شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی جشن صد سالگی منوچهر ستوده برگزار می شود

رویدادهای فرهنگی

جشن صد سالگی منوچهر ستوده برگزار می شود

 ستاد منوچهر ستوده ایرانشناس و جغرافیدان برجسته، چهره ماندگار و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، در ۲۸ تیر ماه ۹۲، صد ساله می‌شود.قرار است مرکز دایره المعارف به مناسبت صدسالگی او جشنی را برگزار کند. همچنین قرار است کتاب «سرو کهنسال» که مجموعه مقالات استاد منوچهر ستوده است، همین روزها از سوی  انتشارات بلور به مناسبت صدمین سالگرد وی منتشر شود. دیگر این که به مناسبت این روز، تارنمای استاد ستوده به نشانی www.Drsotoudeh.com افتتاح می شود. عناوین تمام کتابها ومقالات وی، شناسنامه کتاب ها و زندگینامه استاد از جمله اطلاعاتی است که در این تارنما در دسترس همگان است.


منوچهر ستوده پس از صد سال تلاش هنوز دست از تلاش و کار نکشیده است و هنوز مشغول به تحقیق و جست و جو و نوشتن است. او نمادی از ۱۰۰ سال سلامتی و تلاش است. خود می گوید همانگونه که از دوران جوانی مشغول است؛ همچنان نیز ادامه دهنده همان مسیر است و هنوز از کار نایستاده است.


صدای رسا و قدرتمندش تاییدی بر سخنش بود. او هنوز گاهی تا14 ساعت در روز کار می کند و طبق عادت ساعت 8 می خوابد و 4 صبح بیدار می شود. می گوید از تهران دل خوشی ندارد و به هیج وجه حاضر نیست پابه تهران بگذارد. 30 سال پیش مریضی او را به زندگی در کنار سواحل دریای خزر کشاند. وی از ابتدای تاسیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری اش را با این مرکز آغاز می کند و تا کنون این همکاری ادامه داشته است. اهدای کتابخانه شخصی استاد به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از نتایج این همکاری بوده است.


از 100 سال تلاش استاد منوچهر ستوده ۵۲ جلد کتاب و ۲۸۶ مقاله از جمله ده جلد کتاب «از آستارا تا استارآباد» به یادگار مانده است. سال شمار سرگذشت وی و فهرستی از آثار ایشان به کوشش عنایت الله مجیدی در جلد پانزدهم پژوهش های ایرانشناسی (نامواره دکتر محمود افشار) منتشر شده است که معرف تألیفات، تصحیحات و مقالات ایشان است. پانزدهمین و شانزدهمین مجموعه «پژوهش های ایرانشناسی» به مناسبت کوشش های علمی دکتر منوچهر ستوده به نام ایشان پیشکش شده و «ستوده نامه» نام گرفته است.

 

 

کتاب‌ها و مقاله‌های منوچهر ستوده این استاد صد ساله‌ای ایرانی، نشانهٔ دلبستگی ژرف و عمیق ایشان به تاریخ و دامنه و پیشینهٔ فرهنگ ایرانی است. دکتر منوچهر ستوده متولد 28 تیر 1292 در تهران است. او ایران‌شناس، جغرافی‌دان، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر ایرانی است.

از تالیف دکتر ستوده به 52  جلد کتاب و 286 مقاله ‌می‌توان اشاره کرد. کتاب‌ها و مقاله‌های استاد نشانهٔ دلبستگی ژرف و عمیق ایشان به تاریخ و دامنه و پیشینهٔ فرهنگ ایرانی است. برخی از کتاب‌های ستوده عبارتند از:
- جغرافیای تاریخی شمیران
- سفرنامهٔ گیلان ناصرالدین شاه قاجار
- تاریخ بنادر و جزایر خلیج فارس
- تاریخ بدخشان
- فرهنگ نائینی
- فرهنگ گیلکی با مقدمهٔ استاد ابراهیم پورداود
- فرهنگ کرمانی
- فرهنگ بهدینان با مقدمهٔ ابراهیم پورداود
- حدود العالم من المشرق الی المغرب
- مهمان نامه بخارا
- جغرافیای اصفهان
- فرهنگ سمنانی، سرخه‌ای، لاسگردی، سنگسری، شه‌میرزادی،
- عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات
- قلاع اسماعیلیه در رشته‌کوه‌های البرز
- تاریخ گیلان و دیلمستان
- از آستارا تا استارباد در ده جلد شامل آثار و بناهای تاریخی گیلان و مازندران و گلستان که هر کدام قریب به هشتصد صفحه‌ است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه