دوشنبه, 10ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر افزایش رقبای زعفران ایران

خبر

افزایش رقبای زعفران ایران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشورهای افغانستان، چین و مراکش به رقبای جدی ایران در تولید زعفران تبدیل می‌شوند.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

محمد رضا قدسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به توجیه اقتصادی تولید زعفران، کشورهای چین، افغانستان و حتی مراکش وارد این عرصه شده و به دلیل هزینه‌های ارزان کارگری، این کشورها به رقیب جدی برای ایران تبدیل می‌شوند.


وی افزود: زعفران ایران در بخش‌های تولید، فرآوری، تجارت و بازرگانی دارای تهدیداتی است که در چند سال گذشته آن‌ها را گوشزد کرده‌ایم.


قدسی، حمایت کشورهای اروپایی از تولید زعفران در افغانستان را یکی دیگر از دلایل کاشت این محصول در این کشور دانست و تصریح کرد: کشورهای اروپایی، زعفران را جایگزین خوبی در مزارع خشخاش می‌دانند.


وی درباره کیفیت زعفران افغانستان گفت: با وجود تولید وسیع زعفران در این کشور نمی‌توان گفت که زعفران آنها از کیفیت بالاتری نسبت به زعفران ایران برخوردار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به امارات متحده عربی و اسپانیا به عنوان کشورهایی که بیشترین حرف را در تجارت زعفران می‌زنند، اشاره کرد.

وی از کاهش هزینه‌های تولید زعفران به عنوان یکی از راهکارهای رقابت در زمینه تولید این محصول نام برد و گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح از جمله راهکارهاست به گونه‌ای که میانگین 3.5 کیلوگرمی زعفران در هر هکتار باید به 7 تا 8 کیلوگرم برسد. در سال‌های اخیر با وجود اعتبارات اندک،‌ برای افزایش این میانگین در قالب مزارع آرمانی زعفران تلاش‌هایی انجام شد.


قدسی با بیان اینکه مزارع آرمانی زعفران به طور صد در صدی اثربخش و مفید است، تصریح کرد: سطح این مزارع در حال حاضر اندک است که می‌توان با تخصیص اعتبارات بیشتر، مناطق مختلف استان و حتی بخش‌هایی از خراسان جنوبی را در نظر گرفت تا به عنوان مزارع آموزشی برای روستاهای اطراف عمل کنند.


قدسی از تدوین برنامه جامع زعفران برای مشکلات بخش تولید، فرآوری و بازرگانی این محصول خبر داد و گفت: بخش‌های مختلف تولید زعفران دارای ارتباط مستقیم با یکدیگر بوده و باید به طور همزمان با هم رشد کنند. در این برنامه جامع تمامی مشکلات رصد شده و راهکارهایی برای آنان ارایه شده است که برای اجرای آن نیازمند اعتبار هستیم. با وجود تصویب هیات دولت در سال 90 برای اجرای این برنامه متاسفانه هنوز اعتبار لازم برای این بخش اجرایی نشده است.


وی از نشانواره سازی برای زعفران ایران به عنوان یکی از راهکارهای بخش تجارت این محصول نام برد و افزود: این امر نیازمند زیرساخت‌هایی مثل ثبت ژنتیکی زعفران ایران است که هم‌اکنون این کار در دست اقدام است.


قدسی یادآور شد: ایجاد نمایشگاه‌های بین‌المللی، استفاده از سفارت‌خانه و دفاتر در خارج از ایران برای تبلیغ و شناساندن زعفران ایران و تصویب قیمت این محصول برای صادرات از دیگر راهکارها در بخش تجارت زعفران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه