سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر استاد بداهه نواز تار ایرانی بر صحنه مبارزه با سرطان

خبر

استاد بداهه نواز تار ایرانی بر صحنه مبارزه با سرطان

حرف از موسیقی ایرانی که به زبان می آید بدون اینکه بخواهی نام هایی چون محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، مرحوم پرویز مشکاتیان، شهرام ناظری به ذهن می‌رسد. انگار نمی شود این نام ها را از موسیقی و موسیقی را جدای از آنان دانست. این روزها اما نام محمد رضا لطفی با موسیقی و آلبوم ها و اجراهایش به زبان نمی آید. این بیماری سرطان است که این روزها همه هواداران و دوست داران او را نگران کرده است. صحنه ها این روزها در انتظار پیروزی استاد از این نبرد سنگین هستند.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Giftofvision , Streetwear, Sneaker News and Release Dates

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ـ محمد رضا لطفی استاد نام آشنای تار ایرانی مدتی است که با بیماری سرطان مبارزه می کند. خبرهای دقیقی از شرایط این استاد بداهه نواز موسیقی در دست نیست. اما شنیده ها از شرایط جسمی نه چندان به سامان او حکایت می کنند.
 
محمد رضا لطفی نه تنها با آثار تولیدی اش بلکه به دلیل بداهه نوازی های دل نوازش بر صحنه های تالارهای ایران و جهان شهرت  و محبوبیت دارد. این استاد که یکی از یادگاران نسل طلایی موسیقی سنتی در ایران به شمارمی رود مدتی است که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان از صحنه موسیقی دور مانده است.
 
لطفی را به نام استادی می شناسند که همواره بر بسیاری از مبانی موسیقی سنتی به همان اصل و ریشه اش وفادار مانده است. تاسیس گروه چاووش به همراه اساتیدی چون حسین علیزاده، زنده یاد پرویز مشکاتیان، و علی آکبر شکارچی از درخشان ترین دوره های زندگی او به شمار می رود. بسیاری از ایرانیان او را با اجراهای بی نظیر گروه شیدا همراه با گروه عارف در بازخوانی آثار گذشتگان موسیقی ایران به یاد دارند.
 
لطفی به همراه هنرمندانی چون استاد حسین علیزاده، مرحوم پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی کانون موسیقی چاووش را بنیان گذاری کرد. کانون موسیقی چاووش نه تنها به عنوان موسسه فرهنگی و موسیقی بلکه مانند نقطه عطفی در موسیقی ایران به شمار می رود. بسیاری از اساتید و کارشناسان موسیقی سنتی ایران آثار تولید شده در روزهای اوج چاووش را در تاریخ موسیقی ایران بی بدیل می دانند. اما خیلی زود راه این اساتید ازهم جدا شد و شاید تحولات در تارسازی ایرانی و اختلاف نظر های ناشی از پذیرش یا عدم پذیرش این تغییرات در این جدایی نقش داشت. پس از محمد رضا لطفی به امریکا مهاجرت کرد و در آنجا بنیاد فرهنگی شیدا را بنا کرد.
 
پس از بازگشت دوباره او به ایران اما این استاد سپید موی مانند روزهای جوانی اش به فعالیت و نواختن و آهنگ سازی مشغول شد. این روزها اما برای محمد رضا لطفی جور دیگری می گذرد. چشم ها و گوش های ایرانیان به انتظار بازگشت دوباره نوای تار استاد بر صحنه های تالار ها و سالن های اجرای موسیقی هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه