانم آذر جاودان در توصیف دکتر منوچهر ستوده اشعاری سروده‌اند. در بخشی از کتاب سرو کهنسال  مجموعه ای از اشعار سروده دکتر منوچهر ستوده و چندین مقاله از ایشان به چاپ رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه