پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری نمایشگاه «به نام گل سرخ» به مناسبت شصتمین سالگرد کودتای 28 مرداد 1332 در نگارخانه آران

خبر

برگزاری نمایشگاه «به نام گل سرخ» به مناسبت شصتمین سالگرد کودتای 28 مرداد 1332 در نگارخانه آران

به‌مناسبت شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که به برکناری دولت دکتر محمد مصدق انجامید، نگارخانه آران میزبان نمایشگاهی با عنوان «به نام گل سرخ» خواهد بود. در این نمایشگاه به گفتهٔ مسئولان نگارخانه آثار مختلفی در زمینهٔ هنرهای تجسمی به نمایش درمی‌آید که همگی مضمونی در ارتباط با دکتر محمد مصدق چهرهٔ شناخته‌شدهٔ تاریخ معاصر ایران دارند. در میان آثار این نمایشگاه، که در قالب جزوه‌ای هم منتشر شده‌اند، عکس‌هایی از زنده‌یاد بهمن جلالی، رعنا جوادی و احمد عالی نیز به چشم می‌خورند که برخی از آنها برای نخستین بار به نمایش در می‌آیند. در نمایشگاه «به نام گل سرخ»، با پخش فیلم مستند «یادی از یک رهبر ملی» به کارگردانی حسین ترابی همراه است. زنده‌یاد علی‌اصغر پتگر، محمدمهدی طباطبایی، فرساد لباف، بهرنگ صمدزادگان، باربد گلشیری و محمد اسکندری دیگر هنرمندانی هستند که با آثار خود در این نمایشگاه حضور دارند. دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر قانونی و رهبر جریان ملی شدن صنعت نفت ایران شصت سال پیش در ۲۸ مردادماه 1332 در کودتای مشترک آمریکایی و انگلیسی از قدرت برکنار شد. او پس از کودتا محاکمه شد و پس از تحمل سه سال زندان انفرادی تا زمان وفاتش در اسفند‌ماه ۱۳۴۵، در خانهٔ شخصی خود در روستای احمد‌آباد (نزدیک آبیک) به صورت حبس خانگی به سر برد.

افتتاحیه: جمعه ۲۵ مردادماه 1392 – ساعت ۱۶ تا ۲۰
گفتنی است نمایشگاه، هر روز (به استثنای جمعه‌ها) از ساعت ۱۱ تا ۱۹ دایر است.
نشانی: خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ دی، پلاک ۱۲- نگارخانه (گالری) آران

 

به نام گل سرخ

شصت سال پیش در امردادماه ۱۳۳۲ کودتای مشترک کشورهای انگلستان و آمریکا، دکتر محمد مصدق را که نخست وزیر قانونی ایران بود برکنار کرد و بدین طریق سرنوشت میلیون‌ها انسان در این قسمت از دنیا تغییر داد.
دکتر محمد مصدق پس از تحمل 3 سال زندان انفرادی برای باقی عمر به حبس خانگی محکوم گردید و سرانجام در سال ۱۳۴۵ از دنیا رفت. تعدادی انگشت شمار از یاران او اجازه شرکت در تشییع جنازه را پیدا کردند و پیکر ایشان در سالن منزلشان در احمدآباد به خاک سپرده شد. در سرزمین خود و بدون سنگ قبر.
در چند دهه گذشته تلاشهای متعددی برای حذف نام و تصویر ایشان از حافظه تاریخی این کشور باستانی صورت گرفته است. این نمایشگاه ناآگاهانه و در فرایند انتخاب، آثار هنری را یافته که در انبارها و بایگانی‌های هنرمندان پنهان شده بودند.
این نمایشگاه در ابعاد کوچک خود، سعی در ادای احترام به این انسان برجسته و متفاوت داشته و در عین حال تلاشی است برای تاکید براینکه تاریخ دیگر توسط فاتحان نوشته نمی‌شود.

 


فرساد لباف


پتگر. رنگ و روغن روی بوم


احمد عالی. روز 29 اسفندماه سال 1357. عکاسی آنالوگ


بهمن جلالی. بیست و سوم دی ماه 1357 دانشگاه تهران. عکاسی آنالوگ


فرساد لباف، رنگ و روغن و لعاب روی بوم.


محمدمهدی طباطبایی. اکریلیک و جوهر روی کاغذ.


محمد اسکندری


بهرنگ صمدزادگان. دو لایه حکاکی روی پلکسی گلاس و آبرنگ.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید